Yerba Mate! Någon som testat?

frX

Well-known member
yerba.jpg


Köpte maté, kalebass och bombilla igår i saluhallen, gbg.
Jag tycker det smakar fruktansvärt beskt, men min flickvän tycker det smakar som kaffe (hon är ingen kaffedrickare) :eek:hmy: Det sägs ju vara Sydafrikas svar på kaffe men.. jag vet inte om jag kan likna denna dryck vid kaffe överhuvudtaget!
Har ni testat?

 

Erhard

Well-known member
Jag har. Massor. :)

Men sydafrika, det har du fått om bakfoten. Det dricks i Argentina framför allt, men även i andra länder i latinamerika. Libaneser verkar också ha en förkärlek till drycken, så säger iallafall min lokale yerba-säljare. Han menar också att jag är den ende svensken som köper.

Man ska inte jämföra med kaffe! Yerba är underbart på sitt helt eget vis.

edit: Får väl flasha med mina Yerba-prylar... ;)
DSC03604.jpg


http://yerbamate.istheshit.net/
 

cango

Well-known member
prova med lite socker, om du tycker det är för beskt.
Hur "tillreder" du drycken? (blir så konstigt att säga - Hur tillreder du maten?)
I Uruguay tillreds den vanligen att man häller yerban inte fullt i kalabassen, och i med lite hett vatten (hur mycket svårt att säga, men kanske till halva mängden yerba) och låter den dra en stund (5-10 min kanske). Viktigt sen att - när man häller vatten för drickandet, att man liksom häller en tunn stråle just där "bombillan" är och inte över hela hålet. Man skall alltså sträva att ha kvar torr yerba högst upp hur länge man kan.
En viktig sak är att kalabassen är "curado" (dvs "cured", eller "seasoned" men det minns jag just nu inte hur man gjorde...).
Drycken dricks mest i södra sydamerika, dock tror jag man inte dricker den i Chile, men jag kan ha fel. Sen skiljer det sig en del hur och vad som är vanligast. I Uruguay är det vanligast med Mate amargo (dvs besk, eller "plain" som den är s.a.s) men bland äldre damer förekommer det Mate dulce (med socker alltså.) Då häller man lite socker vid "bombillan" (1/4 tsk eller så) och sen vattnet.
Viktigt är att inte ha skållhett vatten. Uruguay har tydligen en väldig hög procentandel av världens strupcancerpga detta. Många har dock sedan ett tag bak ändrat sina vanor ang detta med för hett vatten.

edit: Ja, jag har testat, men dricker inte det mer än när man hälsar på i Uruguay. Även provat det med mjölk som liten... (kan dock inte rekommendera det ;-) även om jag tydligen inte hade nåt emot det som barn. Det var min mormors enda sätt att få i mig mjölk som liten, då jag hatade mjölk...)
 

Erhard

Well-known member
Jag brukar doppa bombillan i lite (bara lite!) honung innan jag stoppar i den i yerban. Tycker i och för sig om beskan, men samtidigt är det fint tillsammans med sötman honungen ger.

Visste inte det där med att ha torr yerba kvar överst, ska köra så nästa gång. :)
 

cango

Well-known member
Jag brukar doppa bombillan i lite (bara lite!) honung innan jag stoppar i den i yerban. Tycker i och för sig om beskan, men samtidigt är det fint tillsammans med sötman honungen ger.

Visste inte det där med att ha torr yerba kvar överst, ska köra så nästa gång. :)

Vi kallar "el mate" att den blir "lavado" - tvättad (urvattnad, egentligen) när den som häller i vattnet låter allt upptill simma, dvs, smaken blir fort urvattnat, så att säga. Oftast så skall en omgång/yerbafylld kalabass räcka till en termos/75cl vatten.
beskan lär man sig gilla, liksom man drar en espresso utan socker eller mjölk.
 

minicmars

Well-known member
mate måste man drika UTAN socker;) som espresso!!! mate med honung?? har aldrig hört!! med kaffe, wisky, menta och mer...

jag skulle tipsa: i sommar gör en riktigt kall apelsiner juice (inehåller is) till mate...

jag kommer från argentina (har varit i stkhl för ett år sedan) och jag har ett/två paketen kvar ( :huh: ) ...jag driker inte mycket mate.

sprkz: din yerba kommer från paraguay tror jag (EDIT_: Fel: det är från Misiones, Arg.)
 

Erhard

Well-known member
Ja, ja...du menar så! Nej, att låta yerban simma runt går inte. Tar an för mycket vatten så blir det, precis som du säger, urvattnat.

Brukar bara doppa bombillan i lite, lite honung inför första påfyllningen. Det brukar inte ge någon smak efter man fyllt på andra gången. Prova vetja!

Sitter förresten med maten just nu. :)
 

frX

Well-known member
Jag brukar doppa bombillan i lite (bara lite!) honung innan jag stoppar i den i yerban. Tycker i och för sig om beskan, men samtidigt är det fint tillsammans med sötman honungen ger.

Visste inte det där med att ha torr yerba kvar överst, ska köra så nästa gång. :)

Tack för mycket intressanta tips!

Testade med lite honung idag och det blev alldeles för sött! ;) Kanske tog lite väl mycket dock.. Får testa igen!
Har bara hunnit "tillreda" tre gånger än så länge och jag ska absolut testa att låta det dra lite innan och sedan hålla yerban torr. Övning ger.... precis som med första skotten man gjorde när man var novis på kaffe :D
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,353
Senaste medlemmen
Massor
Topp