Stockholm Mellqvist Kaffebar Söder

josef

Well-known member
På grund av att lite gamla saker och felaktiga fakta är det första en läsare ser på gamla Mellqvist-tråden och för att en ny bar öppnats under samma regi så startar vi om från början, med en tråd per bar.

Så här ser det i dagsläget ut på baren som ligger på Hornsgatan 78:

  • Vi har nu några kg bomullsmjukt Brazil Samambaia Natural rostat av David Haugaard, som serveras i presskanna. Ett extremt mjukt kaffe!
  • Den lena espresson smakar underbart och serveras bäst kort med oljig munkänsla och bärig syrlighet, samt kraftig sötma. Vår barblend består av Ethiopia Harar Ilily Deratu, Costa Rica Don Emilio och Brazil Daterra Estate Sweet Yellow, rostat av David Haugaard. Går även att köpa hem i påsar om både 450g och 1kg.
  • Valhallabageriet står för bakningen av både bröd och bullar, bortsett från Västerbottentoast.
  • Vi eftersträvar att kunna servera så mycket som möjligt ekologiskt. Kaffet är ekologiskt odlat, mjölken är ekologisk och så är även Valhallavarorna.
  • Uteserveringen är stor, med 50 platser i både skugga och sol.
  • Vardagar öppet 7-19, helger 9-18.
 

larjo11

Well-known member
Finns det någon hemsida till Mellqvist Kaffebar?
Kul att veta öppettider mm. Hittar inget i gamla tråden.
 

josef

Well-known member
sådär, fixat i första inlägget. Hemsida finns tyvärr ej.. Jag har inte koll på originalbarens öppettider tyvärr, men det är något liknande.
 

larjo11

Well-known member
sådär, fixat i första inlägget. Hemsida finns tyvärr ej.. Jag har inte koll på originalbarens öppettider tyvärr, men det är något liknande.

Förlåt, glömde skriva Söder :(
Åker till Södermalm i början på veckan. Men det blir nog sent.
Måste jobba först :(
 

larjo11

Well-known member
19 Kan bli svårt att hinna....

Åkte förbi och vinkade 18:59 :(
Innan dess hade jag utövat sporten "Parkering på motorväg" i drygt en timme mellan Järva Krog och Lilla Essingen. Himla många bilar var det.
Nytt försök ska göra om några veckor. Då gåendes från centralen.
 

josef

Well-known member
Naomi och Erika till Mellqvist? Äntligen ett RIKTIGT skäl att besöka Stockholm!

Da Matteo-bloggen

Eller har jag missuppfattat?

Naomi har varit hos oss sedan starten :) Erika vet jag inget om däremot... Men känner mycket väl igen nämnet, men jag vet nada. Så om jag förstått det rätt, jag är inget RIKTIGT skäl?! :angry:

Just kidding, vore en ära om du gjorde dig ett besök! :)
 

josef

Well-known member
tråkigt!! bättre lycka nästa gång... säg till om kaffet inte är bra så gör nog baristan en ny.
 

hellbarber

Active member
Allright!! Jobbade i sthlm förra veckan och fick äran att besöka kaffebar återigen.. men i ny regi och allt har bara blivit mkt bättre!! gott kaffe trevlig personal och trevligt sällis!! Ses nästa gång!
 

onyman

Well-known member
detta blev tredje stoppet på min tour de söder in fredags (Espressini och Tvålpalatset var nummer ett och två).

Provade den överdoserade Portland (20g i singel shot, naken portafilter), den var så tjock och god som jag hade hört att den var. :)

Dessutom smakade jag en jättegod cappu men väldigt fin latteart.

Mycket bättre än ett besök i somras då jag beställde en stor latte och fick en blaskig soppa av en uttråkad barista. Kan det vara så att vissa baristor lägger mindre energi på att få kaffelatte bra eftersom de som dricker latte ändå inte känner skillnad? :)
 

treefinger

Well-known member
Portland är fantastisk. Det är bland det bästa man kan få tag på ute i Sthlm just nu. Det som är så häftigt är att bärigheten finns där samtidigt som chokladtonerna ger kropp.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,671
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp