Träskalle vill snickra tamper! Dum ide?

Jongkan

Member
Hej alla visa!
Jag är newbie här och håller på att skaffa mig en ny bättre utrustning.

Har sökt runt för att se hurdan tamper jag vill ha och en tanke slog mig.
Jag har tillgång till en bra snickarerkstad i mitt föräldrarhem och tänkte göra en tamper helt i trä. Kunde vara ett kul sätt att spara in den kostnaden och få en snygg mer personlig tamper.

Är detta en dum ide? De flesta tamprar verkar ha metall nedtill och jag antar att det är för tyngdens skull men jag har läst på flera ställen att man ska lägga ca 15 kgs tryck på tampern. Vad för skillnad gör i så fall de få hg som pampern väger?

Kanske finns det någon annan anledning att det inte skulle funka med trä?

Vänligten illuminera mig i mitt mörker. :)
 
Inte för att jag är någon tamperexpert då, inte ens kaffeexpert eller ens expert öht - men så länge som du väljer ett hårt träslag torde det väl inte vara några problem. Skulle själv kunna tänka mig en i ett riktigt mörkt träslag (om det nu finns några sådana som inte är utrotningshotade) med rostfria inlägg i skaftet.

Alternativet är väl en bryggare i mässing och med inlägg i mässing istället - _det_ hade varit grymt snyggt det! ;)



//T
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Enda anledningen till att inte använda en trätamper skulle vara att den är ömtåligare och skador lättar kan uppstå på tampytan. Samt att den skulle kunna dra till sig funkt, smuts och bakterier. Men det finns ju trätampers att köpa t.ex. http://www.coffeestuff.com/woodtamper.html
 

mikfri

Well-known member
Jag har gjort några olika tampers i trä och de fungerar väl sådär. De blir fina att titta på men hur hårt träslag du än väljer blir ytan porig och är svår att tampa med. Man kan lösa det genom att lacka, men jag valde en roligare variant med ett annat material i basen.

En trätamper blir som du säger ganska lätt, vilker inte påverkar själva tampningen, men att fälla in en tyngd gör att de känns lite lyxigare. Lycka till!

Bilder finns här: http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?t=5362

/micke
 

MartinForsberg

Well-known member
Många som tampar använder också tamperna att knacka lite på sidan av filterhållaren (om det är rätt eller fel att göra så tvistar de lärde om!) och jag misstänker att det är då man vill ha lite mer vikt på tampern för att slippa knacka så hårt, en lätt pendelrörelse med tampern är allt som krävs för att få det där lilla knacket man vill ha!

Sök efter "Reg Barber Tamper" eller ännu hellre "Pullman Tamper" på google så kan du få se många fina tampers, Pullmans är verkligen fina! På Pullmans sajt har man kunnat läsa massvis om Tampers och varför de ser ut och är som de är - men jag hann inte kolla om de diskussionerna fanns kvar nu!
 

rhide

Well-known member
När man tampar vill man tampa rakt. Anledningen är helt enkelt att gjorde man inte det skulle kaffet rinna fortare än tänkt på ena sidan och därmed bli underextraherat. En tamper i trä kommer ha tyngdpunkten högre upp och därmed vara instabilare. En tamper med större delen av vikten placerad i själva tamperytan kommer bli stabilare och enklare att göra bra, konsistenta, tampningar med.

Vilken praktisk skillnad detta gör vågar jag inte uttala mig om, men personligen skulle jag faktiskt inte köpa en tamper helt i trä
 

Jongkan

Member
Tack för svaren!
Detta ska jag absolut jobba vidare på..
Jag har faktiskt privilegiet att ha tillgång till flera roliga träslag. Förutom de vanligare så har vi även en del fruktträd, gullregn och till och med lite äkta svartek (Inte sjödränkt utan en som legat i en mosse i småland i ca 7000 år, "det ska vara 3 nollor"). Så hårda och vackra material har jag gott om men botten tål att fundera på.

När jag gör ett sånnthär projekt så lägger jag massor av arbete på att få det som jag vill och då vill jag ju att det ska hålla sen så det är nog ide att gör botten i något annat material.

Problemet är att jag inte har tillgång till någon metallsvarv.
Corian var ju snyggt! Går det att svarva i en trädsvarv? Å i så fall var får man tag i det?
 

Jongkan

Member
Det verkar visst finnas vissa poänger med tyngden ändå, fast jag inte vet om jag är finsmakare nog att dra nytta av det. Det gör ju nöten mer svårknäckt.

Sten skulle vara svinläckert men då börjar det bli svårt. Jag har ingen aning om var man kan skaffa sten och få den svarvad.. borde kosta en fin slant.
 

Ignatius Riley

Well-known member
Är du duktig på att svarva och/eller fräsa?
Försök få tag i ett gammalt bowlingklot,
Espressoparts har en tamper i det materialet, jag vet dock inte om de utgick från ett klot eller om de fått tag i ett råmaterial:
http://www.espressoparts.com/produc...yUrethane_Handle_Material__30EP5_SPARKLE.html
http://www.espressoparts.com/produc...rethane_Handle_Material__30EP5_REDMARBLE.html

Ett annat alternativ är väl annars att snida ett handtag med en gänga som passar på en metallunderdel?
http://www.espressoparts.com/catego...s.01espressotampscoffeetampers.09tamperparts/
 

MartinForsberg

Well-known member
Varför inte ta ett helt bowlingklot och sätta på toppen, då får man ju sin tyngd direkt, nästan utan att behöva trycka alls! ;)

Tyvärr är ju bowlingklot väldigt sällan helt homogena, du kan läsa mer om bowlingklot på tex: http://www.stormbowling.com/ eller www.brunswickbowling.com, men de billiga "hall"-kloten som finns i bowlinghallarna är mer eller mindre homogena men består oftast av ett yttre lager någon centimeter tjockt eller så och resten inuti är en annan massa. "Proffs"-klot har ett viktat centrum och består på samma sätt av en utsida i ett material och en insida och kärna av andra material. Så vill man ha bowlingklotliknande material får man nog gå till leverantörerna av plasterna för att få de tjocklekar det handlar om.

Sedan följer ju diskussionen om det skall vara en rak eller konvex botten på tampern - den diskussionen är alltid lika brännhet på alla forum!

Jag har för mycket kvar att lära mig själv till dess jag kan se någon skillnad på lätt/tung och rak/konvex tamper, men diskussionerna är intressanta oavsett vad!

Lycka till med ditt tillverkande! Lägg gärna upp bilder här på forumet när du är klar!
 

mikfri

Well-known member
Corian var ju snyggt! Går det att svarva i en trädsvarv? Å i så fall var får man tag i det?

Det går att svarva, men dammet blir lite jobbigt om du svarvar. Jag gjorde så att jag svarvade trädelen separat, sedan borrade jag ur undersidan av tampern för att fälla in en rundstav i järn (vikt ca 250 g). Därefter limmade jag fast en corianskiva som jag fräste av med en undermonterad handöverfräs. Därefter formades basen i önskad form och putsades slutligen till önskad finish.

Corian kan nog vara lite svårt att köpa småbitar av. Enklast är nog att hitta ett snickeri som jobbar med corian i dina hemtrakter och höra om du kan få lite småbitar.

Lycka till!

/m.
 

Jongkan

Member
Jag tackar för många bra synpunkter och tips!
Håller på att undersöka mina möjligheter till materialval för botten.
Inget ser speciellt enkelt ut just nu så det blir nog det material jag kan få tag i och behandla.

Hurvida den blir lätt/tung och rak/konvex låter jag min intuition bestämma när jag komit igång :)

Det kan ta ett tag innan jag får möjlighet och tid att göra nått åt saken men så snart jag fått ihop något så lägger jag upp bilder och rapporterar hur det gick.
 

zix

Well-known member
För mer inspiration om trästampar, kolla in Thor tampers. http://www.thortamper.com/
Killen har varit med en del på TMC förut, vet inte om han är det längre. Han har faktiskt kombinerat just corian och trä. Jag tyckte nog att det blev rätt lyckat att döma av bilden på förstasidan (scrolla ner en bit till "Introducing the new thor ridgeline")
 

Jongkan

Member
Nu är tampern på gång!
Den blir helt i trä eftersom jag lyckades hitta en bit svartekskärna till botten som borde vara riktigt hård. Bitarna är limmade och svarvningen kommer att bli ikväll eller i morgon.

Men jag har en fundring.. vilken diameter ska en 58 mm tamper ha?
58 exakt... 57,5.. eller något annat?
Det kanske är någon som sitter på en Gaggia baby class D som vet om något går hem bättre än något annat i en sådan?
 

Jongkan

Member
Tampern är klar!

Nu är tampern färdig!

Jag hittade en finfin bit rött trä. Vet inte säkert vilket trädslag det är, något i stil med Jakaranda troligen. Botten är gjord i riktigt hård svatekskärna, svarvstålen tappade skärpan på en grisblink :lol:

Ville även göra nått extra så jag gjorde en diagonal infällning i svartek.

Min nya espressomaskin har dragit ut på tiden så tyvärr har jag inte hunnit testa den än.. :(
 

Bilagor

  • Tamperzoomad.jpg
    Tamperzoomad.jpg
    60.8 KB · Visningar: 57

Forumstatistik

Trådar
14,665
Inlägg
155,701
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp