J&N Bourbon Jungle

Ducceniclas

Well-known member
Beställde en dubbel hos Prima bönor (Aspudden), fick frågan vilken böna jag ville ha. Kraftig, blev mitt svar. Någon minut senare hällde jag i mig en fantastiskt god espresso.
Tjock, mellanbrun crema, väl balanserad syra och lite riv i smaken.
Så här efter en halvtimma sitter en god eftersmak fortfarande kvar i munnen.
Tur att jag fick med mig en liten påse :cool:

Lovordar både bönan och butiken!
 

Tobiemme

Well-known member
tack för tipset! jag har varit nyfiken på den ett tag och känner att det är dags att prova nu. återkommer med testresultat senare.
 

Tobiemme

Well-known member
fick tag på en liten påse idag och körde ett par testskott - ett vanligt och ett mer ristretto. mycket goda! jag gillar lite mer mörkrostat just nu och detta var ett ganska ovanligt mörkrostat iochmed att så många andra smaker fanns kvar samtidigt. syran finns där, men håller sig lite i bakgrunden. några toner som jag tyckte mig uppfatta var aprikos och fläderblomma, kanske en svag koladoft i eftersmaken?
skillnaden mellan den långa och den korta shotsen var mest att den hårda rostningen får ett jäkla tryck i den kortare shoten.
ska göra cappu på den imorgon och jag misstänker att den kommer smaka supersmaskens!
 

Tobiemme

Well-known member
oj, vad fel man kan ha ibland!
cappun smakade inte riktigt förväntat - snarare en aning bränt och obalanserat. kaffet interagerade inte alls som förväntat med mjölken. hm.
jag gjorde som vanligt en kortare och längre dubbel. i den längre dubbeln kom det nästan fram lagrade och spritiga Bourbon-toner... sannolikt ett felslut efter det att bönblandningen kallats det – men vad vet jag?
så jag tror att jag spar bönorna till att göra riktigt kraftiga espressi med. :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp