Får man beställa sin espresso hur man vill?

Molarin

Well-known member
En espresso på is ska man väl ändå få beställa om kaffebaren har is? Riktigt krångliga beställningar kan jag förstå att en barista nekar men detta?

Da Matteo nekade en kund att ta en ristretto som take-away och ångrade sig djupt efteråt: Blogginlägg
 

GLC

Well-known member
Haha, ser framför mig en stor take-away mugg och en tight ristretto längst ner i botten :D
 

Laboratorio

Active member
vilken skithög, den där barägarn. Man vinner på lite ödmjukhet.

Skithög???
Nick Cho är intressant. Med tanke på att han är ansvarig för WBC så blir allt han gör lite satt i ett än mer intressant ljus. Och som nämndes i mitt senaste blogg-inlägg så föds en spännande diskussion ur det.

Jag länkar där till följande tråd på coffeed:
http://coffeed.com/viewtopic.php?f=27&t=2255&st=0&sk=t&sd=a#p24903

Vad är ambitionen bakom att syssla med specialkaffe för dig, Josef?
Är det gästerna eller råvaran?
 

AJ

Well-known member
Jag kan ju tycka att baristan kunde hanterat situationen lite anorlunda. Förklarat att det inte var deras policy pga surt kaffe, ghettokaffe osv. och erbjudit sig göra ngt liknande. Hade ju varit enkelt eftersom baristan onekligen gjorde det sen när gästen återkom för en ny beställning, då gästen droppade $ sedeln.

Som barista kan jag tycka att man bör upplysa och utbilda kunden men inte dumförklara, gillade detta:

"There is always hope, on Saturday I was in Portland and watched a Stumptown barista artfully deal with a woman who wanted a "reverse" latte with the shots poured over the milk. The barsita asked very nicely if she could make it the proper way, then added if the woman didn't like the drink she would make it as it was ordered. A pretentious barista would have scoffed and huffed, turning the situation into an instant confrontation. Instead, a confident and self-assured barista produced a latte with a lovely heart that drew an ooooh from the customer."
Citat från tråd du postade, Laboratorio.
/A
 

onyman

Well-known member
Håller helt med Alessandro och Josef, ödmjukhet ska vara ledordet, inte snobbism och förakt för kunden.

Var i Portland i februari, hos Stumptown känner du dig välkommen som kund, skön stämning.

Stumptown skulle inte få för sig att göra långa listor som beskrev vad deras kunder bör eller inte bör göra! wink-wink to laboratorio
 

josef

Well-known member
Skithög???
Nick Cho är intressant. Med tanke på att han är ansvarig för WBC så blir allt han gör lite satt i ett än mer intressant ljus. Och som nämndes i mitt senaste blogg-inlägg så föds en spännande diskussion ur det.

Jag länkar där till följande tråd på coffeed:
http://coffeed.com/viewtopic.php?f=27&t=2255&st=0&sk=t&sd=a#p24903

Vad är ambitionen bakom att syssla med specialkaffe för dig, Josef?
Är det gästerna eller råvaran?

Det jag syftar på är att man kan hantera situationer på olika sätt. Det sätt som barägarn, då framförallt med svaret han skrivit, hanterade denna situation var högst olämpligt. Det var inte policyn jag syftade på i första hand. Han hade kunnat vända situationen till en helt annan grej, och fått gästen att känna sig nöjd, och kanske då också kunna lära kunden om specialkaffe. Vi arbetar med kaffet för att lära folk, visa dem vägen och allmänt höja standarder. Och inte minst för egenintresset och möjligheterna till att alltid lära sig nya saker. Men vem vill ta lärdom av en som bara trycker ner och förlöjligar sina "elever", som egentligen oftast inte ens bett om ny kunskap? Ska man väcka intresse för något nytt, för nya upplevelser, så är knepet sällan förolämpning. Ödmjukhet är allt som oftast nyckeln.

Ibland måste man offra något för att vinna ännu mer. Killen vi snackar om här vägrade offra lite av sin stolthet, och se hur många som nu gått emot honom. Vet inte om det kommer att påverka hans business, men han vann inte någon ny kaffesjäl inte.
 

Laboratorio

Active member
Så svaret är att du "arbetar med kaffet för att lära folk, visa dem vägen och allmänt höja standarder. Och inte minst för egenintresset och möjligheterna till att alltid lära sig nya saker."'

Huvudsakligen är gästen ditt fokus, med råvaran som medel, eller?

Jag tycker det är minst sagt intressant att förstå din utgångspunkt för din hållning. Nick Cho kommer förmodligen sett till Murkys gynnas av publiciteten. För honom är det ett sätt att sortera bort den typen av gäster som bryr sig lika lite vad man än gör att de lika gärna kunde gå till Starbuck's. Däremot kommer han få dit ruskigt mycket folk som är intresserade av kaffet, är det verkligen så bra att han kan ha en sådan attityd?!... Levererar han bara nu kommer han ha en bra business framöver med ett behagligare arbetsklimat förmodligen. Men...

Nick Cho är ju också ansvarig för WBC och med i SCAAs ledning. Och han är sedan tidigare ifrågasatt... SCAA har en rätt smutsig historia och många har jobbat hårt på att göra organisationen perceptivt bra igen för dess medlemmar. Det är såna här utspel som inte passar då.

Så på ena stolen är det ett rätt väl genomfört publicity stunt, men på andra stolen är det ytterligare en spik i Nick Chos kista.
 

josef

Well-known member
Så svaret är att du "arbetar med kaffet för att lära folk, visa dem vägen och allmänt höja standarder. Och inte minst för egenintresset och möjligheterna till att alltid lära sig nya saker."'

Huvudsakligen är gästen ditt fokus, med råvaran som medel, eller?

Alltså. På sätt och vis. Jag vill skapa en upplevelse för kunden, så bra som möjligt, med hjälp av kaffet. Jag ser en kopp kaffe som konst, inget annat. En tavla eller ett foto är konst för ögonen, musik är konst för öronen, kaffe och annan mat är, eller kan göras till, konst för smaklökar och luktsinne. Mat är dels ett behov, men att göra det gott och ordna en smaklig upplevelse, en resa i smaker eller vad som helst är konst. Och att göra kaffe, som kan påverkas på så många sätt, är i allra högsta grad konst.

Få målar tavlor bara för att själva titta på dem, eller spelar musik för att själva lyssna. Man vill att andra ska höra och se, om det blir bra förstås. Samma med kaffet för mig, jag vill visa andra min konst. Dock är ju min konst inte bara min, utan odlaren och rostaren är ju och med i spelet och skapar konstverket som tillslut serveras i en liten kopp. Förstår du vart jag vill komma? Sedan finns folk som gillar musik som ingen annan gillar, och de som gillar tavlor som ingen annan gillar, och de som gillar kaffe som ingen annan gillar. That's life. Alla är unika. Inget är egentligen rätt och fel när det kommer till vad man tycker om och inte tycker om. Om de vill betala för vad många kallar skit, så låt dem få göra det då. Det skadar väl inte dig? De blir väl förhoppningsvis (eller sorgligt nog) bara glada.

När jag står i baren vill jag att gästen ska få vad han/hon vill ha, jag vill kunna tillfredställa dennes behov, göra denne tacksam, och det gör jag inte genom att blankt och barskt neka och avvisa, jag kan förklara eller ge förslag på varför det inte är en bra idé eller vad som kan vara godare, och detta lyckas ofta. Men ibland är kunden bestämd och vill ha sitt kaffe på sitt sätt ändå, trots att jag förklarat hur vidrigt det smakar. Det finns folk jag inte förstår mig på, men faktum är att alla är olika och de betalar också för elländet. Tycker de att en bränd espresso eller het vällingmjölk i cappun är gott, så visst, då ska de få den hetaste mjölken och brändaste espresson de smakat, jag gör allt för att slippa göra det först bara. Allt utom att låtsas vara mer värd än kunden. Ibland, om det finns tid och det är lite folk, har jag gjort en bra kaffe vid sidan om och låtit kunden smaka skillnaden. Ofta har de därefter aldrig igen beställt något så vidrigt, efter att de upptäckt hur mycket godare det kan bli. Med lite ödmjukhet kan man omvända många vilsna kaffesjälar.
 

Buffeln

Well-known member
Helt rätt attityd enligt mig Josef. Det är alltid trevligt att få tips om nya smakupplevelser, men ingen vill bli uppläxad av någon Besservisser. Så skapar man inga nya kaffeälskare, utan dödar snarare folks nyväckta intresse.
 

M.ito

www.kafemarmelad.se
Cho e en idiot! Inte för hans blåsväder i scaa och pengar-skiten. Jämför med ett äpple. Tänk att det finns intresseorganisationer för äpplet, där en del nördar har dikterat hur äpplet ska ätas!! Vad som är gott eller ej, vad som är rätt eller fel! Hur kan man ens försvara Cho's beteende. Branchen måste utvecklas och specialkaffet behöver växa, det är just dessa reaktionärer som hindrar detta. Kör hårt Josef, så länge gästerna inte är otrevliga vinner du i längden! Det handlar om att inte vara självupptagen. Och tillåta att branchen utvecklas bort från normer och standarder. Testa att jobba i en bar ett tag, det förändrar en del perspektiv kan jag lova!
 

SB

Well-known member
Upplysning och förslag ja tack, men tala inte om för mig vad jag får och inte får beställa! Som Josef skriver, alla har olika smak.
Även om espresson är den bästa du någonsin gjort och du har aldrig smakat något godare så kanske grannen tycker att det smakar vidrigt. Våra smaklökar är ju högst personliga. Vem bestämmer vad som är "rätt" och vem har rätt att idiotförklara de som avviker i smak? Tycker att den där nissen i USA kan plocka några tips från ovan nämnda kaffenörd!
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Josef for president!

Det är precis den inställningen man ska ha. Inte sjutton ska en kund få ett blank NEJ eller otrevligt bemötande bara för att de råkar vilja ha kaffet på ett sätt som ingen annan vill.

Tänk om jag gillar mat som är välstekt, ska jag förvägras det på en restaurang? Ska de bara säga: "Här serverar vi pulserande biffar, om det inte rinner och stänker när du skär i maten så smakar det inte rätt." Även om nu personalen på restaurangen vill ha pulserande biffar så betyder inte det att jag gillar det (jag gillar för övrigt välstekt mat, det är sant).

Vilken praktidiot till besserwisser den där cho...det känns inte som att han hör hemma i ett serviceyrke.:nowink:
 

snobbo

Well-known member
Måste erkänna att jag sympatiserade med båda sidor i denna (världsframtidsavvgörande :nowink:) debatt tills jag läste Josefs inlägg. Otroligt välformulerat och du vann definitivt min röst mot Chos agerande. I Josef har vi en Barista och serviceman av högsta klass!
 

Molarin

Well-known member
på Texas Longhorn ( www.texaslonghorn.se ) kan man läsa i menyn:
"PLEASE NOTE, WE ARE NOT RESPONSIBLE FOR STEAKS ORDERED WELL DONE"

Visst får du välstekt om du vill mend et är inte rekommenderat. Precis som det ska vara.
 

Laboratorio

Active member
Josef har sin poäng och jag har fulla sympatier för hans sätt att se på det. Men faktum är att Cho har rätt att göra hur han vill. Han har investerat sina pengar i en idé och tror på den och i och med att det är hans ställe så har han alltid rätt att agera hur han vill oavsett vad människor med tolkningsföreträde säger. Han är ett geni på att skapa uppmärksamhet kring sin person och vända det mesta till sin fördel. Problemet är att han sitter på fler stolar än Murkys... Däremot föder han dessutom en diskussion som är viktig för en bransch som i USA ser väldigt annorlunda ut än i Sverige. Här har vi inga tydliga vågrörelse, att i Sverige prata om tredje vågen funkar egentligen inte (kommer inte gå in på varför här, lång diskussion...), däremot är vi inspirerade av tredje vågen tanken. Har man jobbat på en Starbucks eller liknande i USA så vet man att gäster där är vana att säga exakt hur de ska ha sin kaffe och lämnar aldrig utrymme för att tillbjudas nya erfarenheter. Tredje vågen handlar delvis om att vända det beteendet. Att låta baristan bli en professionell yrkesman som vägleder, lite som en kock som komponerar en måltid istället för att ställa upp en buffé, och bjuder på nya upplevelser som han som yrkesman bör veta mer om än gästen. Det är tredje vågen baristan. En yrkesman istället för en robot. Självklart uppstår smällar hela tiden när detta uppstår. Det är lätt att kalla någon skithög, men jag ser mer djup i det, och känner inte att jag kan säga samma sak, för jag har förståelse för hur frustrerande det är att jobba där starbuck's har lärt människor hur en kaffebar ska fungera...

Ett annat exempel:
http://www.cafegrumpy.com/index.php/2008/05/16/large-cappuccino-correspondence-files/
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp