knattrande ljud

jannej

Member
Hej!
Har en Gaggia Classic som "knattrar" kraftigt när man drar igång pumpen. Ibland bara en bråkdel av en sekund, ibland längre. Nån som känner igen detta? Det låter liksom inte riktigt nyttigt.
/janne
 

bsod

Well-known member
Min låter också

Framförallt när vattentanken inte är full. Det verkar vara pumpen som vibrerar emot ngt inne i maskinen. Har försökt med att trycka kablarna lite åt sidan bredvid pumpen, men det ger bara lindring i ett par dagar. Men innan den operationen kunde den "skrika" i säkert 20 sekunder. (Inget skönt ljud på morgonen!) Nu är ju min Classic snart 10 år gammal och väl använd hela tiden, men servad och ompysslad förstås.
Finns det något permanent "fix" till detta? Eller är det bara att härda ut tills den rasar helt, och sen köpa något nyare (och roligare)?
 

Ante

Well-known member
Dom låter så när pumpen är torr, slutar den inte låta självmant kan man ta slangen som går från tanken till pumpen hålla upp den högt, fylla den med vatten och sen flusha så man får pumpen fylld med vatten igen.

Så blev det iaf för mig när min classic hade stått oanvänd ett bra tag.
 

jannej

Member
Gjorde grundlig avkalkning och då försvann ljudet, i alla fall för tillfället…
Det lät som en ventil som inte kan bestämma sig för ett läge utan bara smattrar fram och tillbaka skulle kunna låta. Möjligt? Hade också haft problem med att vatten rann ut i det där överskottsröret som går ner i baljan istället för genom grupphuvudet.
Får hoppas det funkar nu, kan inte leva utan kaffe, nej.
/janne
 

Forumstatistik

Trådar
14,685
Inlägg
155,821
Medlemmar
19,376
Senaste medlemmen
Willsoon
Topp