Kaffe på Gotland, då?

MatsZ

Active member
Hittar ingen tråd om Gotland. Vore väl dags i dessa tider!

Det har ju alltid varit ett smörgåsbord för natur- och kyrkokramaren, men gommen har fått lida av halv- och helsovande mataffärer, restauranger, caféer. Jag ser med glädje att mycket hänt de senaste åren - nu hittar man den fina lokala maten i många affärer (lamm, ost, grönsaker mm), restauranger i bra klass finns det gott om --- men så kaffet, då? Denna mänsklighetens krona som alltid tycks komma sist i utvecklingen!

Vad säger samlade kaffeparnassen?

Jag har ett favoritställe: Rute Stenugnsbageri på norra Gotland. Erik Olofson har byggt upp ett helt underbart café runt sin bageriugn mitt ute på vischan. Stämningen är magisk, brödet och bullarna små mästerverk. Kaffet faktiskt av riktigt hög klass. När sambon Helena Andersson får sommarledigt från jobbet som bibliotekarie i Visby basar hon för serveringen. Hon är baristautbildad och är den man helst ser bakom spakarna. Kaffet är från Johan & Nyström eller något Gotlands-rostat som jag inte fick med mig namnet på. Det klart bästa jag hittat i kaffeväg på Gotland.

Fler tips please!
 

Almapeso

Well-known member
Skafferiet på Adelsgatan 38 serverade en väldigt god cappucino när jag var där under midsommar.
Fast stället i sig gjorde det bästa intrycket. Litet gammalt trähus, lågt i tak. Inga lampor, endast ljuslyktor och en tänd brasa.
Till kaffet, stora chokladbollar eller hembakta bullar.

Vinäger fick jag också tips om, men gick aldrig in - stekigt värre.
 

hahaha

Well-known member
På väg till Sveriges absolut bästa kardemummabullar (hos Sylvis döttrar på Fårö) sprang vi också på Rute Stenugnsbageri häromveckan. I en gammal smedja samsas en Faema Legend E61 med en Mahlkönig, och både latte och fikabröd var riktigt, riktigt bra. :)

Gott kaffe är man annars inte bortskämd med på Gotland, förra gången var faktiskt på Skafferiet i fjol, då jag blev serverad helt fantastisk espresso och cappu av vad jag tror var en barista som vann cupen för några år sen - Kaveh Azizian? I år visste de först inte vad en macchiato var (det vet jag, den var bitter :mad:).
Och det lilla rosteriet inne på gården hade stängt. :(
 

Bilagor

  • DSC00233.jpg
    DSC00233.jpg
    85.4 KB · Visningar: 23
  • DSC00234.jpg
    DSC00234.jpg
    70.2 KB · Visningar: 31

Hopdemon

Active member
Jag skall till Visby på fredag. Väcker därför denna gamla tråd.

Var dricker man kaffe?

Skafferiet verkar sålt och att Lindahl skall satsa på rosteriet. Var ligger då rosteriet?
Tacksam för tips som kan förgylla min fredag fram tills det inrutade programmet på kvällen börjar.
 

GLC

Well-known member
Rosteriet ligger väl bakom Skafferiet om jag inte minns fel, inne på gården typ. Vet dock inte hur statusen är där då jag inte varit där på några månader
 

koziel

New member
Rute Stenugnsbageri är helt oslagbart. Höll på att få stryk av sambon då jag av misstag påpekade att deras kanelbullar var de godaste jag ätit.
 

Pediatrik

Well-known member
Stenugnsbageriet i Rute är stängt för säsongen. Annars är tyvärr kaffeutbudet uruselt både i Visby och på resten av ön. Barista (Stora torget) hade vid öppnandet en fin La Marzocco och bra personal bakom spakarna, men sedan gick det utför. Har dessutom även de stängt för säsongen. Skafferiet, fd Vinäger (Nya ägare) mfl serverar kaffe utan att lägga ner någon som helst kärlek. Rosteriet ligger kvar på Skafferiets bakgård, men används sällan. På öster finns Kaffe & Chokladbutiken som har ett stort utbud av kaffe och choklad. Där KAN man få en hyffsad espresso om rätt person står bakom spakarna. Wallers stoltserar bla med en Santos 55, men kaffet blir inte bättre för det...

Summa summarum, kvalitetskaffe lyser tyvärr med sin frånvaro här på ön rent generellt. Nu under lågsäsong är dessutom enda ljuset i mörkret, dvs Rute Stenugnsbageri, släckt!:(
 

Hopdemon

Active member
Tack för tipsen, även om de är nedslående. Jag får hålla mig till ölet, verkar det som.
I vistelsen ingår bland annat besök på Gotlands bryggeri. De gör tex gott veteöl.
 

Almapeso

Well-known member
Stenugnsbageriet i Rute är stängt för säsongen. Annars är tyvärr kaffeutbudet uruselt både i Visby och på resten av ön. Barista (Stora torget) hade vid öppnandet en fin La Marzocco och bra personal bakom spakarna, men sedan gick det utför. Har dessutom även de stängt för säsongen. Skafferiet, fd Vinäger (Nya ägare) mfl serverar kaffe utan att lägga ner någon som helst kärlek. Rosteriet ligger kvar på Skafferiets bakgård, men används sällan. På öster finns Kaffe & Chokladbutiken som har ett stort utbud av kaffe och choklad. Där KAN man få en hyffsad espresso om rätt person står bakom spakarna. Wallers stoltserar bla med en Santos 55, men kaffet blir inte bättre för det...

Summa summarum, kvalitetskaffe lyser tyvärr med sin frånvaro här på ön rent generellt. Nu under lågsäsong är dessutom enda ljuset i mörkret, dvs Rute Stenugnsbageri, släckt!:(

Det verkar ju som att du har en hyfsad uppsättning. Man kan inte glida förbi dig istället om man skulle vara på Gotland? :)
 

Pediatrik

Well-known member
I vistelsen ingår bland annat besök på Gotlands bryggeri. De gör tex gott veteöl.

Ett besök på Gotlands bryggeri (Eget bryggeri samt provbryggeri för Spendrups) kan varmt rekommenderas! Lärorikt och dessutom ingår det fri öl! Wisby Weisse, Hansa Pils (Fat) samt senaste julbrygden är egna favoriter!
 

Pediatrik

Well-known member
Man kan inte glida förbi dig istället om man skulle vara på Gotland? :)

Absolut! Fn bor vi tillfälligt hos några vänner utanför Visby, då vi renoverar vårt hus, men annars är man varmt välkommen vid besök på öin. Med lite tur står det kanske en dubbelkokare med rotationspump i det nya köket till sommaren...:cool:
 

wazztand

Member
Var på gotland i somras och fikade en hel del.

Tyckte att Café Ringduvan vid österport serverade en schysst latte.

Kaffe & Chokladbutiken serverade en medioker espresso. Maskinen var vänd inåt butiken så man såg inget av hantverket dock. Frågade om vilka bönor de använde, men fick nåt mysko svar om att det var nån "hemlig blandning" :unsure:
Utbudet annars i butiken var dock schysst.

Rute stenugnsbageri var riktigt schysst. Lite strul med beställningen av min macka, men det påverkade ju inte smaken av varken den eller latten. "5 estate från J&N" svarade killen bakom spakarna när jag frågade om bönorna.

Sen var jag även på nån glassbar vid torget som serverade en riktigt drickbar cappu.

Rosteriet som det pratats om var dock stängt, trots att skyltarna talade om motsatsen.

Men slutsatsen blir att ett besök till gotland rekommenderas..
 

Hopdemon

Active member
Det enda kaffe jag drack under vistelsen var en espresso, mot rekomendationerna ovan, men alla bör få en ny chans, på Kaffe & Chokladbutiken.
Jag:"Får man fråga vad det är för kaffe i kvarnen?"
Kvinnan bakom disken: "Ja, det får man, men det är hemligt."
Jag fick höra fraserna "egen blandning" och "Det är italienskt."
Det var en rejält gummidoftande robustastinn brygd, som väl kanske har en viss charm, men inte har det jag personligen förknippar med en god espresso. Det finns dock de som gillar sådant, har jag hört.

När jag kom hem fick jag dricka Panama Honey, och Biloya. Det passar mig bättre.
Gott öl på Gotlands bryggeri kompenserade mer än väl för kaffebristen.
 

stipok

Well-known member
Efter vad jag läst här på forumet låter det som om Kaffe & Chokladbutiken har gjort ett uppsving sedan sist. De har nu fyra kaffekvarnar med lika många kaffesorter (bla J&N 5 Estate, nån mauro-blandning och en "husets"). Märkligt nog kunde bara en i personalen berätta hur det som fanns i kvarnarna smakade! Kanske hade jag tur eller kanske är det en allmän uppryckning på gång. - hoppas på det senare!


Min cappuccino var f.ö. mycket god med fint microskum, och skaplig latte-art. (visserligen inte sunschein-kvalitet, fast han spelar å andra sidan i en egen division! ;))
 

Zalve

Well-known member
NU har även jag varit på denna Ö. Helt klart ska man läsa denna tråd innan man åker dit.
Mer om detta senare, när jag har "framkallat" lite bilder
 

Zalve

Well-known member
På en av huvudgatorna, som verkar vara Adelsgatan, så ligger en liten butik med några bord.

skaff1.jpg


Det är här Skafferiet ligger. Vilket de med bra syn kan läsa på skylten i bakgrunden.

skaff2.jpg


Väl inne så fanns det en HEL del att välja på. Båda när det gällde ätbart och drickbart. Från en obligatoriska kakan med saffran i till full lunch. Jag beställde en Cappu och frun en Latte.
Det verkar som allt allt gick i "Stora tecken"

Efter beställningen, så gick jag ut på baksidan där resten av familjen hade slagit sig ner...

Vad hittar man där ?

skaff3.jpg


Gotlands rosteri.. Tyvärr så var det inte öppet medn vi fikade, Jag var där och kollade flera gånger. Fick nöja mig med att köpa med en påse hem.

skaff4.jpg

Egentligen är den sista bilden inte till nån nytta, så cappun, är i storlek med en Lattekopp och chokladbollen är större än en tennisboll. :lol: Trots storleken, så smakade Cappun helt ok.
 

svartvest

Well-known member
Kallkaffe spännande...då tar jag den på tisdag till veckan. Rosteriet är det kvar...har aldrig lyckats träffa på när det är öppet.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp