Får man beställa sin espresso hur man vill?

Ernst

Well-known member
Jag måste bara säga:

Ska man behöva se rosa ferraris på stan?
Hade Mona Lisa passat i mustasch?
Och varför i all sin dar har Posiedon sån liten snopp?

Tack för att det finns skapare som inte kompromissar.
 

chribba

Member
intressant diskussion. det känns som konklusionen är att man som näringsidkare och espressosvingare har två val: 1) tillmötesgå kunder, vara flexibel och tjäna pengar, 2) gå den strikta skolan, fostra sina kunder och riskera att inte tjäna lika mycket pengar (och upplevas som arrogant av såna som står utanför den innersta kretsen).

vad blir nästa steg? att man har med sig en lufttrycksmätare för att kontrollera att espresson verkligen blir "rätt"? :lol:
 

zix

Well-known member
eller som det alltför ofta är,
3) ligga på exakt rätt ställe och ha snygga "baristas" och stooora... torra muffins. Tjäna pengar på turister och engångsbesökare, ta 38 kr för en latte och 28 kr för muffinet. Vem bryr sig om hur espresson smakar då? Eller, för den delen, hur man gör den.

Det är höga ideal du har Josef - tack för att du vågar dig på att s.a.s permanenta dem genom att sätta dem på pränt här. Jag tycker att du positionerar dig helt rätt gentemot kunden, och det är glädjande att se engagemanget i kaffet!
 

josef

Well-known member
Men faktum är att Cho har rätt att göra hur han vill. Han har investerat sina pengar i en idé och tror på den och i och med att det är hans ställe så har han alltid rätt att agera hur han vill oavsett vad människor med tolkningsföreträde säger.http://www.cafegrumpy.com/index.php/2008/05/16/large-cappuccino-correspondence-files/
Du har faktiskt en liten poäng där. Han får göra som han vill, vare sig det driver honom framåt eller i graven, vare sig andra håller med eller inte. Ska bli spännande att se vart detta leder.

Glad att så många håller med i det jag skrev :)
 

M.ito

www.kafemarmelad.se
Har man ett ställe får man göra som man vill. Och lobbar man upp det tillräckligt kan den attityden gå hem också. Men har man inte fattat skillnaden på att få gästen att själv göra ett val och bestämma vad gästen ska tycka är gott eller inte, så är det något fel. Det funkar inte riktigt att dumförklara gästen. Kul att laboratorio tog upp detta med kockar. Nu antar jag att du har egen erfarenhet vad gäller kockyrket, men jag har svårt att tro att någon av de kockar jag känner skulle vägra tillfredställa en gäst önskemål (om möjligheten finns dvs) pga av respect för köttet! Vi kan väl göra så att alla som känner en kock frågar... Jag tror att denna diskussion kan skapa ställen som gör på ett sätt och gudaförklarar sig själva, och med rätt lobbning så är man helt plötsligt bäst i hela världen. För det är nog många som köper den idén och blir lite av ett fan till stället, lite groupie som tycker det är så coolt. Att förhindra att dåliga ställen och kedjor som Starbucks osv stjäl värdet i branchen, genom att även dom börjar säga att dom jobbar med specialkaffe är väldigt bra, men det finns nog andra medel. Redan sker det ju här hemma. Om alla ställen tar 20-25kr för en dubbel oavsett om det är bra eller dåligt är hemskt, det förstör värdet i ett bra arbete. Det är som om ett dåligt mouserande skulle kosta lika mycket som en bra champagne. Att vara oödmjuk gör det inte bättre... Kämpa på Josef!
 

Blodgrape

New member
Josef har helt rätt, baristan handlade katastrofalt illa i den omtalade situationen. Sen kan vi spekulera vidare i huruvida Cho's utspel var klokt eller ej ur PR syfte. Verkar dock inte som om Cho anade att det skulle bli så stort som det nu blev. Sen så gör jag det enkelt för mig, jag håller även med M.ito i hans senaste inlägg.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Får och får, klart han "får" göra som han vill på hans servering.
Han får till och med be kunderna dra åt skogen och lipa dem rakt i ansiktet samtidigt som han serverar sin espresso hånskrattandes, om han vill det. Men det är nog inte att rekommendera om han vill att det ska gå bra för serveringen och om han vill att kunderna ska vara glada och nöjda.

Precis som besserwissrandet inte är att rekommendera. Tror inte att han planerade det till att bli så stort... Planerade han för det så är han dummare (och modigare) än jag trodde. Vem vill utmärka sig med badwill reklam?:nowink:
 

Blodgrape

New member
Ett positivt exempel

Läste precis i GP om barista Karin Hedberg. Där tar man upp ett exempel på ytterligare en "annourlunda" beställning från en kund, och hur hon hanterar situationen trots att hon tycker beställningen är fel. Finns det någon som tycker hon handlat fel? Tror vi kan vara överens om att hennes bemötande är värt en guldstjärna. :lol:

Artikel saxad ur GP : Acrobat-fil
 

Buffeln

Well-known member
Läste precis i GP om barista Karin Hedberg. Där tar man upp ett exempel på ytterligare en "annourlunda" beställning från en kund, och hur hon hanterar situationen trots att hon tycker beställningen är fel. Finns det någon som tycker hon handlat fel? Tror vi kan vara överens om att hennes bemötande är värt en guldstjärna. :lol:

Artikel saxad ur GP : Acrobat-fil

Japp! Fem riktigt kaffe-koppar till Jutta! (Karins nickname på RK, om du inte känner till det)
 

Walle

Well-known member
Jutta är så mycket kung en kvinna kan bli!
Så det så:cool:
Tyvärr finns detta tidigare diskuterade översitteri i nästan alla branscher, hur många kan t. ex gå in i en elektronik- stormarknad och komma ut med tv:n "som var i annonsbladet"?
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
hur många kan t. ex gå in i en elektronik- stormarknad och komma ut med tv:n "som var i annonsbladet"?

Inte många, eftersom TV:n från annonsbladet alltid är slut, inte i lager. Har man tur får man köpa utställningsexemplaret, utan att någon extra rabatt dras av. (eller hur? Dumsäljare på PCCity).
 

Walle

Well-known member
Precis. Och den här är mycket bättre... Vissa kedjor har system där man kan se hur mycket provision säljaren får på prylarna. Femmor och nollor sist brukar vara noll och inget i provision, t. ex. 2995:- vill dom inte kränga nåt för egentligen.
Elgiganten går att pruta på skyltex, vet jag.
Sedan tycker jag att konsumenterna här i Sverige är för snälla, man köper t.ex en latte med blask i botten och ett maränglock för 25- 30 spänn och försöker dricka lite.
Sedan går man så tyst därifrån man kan... Det blir ju aldrig bättre då.
På ett fik här i trakten frågade jag om det inte rann lite fort igenom och fick svaret:
Det ska vara så. Det var en kille här och ställde in allt "när vi köpte grejorna".
Förra året....:mad:
 
Topp