Malningsgrad pressokanna?

rscholz

Member
Jag köpte nyligen en Bodum-presskanna och eftersom jag inte heller hade någon koll på malningsgrad köpte jag även Zoegas färdigmalda presskaffe för att ha nåt att jämföra med. Provade lite olika malningsgrader på min Rocky och tyckte att 32 såg ut att vara ganska lik Zoegan jag köpt. Funkade bra i presskannan tyckte jag. Men det där skiljer sig ju mellan olika kvarnar. Så tipset är att köpa nåt industrimalet presskaffe och jämföra.
 

lupoo

Well-known member
Jag köpte nyligen en Bodum-presskanna och eftersom jag inte heller hade någon koll på malningsgrad köpte jag även Zoegas färdigmalda presskaffe för att ha nåt att jämföra med. Provade lite olika malningsgrader på min Rocky och tyckte att 32 såg ut att vara ganska lik Zoegan jag köpt. Funkade bra i presskannan tyckte jag. Men det där skiljer sig ju mellan olika kvarnar. Så tipset är att köpa nåt industrimalet presskaffe och jämföra.

Snygg första post där rscholz :). Välkommen till RiktigtKaffe.
Som Du säger så är det bara ned med fingrarna och känna på malningsgraden och förhoppningsvis ha något att jämföra med. Labba på!!!
 

raringen

Active member
Tackar! Det var bra svar. Jag ville ha en hint om var jag skulle börja. Känns onödigt att inte ha nån koll alls :)
 

Stefan_Nhn

New member
Hej!
Tjuvlånar tråden lite.
Jag har också precis köpt mig en Rockykvarn och undrar lite över malningsgrad för espresso, i alla fall så att man får något utgångsläge att gå på.
 

rosena

Member
Vilken malningsgrad du behöver för att mala espresso med Rockyn tror jag hänger en hel del på hur väl nolla maskinen är. Jag har min står på sju när jag maler Maoro Delux för espresso hemma och jag har för mig att min riktiga nolla låg på ca minus fem när jag rengjorde kvarnen sist.

Lycka till med en bra kvarn! Jag är jättenöjd med min.

/Anders
 

rosena

Member
Trådbelåning två :)

Jag har just lagt en beställning på en aeropress-kanna. Det tog mig en vecka av jobbets rävgift efter fem veckors semester hemma hos miss silvia innan jag insåg att jag var tvungen att hitta ett bra alternativ för kaffebehovet på jobbet.

Jag har förstått att en lämplig malningsgrad på kaffet för aeropressen är "typ mocca" så vad betyder det ungefär på rockyn när jag kör sjuan för en bra expresso?

Mvh Anders (som avlider i väntan på att GoKaffe skall få fart och expediera min order!!)
 

Stefan_Nhn

New member
(med risk för OT)
Jag testade nollan och den ligger vid 0. Det var precis att man kunde höra att skivorna tog i varandra.
Jag tolkar svaret som att ca 12 på malningsgraden på Rockyn kan vara lagom.

Tack, då har jag i alla fall något att utgå ifrån.
 

Fabian

Well-known member
Välkomna till forumet båda två! Det är svårt att jämföra malgrader emellan olika Rocky, då den faktiska nollan är olika på alla kvarnar... Lycka till med en kul första(?) kvarn!
 

Stefan_Nhn

New member
Tack för välkomnandet :)
Jo, att det kan skilja i malningsgrad på samma märke/modell har jag nu förstått. Det verkar som om "min" malningsgrad ligger runt 9 för en espresso, men det kan ju även variera med kaffesort och vilken kaffemaskin man har.
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,700
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp