Mekanisk eller elektrisk tamper?

MartinForsberg

Well-known member
Har någon sett en mekanisk eller elektrisk tamper där man inte behöver använda så mycket handkraft, trycka på en strömbrytare eller dra i en spak med utväxling är finfint!

Jag bröt min högra handled och slet av en massa ligament för snart 1,5 år sedan och har svårt att tampa - att använda vänster hand är inte att tänka på, den har jag ingen känsla och finmotorik i alls, kaffet hamnar överallt eller snett när jag försöker tampa med den handen!

Alla tips mottages tacksamt!
 

nissle

Member
Hej

Det finns ett antal tillverkare som erbjuder mekaniska tampers.

Några jag hittade på nätet
Autotamper
MACAP Automatic Tamper,
Elektra - Dinamometric Tamper

Versalab har en som verkar drivas av vattentryck.
http://www.versalab.com/server/coffee/press.html

Det finns en del skrivet om detta på olika kaffe sajter:) Varför inte bygg en själv med hjälp av lite hydralik. Kan bli ett spännande litet projekt.
 

niad

Well-known member
Jag vet inte om någon mer än jag tampar "Italienskt". Alltså utan tryck. Jag mal helt enkelt så fint så att jag bara lägger tampern i filtret och polerar ett par varv med tamperns tyngd som enda tryck. Detta liknar mycket hur de tampar i Italien efter vad jag sett där på olika barer och andra ställen. De tampar antingen inte alls eller så gör de ett lätt polerande/utjämnande tryck på "tampern" som sitter på kvarnen. Jag har kört den modellen i över ett år nu och det fungerar jättebra. Det är kvarnen jag justerar på bara. Jag får ett riktigt konstant tryck i och med att tamperns tyngd inte ändras.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp