Zoegas Sidamo Ethiopia

jaktlycka

Active member
Köpte en 500gr påse av denna. Malde den och körde en presskanna.

Har tidigare kört några olika J&N bönor i presskannan och nu kommer det som kommer att vända er mot mig.... Jag tycker Zoegas Sidamo Ethiopia smakade mycket bättre än tex J&N Etiopien Harrar Longberry FTO som jag testade sist.

Jag tycker inte så mycket om syra i kaffet, åtminstone inte i presskaffe, så här låg verkligen Zoegas i min smak. Fylligt, kraftigt och en aning sött. Väldigt låg syra.

Gott kaffe för liten peng.
 
M

Medlem14302

Guest
den är mycket bra! på riktigt! Kaffet vann Elle Mat & vin koppningstävlingen för några månader sedan.
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Jag blev också besviken på J&N Harrar som jag köpte för några veckor sedan. Fick inte fram några roliga toner alls.
Fyllig, kraftig och låg syra låter ju inte som typiskt Etiopien och Sidamo. Men ska nog prova en påse om jag hittar en färsk!
 

GuruX

Well-known member
Jag har inte testat hundra olika kaffen i presskannan. Men en del. Detta är en favorit att återvända till. Mycket värd att prova! Dessutom billig.
 

Mangan

Well-known member
Jag har kört på Sidamon hela sommaren. Nu har jag precis fått hem en beställning...
- Mauro de luxe
- Mauro Bar espresso
- Mauro Special BAR
- Mauro atto primo
- La Tazza d'Oro FM Bar
- La Tazza d'Oro Gran Miscela

Än så länge har jag jämfört Sidamon med Mauro BAR espresso. I det fallet tyckte jag mig initialt märka en viss fördel mot Sidamon, om än inte särskilt tydlig. Måste testa mer innan jag bestämmer mig.

Jag kör kaffet i såväl helautomaten (Jura F50), som i Aeropressen. Tanken är att se hur samtliga sorter står sig mot den förhållandevis billiga Sidamon.

Historiskt har jag mest druckit Mauroblandningar, J&N och Kaahls med tyngdpunkten på Mauro. Ska bli intressant och se sig om Mauro står sig mot den billiga Zoegan, det får vara med en viss marginal om det skall vara värt att lägga 200kr/kg istället för 90kg/kilot.

Sidamon är bra mycket kaffe för pengarna.
 
Topp