Feedback om en hemsida, vinn färskrostat kaffe!

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Tjenamoss!

Nu kommer ni att få se skälet till att jag knappt har haft tid att kika in på Kaffeforum på sista tiden... Jag har updaterat min hemsida, tagit produktbilder och skrivit om all text som finns på hemsidan. Dessutom har jag börjat översätta den till engelska (den är delvis översatt än så länge).

Vad har detta med kaffe att göra, hör jag någon fråga? Dels har jag druckit mycket kaffe medans jag har jobbat med hemsidan och dels så lovar jag färskrostat kaffe till den som hittar grövre fel på hemsidan. Vad sägs?

De engelska sidorna kan vi skippa tills jag är klar med översättningen, men skumma gärna igenom den svenska delen (om ni har lust).

Hittar ni något muppfel som jag har missat så tackar jag för att jag får chansen att rätta till det, och personen ifråga får välja en egen blandning från de kaffebönor jag har hemma. Jag rostar och skickar ut bönorna i ett vadderat kuvert.:cool:

Hemsidan ni kan dissikera är www.uppsalabildteknik.com

Jag måste säga att sidan blev riktigt snygg! En riktigt duktig grafiker/webdesigner har jobbat med sidan, och det märks tycker jag.
 

GuruX

Well-known member
Då säger jag att jag tycker att det är mycket mera förtroendeingivande om citatet på förstasidan även har en hänvisning. Just nu känns det lite lösryckt.
Så har du en skum blankrad i citatet också, men så ska det kasnke vara?

edit: hittade ju en grej till. under frågor och svar.
Frågor om dia/negativ/pappers bilder
en liten särskrivning på pappersbilder antar jag.
 

Molarin

Well-known member
Grövre fel? Brott mot marknadsföringslagen är väl ganska grovt?

Det är inte tillåtet att använda uttrycket gratis om det medför skyldigheter att köpa andra varor eller tjänster. Hos dig kostar det som är gratis 300 kr.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Det är inte tillåtet att använda uttrycket gratis om det medför skyldigheter att köpa andra varor eller tjänster. Hos dig kostar det som är gratis 300 kr.

Det som är gratis är gratis, det kostar inget att låna en viewer om man tänker lämna in film för överföring. Det kan väl ändå inte vara fel?

Det är alltså inget speciellt "extra" de måste köpa, bara en helt vanlig överföring (som hade kostat precis lika mycket om de inte hade lånat någon viewer).
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Då säger jag att jag tycker att det är mycket mera förtroendeingivande om citatet på förstasidan även har en hänvisning. Just nu känns det lite lösryckt.

Det står strax ovanför "testvinnare i tidningen Ljus & Bild, och en läs-mer-knapp leder till en sida där det står mer om testet. I mina ögon känns det som de sakerna hör ihop, men man kanske ska förtydliga det med något?

Eller ska man dra ner "Testvinnare i tidningen..." så att det står strax ovanför citaten istället för under "bäst i sverige"?

Så har du en skum blankrad i citatet också, men så ska det kasnke vara?

Det är två olika citat. Man kanske ska sätta ett par " tecken till? Jag tyckte att det var snyggare såhär (hade inga baktankar om att det skulle se ut som något annat än det är).

edit: hittade ju en grej till. under frågor och svar.
en liten särskrivning på pappersbilder antar jag.

Upps, ska rätta till det! Trevligt med feedback killar!:coffee:
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Äh, det ska inte vara några oklarheter om att det är gratis, och kanske faller det utanför vad som är tillåtet att kräva att de sedan beställer överföring av filmerna?

Better safe than sorry. Jag tog bort det där med 300:-.
Och jag pillade till citat-delen. Det känns faktiskt lite tydligare nu.

Tycker båda två har gjort rätt för sig, det var grejer jag inte hade sett, hemmablind som man blir när man stirrat på en sida i evigheter.

Så, vad ska ni ha för mix? Båda får en varsin rostningsomgång, det är inte mer än rätt!:lol:

Kaffesorterna jag har hemma för tillfället är:

- Sweet Marias Liquid Amber Espresso Blend (färdig blandning)
- Colombia Excelso
- Guatemala SHB San Lucas Atitlan
- Brasilian Santos
- Etiopisk Yirgacheffe
- Etiopisk Mocca Sidamo
- Indian Monsooned Malabar
- Dominikanska Republiken Juncalito
- Uganda Robusta
- Old Brown Sulawesi

Ange vilka bönor ni vill ha i procent, så fixar jag blandningen.
Skicka adresserna via PM.:cool:
 

Wannabe

Well-known member
Jag hastade in och såg några grejer (se nedan). I övrigt tycker jag att det är snyggt och lättnavigerat. Lite störande tycker jag är att ni på vissa sidor har annan färg på bakgrund och rubriker. Jag tycker att ni ska hålla er till den grå bakgrunden på alla sidor, inte som på tex "kontakta oss" och "frågor och svar".

Lite saker:
special-redigera på sidan om "Specificerad redigering" bör skrivas ihop till "specialredigera"

"redigerings program" på sidan http://www.uppsalabildteknik.com/?page=119 bör också skrivas ihop.
Lite längre ner på samma sida står meningen som följer som ser lite konstig ut (om det inte handlar om Spielberg förståss": "Vi lägger in en bild av en filmklappa mellan de olika filmrullarna på miniDV-bandet, för att underlätta för Et att identifiera och hitta de olika filmrullarna på bandet."
 

Wannabe

Well-known member
Efter lite surfande spårade rubrikerna ur på vissa sidor (se dumpar). Både när jag körde med Maxthon och IE.
Vet inte om det beror på min utrustning eller er sida.
 

Bilagor

  • Prislistor.JPG
    Prislistor.JPG
    42 KB · Visningar: 11
  • Beställningsformulär.jpg
    Beställningsformulär.jpg
    62.5 KB · Visningar: 11
  • Film DVD.jpg
    Film DVD.jpg
    65.4 KB · Visningar: 10

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Lite störande tycker jag är att ni på vissa sidor har annan färg på bakgrund och rubriker. Jag tycker att ni ska hålla er till den grå bakgrunden på alla sidor, inte som på tex "kontakta oss" och "frågor och svar".

Aha, smaksak antar jag. Designern tyckte att det var bra att det var lite skillnad på olika sidor, så att sidan inte blir tråkig (om allt ser exakt likadant ut), och jag håller nog med honom.


Lite saker:
special-redigera på sidan om "Specificerad redigering" bör skrivas ihop...


"redigerings program" bör också skrivas ihop...

Lite längre ner på samma sid: Et att identifiera och hitta de olika filmrullarna på bandet."

ET phone home!

Tacketack, ska genast slänga mig på de där monstren till felskrivningar. Det är inte lätt att få allt felfritt, trots att man vet att E.T. inte ska vara med i filmerna...:lol:

Tryckfelsnisse ska motas bort!
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Efter lite surfande spårade rubrikerna ur på vissa sidor (se dumpar). Både när jag körde med Maxthon och IE.
Vet inte om det beror på min utrustning eller er sida.

Intressant. Vad är det för version av IE? Jag vet att IE6 är det vidrigaste som finns, och den kräver egna CSS och grejer eftersom den inte klarar av att visa saker som följer normal webstandard ens.

Vore kul att höra om andra råkar ut för samma fel, och om du lyckas återskapa det.

Kommer det slumpmässigt och försvinner av sig själv när du surfar runt på hemsidan?
Försvinner det efter att du surfat till en annan sida och sedan tillbaka till UBT?
Försvinner det om du startar om webläsaren?

Känns som att jag får rosta kaffe för fulla muggar...:cool:
 

GuruX

Well-known member
KG:
Jag tackar så mycket, men för tillfället bor jag på en kanarie-ö och har inte ens tillgång till kvarn. Så spara dina kaffebönor (iaf tills jag kommer hem till sverige i maj) eller skickat några extra till Molarin.
Det är alltid kul att kunna hjälpa till!
 

Ignatius Riley

Well-known member
Det ser bra ut, lätt att hitta och mycket information. Det känns förtroendeingivande.

Dock har jag några språkliga synpunkter som (i mina ögon) bör åtgärdas snarast:

På svenska heter det inte musikvideos. Och det heter definitivt inte e-mail.
Tyvärr är det ett vanligt fel, men likväl är det felstavat.

Om man ska använda korrekt svenska så heter det Videor, Studior och och inget annat. Och Mejl.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Musikvideos? "musikvideo -n musikvideor -na" (enligt ett nätlexicon). Fasen, musikvideon i singular och musikvideor i plural... känns knasigt. I mina öron låter musikvideos mer rätt...

Jajja, får ändra till musikvideor och se hur det ser ut helt enkelt.

Men mejl? Det låter så tokigt att det bara inte går. E-post i så fall. Men lika lite mejl som tanjentbord, båda låter tokigt.:cool:

Blir e-post bra, språkpoliser?
(notering, "språkpoliser" med ett positivt tonfall)

:coffee:
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Elektronisk korrespondans är så långt och krångligt... Dessutom är det inte så precist. Menar man e-mail, SMS, MMS, Skypesamtal, Skype-chat, Messenger eller annan elektronisk korrespondans? ;)
 

Wannabe

Well-known member
Intressant. Vad är det för version av IE? Jag vet att IE6 är det vidrigaste som finns, och den kräver egna CSS och grejer eftersom den inte klarar av att visa saker som följer normal webstandard ens.

Vore kul att höra om andra råkar ut för samma fel, och om du lyckas återskapa det.

Kommer det slumpmässigt och försvinner av sig själv när du surfar runt på hemsidan?
Försvinner det efter att du surfat till en annan sida och sedan tillbaka till UBT?
Försvinner det om du startar om webläsaren?

Känns som att jag får rosta kaffe för fulla muggar...:cool:

Nu är det där hel tiden. Du har rätt det är IE6 jag kör, men jag har nog aldrig sett ett sådant fenomen förut. Men det konstiga var att jag inte såg det först och därför tror jag inte att det var så från början.
Jag har provat att rensa historik, cookies, tempfiler, startat om browsern etc, men det blir så hela tiden. Det är som om en ram ligger över texten till vänster.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp