Gaggia Baby Twin eller Rancilio Silvia

Ännu en nybörjare som hittat till denna eminenta sajt. Jag har försökt hitta en gammal tråd om ämnet ovan utan att lyckas. Tacksam för råd.

P.S. Kommer nog att bli en del latte gjorda men inte enbart.:unsure:
 

Bjerver

Member
Jag går i ungefär samma funderingar, och för mig lutar det åt Silvian. Min samlade uppfattning när jag läst på det här forumet, Coffegeeks.com, m.m. är att Silvian oftast anses vara snäppet bättre. I slutändan är det väl dock ändå en smaksak, så gå till någon butik som säljer båda och peta på dom!
Här är en gammal tråd som behandlar detta också: http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?t=3354.
 

jonhar

Well-known member
Hej Grinderman och välkommen till forumet! Jag har själv en Twin men kan inte uttala mig så mycket om silvian (men det kan många andra). Twinen gör utefter sina förutsättningar helt ok espresso enligt mina erfarenheter. Temperaturstabiliteten är väl inte den bästa men så är det med alla maskiner i denna klass. Om du däremot ska göra mycket mjölkbaserat så skulle jag nog ändå rekomendera Silvian, som har ett betydligt bättre ångrör.
Det viktigaste är nog ändå kvarnen. Har du någon redan eller?

Lycka till med köpet :)

Hej Bjerver också :)
 

c8h10n4o2

Active member
Jag har också Twinen.
Några åsikter om den:
Ångröret fungerar helt ok om du först tejpar in "turbo hålet" som sitter en bit upp. Dock så tycker jag ångtrycket är ganska instabilt i den i början. Jag brukar få blåsa ut ånga ganska länge innan jag tycker att den håller ett bra tryck, då flåsar den å andra sidan på riktigt bra.

Men som sagt, blir det twinen så tejpa igen hålet där uppe, man får MYCKET bättre skum då.

En annan nackdel som jag ser det är att ångvredet sitter ovanpå maskinen, alltså på koppvärmaren. Detta gör att det är lite bökigt att komma åt den om man har många koppar på värmning, dessutom måste man vrida upp den ganska snabbt för att pumpen ska hoppa igång, risken för att man river ner kopparna är överhängande om man inte flyttar på dom. :p
 

mts

Well-known member
silvian känns över lag mer gedigen och robust än gaggias baby-serie, mer tyngd i portafiltret och ordentliga vred och knappar gentemot babyns lite plastiga finish. Babyn är lite enklare att få till bra shots med, silvian är ökänd för att vara kräsen med dosering, tampning etc.

För bra resultat utan att tänka -> gaggia annars om du vill jobba och utvecklas -> silvia.
 

Bjerver

Member
En annan fråga som uppstår är ju om det finns andra maskiner i denna prisklass (säg runt 4000-6000) som är värda att fundera på? Silvia vs Gaggia verkar vara standardvalet men är det ingen som har något mer originellt förslag?
 

djneo

Well-known member
Jag skulle nog bara säga att du ska välja en Silvia om du ska köra mjölk dryck bättre ångrör än Babyn. Men många som bytter ut babyns ångrör till ett racilio rör och då verkar det bli mycket bra.

Sen är det väl lite som tidigare talare säger att silvian känns väldigt robust och kvalitetsbyggd men smaken är som baken om man gillar plast iställt rostfritt.

Jag tycker silvian inte är så svår att hantera inget att vara rädd för om man väljer den.

Har aldrig provat Babyn bara läst om den så kan inte ge nåt bra utlåtande om den tyvärr.

För mig vara valet lätt och jag köpte en Silvia när det begav sig.

Lycka till i valet!
 

jonhar

Well-known member
En annan fråga som uppstår är ju om det finns andra maskiner i denna prisklass (säg runt 4000-6000) som är värda att fundera på? Silvia vs Gaggia verkar vara standardvalet men är det ingen som har något mer originellt förslag?
Det finns ju en anleding till att nästan bara dessa två märken rekomenderas ;) Ett alternativ är att titta på tex NS Oscar som är en hx (heat-exchange) maskin med mycket bra skumningskapacitet efter vad jag har läst. Priset på en sådan ligger nog på 6000+, men det borde vara ett bra alt om du inte har för mycket emot plast ;)
 

hahaha

Well-known member
En annan fråga som uppstår är ju om det finns andra maskiner i denna prisklass (säg runt 4000-6000) som är värda att fundera på? Silvia vs Gaggia verkar vara standardvalet men är det ingen som har något mer originellt förslag?

...och här brukar treefinger föreslå Nuova Simonelli Oscar, en söt liten h/x som är både billig och kompetent. Ganska ensam i sitt prissegment, det enda den har emot sig är plasthöljet (men jag tycker den är grym :cool:), inuti är det vad jag förstår ett gediget bygge.

picture.php


Själv var jag sugen på en Silvia, men sneglade på dyra h/x-maskiner eftersom jag insåg att det skulle bli mycket mjölkskumning. Hade det inte dykt upp en oemotståndlig :eek:hmy: begagnat-kombo (läs: E-61) så skulle jag nog köpt en Oscar.
Aningen dyrare än vad du frågar efter, går att hitta i Danmark för runt 6500 kr.
- - - - - - - -
EDIT: Svårt att vara snabbast i det här forumet! ;)
 

c8h10n4o2

Active member
Tänkte bara påpeka att det inte är helt lätt (ens möjligt?) att själv byta ångröret på twinen. Den sitter annorlunda jämfört med Gaggia Classic.

Vet någon hur man gör så får ni gärna säga till... :)
 

djneo

Well-known member
Bra maskin att börja utvecklas med tycker jag för att om några år eller mindra byta upp sig igen.

Bra val....:)
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Tänkte bara påpeka att det inte är helt lätt (ens möjligt?) att själv byta ångröret på twinen. Den sitter annorlunda jämfört med Gaggia Classic.

Vet någon hur man gör så får ni gärna säga till... :)

Denna tråd kanske kan vara något?

//Stefan (som inte för en sekund ångrar sitt inköp av Silvian; inte när man väl lärt sig henne)
 

AJ

Well-known member

Fröken Silvia är ett bra val. Har en själv som jag är nöjd med. Finns ju alla möjligheter att senare uppgradera den med PID tex.
Men glöm inte bort kvarnen. Viktigare än själva maskinen. Gjorde själv misstaget att inte köpa kvarn från början. Trodde på allvar i ett par dagar att maskinen var paj eftersom det bara kom ut blask som sprutade över hela köket med det butiksmalda kaffet. Bör alltså ingå i ett köp, finns ju flera sajter som erbjuder både Silvia och Rocky tillsammans, ett bra paket.
Skulle om jag fick börja om kanske ha tittat mer på begagnatmarknaden och kanske köpt en begagnad men lite mer kraftfull maskin och kvarn från början. Å andra sidan kändes det skönt med garanti när man är/var/alltid kommer vara nybörjare.
/A
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,356
Senaste medlemmen
Marsian
Topp