Gott kaffe till en Moccamaster?

oath5

Member
Hejsan

Vet inte om jag hamnade i rätt forumsdel nu, men iaf:

Jag köpte mig en moccamaster för ett halvår sen. Hade en OBH perkolator innan som jag kokade zoeagas mellanrost kaffe med.

Om jag ska vara ärlig så har inte moccamastern varit i närheten av lika gott kaffe som perkolatorn ens :( Så missnöjd är jag allt. Gör jag fel med doseringen kanske? Jag tar 1 matsked pulver per 1 dl vatten.

Vad rekommenderar ni för kaffe till Moccamasters bryggare? Spelar filtrena någon roll? Jag kör Melittas "normal" filter.

Just nu kör jag Löfbergs mellanrost. Det är det kaffe som smakar minst illa hehe (jag har testat varenda Zoega sort och några Löfbergssorter).

Mvh
 

Koffenisten

New member
Hej,

Kom du någonsin fram till något gott kaffe? Jag har själv just köpt en Moccamaster och döm av min förvåning när kaffet smakade sämre än min gamla 299:- Melitta. Kan inte begripa hur en så pass dyr pjäs kan få kaffet att smaka värre än den gamla slitvargen jag hade, oavset märke på kaffet borde en så pass dyrare få till det kan man tycka.

Smaken blir liksom väldigt besk, nästan metallisk. Har både tomkört och "slös"bryggt den ett par gånger extra för att se om smaken försvinner, doserat hit och dit, provamt med ett eller dubbla element på. Men näe, blir fortfarande grymt besviken. Ska pröva Löfbergs Lila Mellanrost i ett desperat försök från ditt "tips" om att ens kunna få drickbart kaffe hehe.
 

oath5

Member
Hej,

Kom du någonsin fram till något gott kaffe? Jag har själv just köpt en Moccamaster och döm av min förvåning när kaffet smakade sämre än min gamla 299:- Melitta. Kan inte begripa hur en så pass dyr pjäs kan få kaffet att smaka värre än den gamla slitvargen jag hade, oavset märke på kaffet borde en så pass dyrare få till det kan man tycka.

Smaken blir liksom väldigt besk, nästan metallisk. Har både tomkört och "slös"bryggt den ett par gånger extra för att se om smaken försvinner, doserat hit och dit, provamt med ett eller dubbla element på. Men näe, blir fortfarande grymt besviken. Ska pröva Löfbergs Lila Mellanrost i ett desperat försök från ditt "tips" om att ens kunna få drickbart kaffe hehe.

Hej

Jag köpte mig en kvarn, ett guldfilter samt "bättre" bönor än Löfbergs Lila å sånt som ICA säljer. Kör just nu bönor från J&N. Men jag tycker fortfarande att kaffet smakar bättre när man är på besök och blir bjuden på andras bryggkaffe av sämre sorter konstigt nog :lol:
 

[SH]

Well-known member
Som sagt, kvarnen är nyckeln till gott kaffe. Men ett tips på kaffe lämnas så klart:

Bourbon Jungle från Johan & Nyström, dosera 70 g till full kanna. Bjöd en hel massa folk på det för en dryg vecka sedan och kommentarerna om gott kaffe haglade. Blev själv lite förvånad över hur gott det faktiskt blev.
 

zix

Well-known member
Jag vill gärna tipsa dig om den allrasom enklaste bryggmetoden filtertratt. Du kan alltid ha den som referens. Får kaffet samma smak med tratten så är det inte fel på maskinen utan på vattnet, eller på ditt kaffe.
Sen är det ofta en uppenbarelse att rosta själv, eller att köpa färska färdigrostade bönor. Även bra kaffe från ICA eller Konsum står sig slätt gentemot egenrostat eller färskt specialkaffe.
 

BloodyMezzo

Well-known member
Min kompis gav mig en påse etiopisk yirgacheffe köpt på Hötorgshallen. Jag minns det fortfarande som min största smakupplevelse på moccamastern. Det var dock innan jag hade kvarn så den blandningen smakade väl bra ett par dagar innan den dog. Jag är dock förtjust i just etiopisk yirga, brukar köpa det på Sibyllans kaffehandel vid Östermalm. Nu fick jag en påse sådan köpt på ett litet rosteri i Tumba (tror jag det var). Den smakade otroligt mycket citrus, men jag har tyvärr bara hunnit testa den på espressomaskinen. Trevlig upplevelse! :coffee:
 

BloodyMezzo

Well-known member
Nöjer man sig med kaffe från sin lokala mataffär så smakar väl det mesta hyfsat som bryggkaffe. Allt utom "Kaffet med det lila extra". Jag tror jag kan brygga godare kaffe på sand ur mitt akvarium. Men smaken är som stjärten. ;)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp