Min La Pavoni läcker :(

Heffa

Well-known member
Första dagen på semestern och det kunde nog inte ha börjat sämre - ösregn och storm hela dagen, partytältet blåste sönder, regn på brädorna som jag hade målat i det igår och värst av allt - min LaPavoni Pro har börjat läcka och tappar trycket :(

Hur skall jag börja felsöka den?
Symptomen är som följer - den verkar bara läcka när den är igång, när den är kall så märks det inget vattenläckage.
Trycket verkar helt ok, mätaren visar på 1,2 bar precis som vanligt, tills jag vrider igång ångan. Normalt sett kan man utan problem ha ångan igång en bra stund, men nu försvinner trycket ner till ca 0,5 bar på bara någon sekund.
När jag stänger av ångan så går trycket ganska snabbt upp till 1,2 bar igen.

Finns det någon här som kan ge mig lite tips hur jag skall börja leta fel? Är det rentav vanliga symptom på en Pavoni?

Hjälp mig att rädda min espresso under semester, snälla! :(
 

Heffa

Well-known member
Jag kanske skall tillägga att läckaget verkar komma inifrån "basen" så att säga - det rinner inget vatten från bryggruppen eller ångröret utan det rinner ut mellan den svarta bottenplattan av plast och själva metallbasen som hela härligheten står på... :huh:
 

bchi

Well-known member
Dags att byta packning kanske?
Hela härligheten går ju faktiskt att bara skruva av. Jag har aldrig behövt göra det själv, har aldrig vågat skruva av hela höljet faktiskt men har väl kvar två eller tre sådana där bottenringar som följer med packningssatsen så det är ju tänkt att man ska byta dem. Din kanske har torkat ut extra fort?

Edit:
Läste ditt inlägg igen. Menar du alltså att det rinner ut vatten längst ner vid bottenplattan? Där finns ju elektroniken!
Under droppbrickan finns en skruv med lite mysko gänga. Skruvar du av den så lossnar den svarta bottenplasten så att du kan kika hur det ser ut där under.
 

Heffa

Well-known member
Läste ditt inlägg igen. Menar du alltså att det rinner ut vatten längst ner vid bottenplattan? Där finns ju elektroniken!
Under droppbrickan finns en skruv med lite mysko gänga. Skruvar du av den så lossnar den svarta bottenplasten så att du kan kika hur det ser ut där under.

Japp, det är där det rinner ut vatten :(
Får ta och försöka skruva isär den i morgon när jag har samlat mod... inbillar mig att jag automatiskt kommer att bränna mig på kokande vatten även när maskinen är avstängd :blush:
 

marran

Well-known member
Det tror jag inte :)
Men precis som bchi säger så sitter det en bottenpackning i kokaren, vekrar som den har gått.
Själva botten av kokaren som sitter inne i foten och som elementet sitter fast i går att skruva loss från resten av kokaren, och där är packningen.
Den kan vara ett litet helvete att få lös, men det brukar gå.
Jag bytte på min när jag ändå bytte alla andra packningar, en förmiddags jobb ungefär när man gör det första gången.

Packningssats kan du köpa på t.ex. kaffemaskinen, kostar typ 300 och innehåller alla packningar iaf vad jag kan komma på, även till nivårör osv.

Var noga med att kolla så inte vattnet läckt ut i basen och förstört ngn el, har du en modell med pressostat så finns där ju mer som kan gå sönder än på de tidigare modellerna som bara har I/II knapp
 

Heffa

Well-known member
Tack för tipsen!

I morse tog jag mod till mig och skruvade isär Pavonin, och hittade en insexskruv som håller fast kokaren mot basen som verkar ha skruvat upp sig något. Den gick dra åt ett kvarts varv ungefär, och när jag testade maskinen efter det så verkar den inte läcka mer :)

Återstår att se om det var den som var orsaken, i så fall får jag skaffa lite Loktite så den inte gängar ur sig själv i fortsättningen.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp