Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 8 av 24

Ämne: Gotland, då?

Gotland, då?

Hittar ingen tråd om Gotland. Vore väl dags i dessa tider!

Det har ju alltid varit ett smörgåsbord för natur- och kyrkokramaren, men gommen har fått lida av halv- och helsovande mataffärer, restauranger, caféer. Jag ser med glädje att mycket hänt de senaste åren - nu hittar man den fina lokala maten i många affärer (lamm, ost, grönsaker mm), restauranger i bra klass finns det gott om --- men så kaffet, då? Denna mänsklighetens krona som alltid tycks komma sist i utvecklingen!

Vad säger samlade kaffeparnassen?

Jag har ett favoritställe: Rute Stenugnsbageri på norra Gotland. Erik Olofson har byggt upp ett helt underbart café runt sin bageriugn mitt ute på vischan. Stämningen är magisk, brödet och bullarna små mästerverk. Kaffet faktiskt av riktigt hög klass. När sambon Helena Andersson får sommarledigt från jobbet som bibliotekarie i Visby basar hon för serveringen. Hon är baristautbildad och är den man helst ser bakom spakarna. Kaffet är från Johan & Nyström eller något Gotlands-rostat som jag inte fick med mig namnet på. Det klart bästa jag hittat i kaffeväg på Gotland.

Fler tips please!

Skafferiet på Adelsgatan 38 serverade en väldigt god cappucino när jag var där under midsommar.
    Fast stället i sig gjorde det bästa intrycket. Litet gammalt trähus, lågt i tak. Inga lampor, endast ljuslyktor och en tänd brasa.
    Till kaffet, stora chokladbollar eller hembakta bullar.

Vinäger fick jag också tips om, men gick aldrig in - stekigt värre.

På väg till Sveriges absolut bästa kardemummabullar (hos Sylvis döttrar på Fårö) sprang vi också på Rute Stenugnsbageri häromveckan. I en gammal smedja samsas en Faema Legend E61 med en Mahlkönig, och både latte och fikabröd var riktigt, riktigt bra.

Gott kaffe är man annars inte bortskämd med på Gotland, förra gången var faktiskt på Skafferiet i fjol, då jag blev serverad helt fantastisk espresso och cappu av vad jag tror var en barista som vann cupen för några år sen - Kaveh Azizian? I år visste de först inte vad en macchiato var (det vet jag, den var bitter ).
    Och det lilla rosteriet inne på gården hade stängt.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

La firma è la sottoscrizione del proprio nome e cognome (o di uno pseudonimo) per chiudere un'opera d'arte o una scrittura, confermarla o renderne noto l'autore.

Jag skall till Visby på fredag. Väcker därför denna gamla tråd.

Var dricker man kaffe?

Skafferiet verkar sålt och att Lindahl skall satsa på rosteriet. Var ligger då rosteriet?
    Tacksam för tips som kan förgylla min fredag fram tills det inrutade programmet på kvällen börjar.

Senior Member GLCs avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Rosteriet ligger väl bakom Skafferiet om jag inte minns fel, inne på gården typ. Vet dock inte hur statusen är där då jag inte varit där på några månader

Rute Stenugnsbageri är helt oslagbart. Höll på att få stryk av sambon då jag av misstag påpekade att deras kanelbullar var de godaste jag ätit.
    Hyfsade prylar; gott kaffe!

Stenugnsbageriet i Rute är stängt för säsongen. Annars är tyvärr kaffeutbudet uruselt både i Visby och på resten av ön. Barista (Stora torget) hade vid öppnandet en fin La Marzocco och bra personal bakom spakarna, men sedan gick det utför. Har dessutom även de stängt för säsongen. Skafferiet, fd Vinäger (Nya ägare) mfl serverar kaffe utan att lägga ner någon som helst kärlek. Rosteriet ligger kvar på Skafferiets bakgård, men används sällan. På öster finns Kaffe & Chokladbutiken som har ett stort utbud av kaffe och choklad. Där KAN man få en hyffsad espresso om rätt person står bakom spakarna. Wallers stoltserar bla med en Santos 55, men kaffet blir inte bättre för det...

Summa summarum, kvalitetskaffe lyser tyvärr med sin frånvaro här på ön rent generellt. Nu under lågsäsong är dessutom enda ljuset i mörkret, dvs Rute Stenugnsbageri, släckt!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •