hur få en svart råttsvans?

raringen

Active member
Jag undrar vad jag gör för fel.....

Jag får en jättefin råttsvans med min malning men tyvärr är den direkt gul. Den borde vara svart åtminstone några sekunder. Vad är fel? Malning? Kaffe? Stampandet?

Hjälp! :eek:hmy:

Trots problemet smakar en dubbel espresso helt okej, men jag vill ha den ytterligare lite bättre.
 

Molarin

Well-known member
Jag gissar att det är kaffets fel. Du har väl detdäringa Mito i kvarnen? ;)

Nä, skämt åsido.

Svart blir det ju inte. kaffet är ju uppblandat med luft, gaser och cellulosa som ger crema. Förhoppningsvis så är resultatet i koppen svart under all crema, va? När du extraherar märker du då att det blir ljusare efter ett tag (blondning)?
 

Pac

Maskindoktorn
För mig blir det mörkmörkbrunt, ungefär som riktigt mörk choklad, sedan skiftar det långsamt i ljusare nyanser.

Vad blir det för färger för dig?
 

Fabian

Well-known member
Direkt svart ska det ju inte vara i svansarna, då har du förmodligen för gammalt kaffe. SOm sagt ska det vara mörkbrunt i varierande nyanser... Gärna randiga svansar :) För gult då skulle jag säga att det är en underextrahering som rinner för fort på grund av för grov malning eller underdosering, men jag vet ju inte hur det ser ut när gör din espresso så det är svårt att säga
 

lupoo

Well-known member
Just som Ni säger så är inte svansen direkt svart om det är något bra på gång. Jämför med att köra med ett naket filter, då blir ju srålen/svansen "svart-gulrandig" om det är det är att bra skott på gång.
 

raringen

Active member
Precis Pac!
Som choklad vill jag ha det i början. Nu får jag liksom crema direkt. En stilig crema på ca 5 mm (har glaskoppar) Men på mitt kaffe-stammis-ställe är det en smal sträng färgad som 70% choklad i början, och det är den jag vill åt....
 

Pac

Maskindoktorn
Hmmmm... Jag skulle variera malningen och kompensera med tampning för att styra det rätt. Kanske aningen mer finmalet och lite lättare tampning skulle vara melodin?

Man skall inte vara rädd för att prova sig fram så skruva på kvarnen nu. :)
 

Large

Well-known member
Om det är samma kaffe du kör som på ditt stammiscafé så kan det oxå bero på för låg bryggvattentemperatur.
Om jag kommer ihåg rätt så är väl Classicen notoriskt kall om man inte surfar henne på rätt sätt ?
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Hm Large...Surfar? Vad innebär det?

Temperatur-surfande.

Man inväntar rätt ögonblick när lampan tänds/släcks och DÅ börjar man brygga/skumma eller vad det nu är man surfar för temp. Istället för att bara påbörja slumpmässigt utan att tänka på temperaturen och kanske råka "träffa" när värmecykeln är som lägst?

:coffee:
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,700
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp