Test av bryggmetoder

linken

lilla Kaffe & Chokladhandeln
Eftersom jag har en kaffepanna hemma för tillfället tänkte jag göra en liten bryggmetods test.

Bryggmetoderna som jag tänkt använda är:
Kaffepanna - gamla hederliga sättet att göra kaffe på som jag dricker vid kolmilan varje år
Perkulator - moderna tiders kaffekokare
Elbryggare - dagens snabba metod till koffein intag
Filtertratt - bryggtratt och varmt vatten, en underskattad metod
Presskanna - min personliga favorit i dagsläget vid "vanligt" kaffe
Aeropress - den underbara kombinationen mellan presskannan och espressobryggaren
Espressomaskin - min normala favorit bryggmetod

Som referens kommer jag även att koppa kaffet, så totalt blir det 7+1 koppar som ska testas.

Återkommer med utlåtanden och bilder när det hela är avklarat.
 

linken

lilla Kaffe & Chokladhandeln
För att göra så många bryggmetoder som möjligt rättvisa tänker jag köra en 100%-ig Robusta.

Nejdå, jag tänkte köra på J&N's Panama. (Eventuellt om Dellerhagen fått hem och fart på rosten något från honom, hmmm måste ringa och kolla....)
 

linken

lilla Kaffe & Chokladhandeln
Kul initiativ. Får man önska? Moka? Guldfilter? Turkiskt? :lol:

Givet man får önska! Tyvärr kan jag dock ej tillgodose alla önskemål pga brist på utrustning.

Moka - Är givetvis tillagt (även fast jag inte kommer överrens med min mokakanna.
Guldfilter - Faller bort pga att jag ej har något. :blush:
Turkiskt - Faller bort pga sockret i beredningen (har ingen Ibrik heller...)
 

linken

lilla Kaffe & Chokladhandeln
Igår var det tänkt att vi (jag och Dellerhagen) skulle testa lite olika bryggmetoder.
Men så blev det dock inte, då vi först gjorde en chokladprovning och därefter koppade lite trevliga kaffesorter.
Efter 4 timmar med chokladprovning, koppning, aeropressande och espressomakande orkade vi inte mer....

Men jag hade dukat upp allt för testet i bakgrunden som ni ser...
img_2821_15902067.jpg


Ska göra ett nytt försök på egen hand idag.
 

Englund

Well-known member
Låter som att ni hade väldigt trevligt trots att ni inte hann med testet :)

Hittade ni någon ny favorit eller var det beprövade kaffen ni använde?
 

Englund

Well-known member
Underbart!! Ni slängde inte in en joker i form av Gevalia eller så? Kunde ju varit skoj och testa hur mycket den skulle sticka ut bland dessa kaffen... ;)
 

Forumstatistik

Trådar
14,665
Inlägg
155,701
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp