Popcornmaskin = rostare?

Tonzon

Active member
Jag är precis ny på forumet, men jag läste någonstans att det går att rosta i en popcornmaskin. Där finns till och med en arm som rör bönorna, så att det blir en jämn rostning. Jag har bara rostat i ungen men är lite besviken på att det inte blir jämt rostat på grund av värmeslingornas placering.

Tror ni att det skulle fungera med en popcornmaskin?:huh:
 

knasper

Well-known member
Värt att testa, helt klart. Annars är det nog så att när det pratas om popcornsrostare så menar man vanligtvis en sådan där högrest sak där popcornen successivt sprutar ut ur ett rör i övre delen när de är färdiga. Borde finnas massor av exempel på youtube på den typ av rostning om du vill se andras lyckade och misslyckade försök.
 

Tonzon

Active member
Jag tänkte mig en sådan här.
i266658950s.jpeg


295 kr ligger dessa på. Man kan se färgen¨på bönerna och de rörs runt av en arm.
 

Wannabe

Well-known member
Jag körde i pocornmaskin under något år. Jag tror det är bättre att du skaffar en maskin som går på varmluft om du ska köra i popper (jag köpte den som då var billigast på Teknikmagasinet) liknande den i tråden här http://www.coffeegeek.com/guides/popperroasting

Men efter att ha kört sönder den uppgraderade jag till en CR-100
(http://www.gokaffe.se/shop/index.ph...ufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=1)
. Mitt råd är att köpa en sån ifall budgeten tillåter. Hur smidig som helst. Jag köpte den på gokaffe.se. Där har du också rabatt som medlem på gokaffe.
 

Large

Well-known member
Jag har en liknande modell som köptes på Teknikmagasinet när det begav sig. Den har två effektlägen. Ett för att rosta kaffe och ett för att poppa popcorn.

Det funkar hyfsat men bönorna blir, trotts armen som rör runt dom konstant, inte helt jämnt rostade. Iaf inte i min maskin. Dessutom har den genomskinliga plasten blivit brun av ångorna från det rostade kaffet och mjölkig då plasten inte riktigt tålt värmen som uppstår. Poppa popcorn brukar väl ta en fyra till fem minuter men kaffe rostas ju helst på ca 15 minuter vilket inte maskinen verkar vara konstruerad för.

Med detta sagt tycker jag att popcornmaskinen är ett par snäpp bekvämare och trevligare att använda än att rosta i ugnen eller i en stekpanna. Resultatet blir mer jämnt rostat även om det är en bit kvar om man jämför med en riktig hemmarost.
 

Wannabe

Well-known member
Om jag skulle starta från scrach idag skulle jag använda kastrull/rostfri skål och varmluftpistol istället för popcornmaskin. Då har man bra kontroll när man lär känna varmluftstekniken.
J&N´s rostmästare Mattias använder det har jag läst i en intervju på gokaffe.se (http://www.gokaffe.se/shop/index.php?option=com_content&task=view&id=41
Jag kan dock tänka mig att det flyger runt en hel del silverhinnor när man kör så. Det slipper man med CR-100.
 

Tonzon

Active member
Jag kom ihåg igår att jag har en gammal elgrill efter min farfar och farmor i förrådet. Den skulle nog vara bättre än ugnen för den har jämnare värmeelement. Jag ska testa den på balkongen. Eventuellt hitta på ett sätt att automatiskt röra bland bönorna. Jag läste lite om popcornmaskiner på forumet. Det är nog i så fall bättre att skaffa en riktig. Men jag skall testa elgrillen.
 

benzok

Member
Jag har moddat en Big Popper med en PID, då den inbyggda termostaten är alldeles för simpel.
Nu får jag en mycket jämnare rostning, har bytt plastlocket mot ett i glas för stekpannor.
Har väl kört i 6 mån,
 

Johan Lindroos

Active member
Tonzon, jag har bara erfarenhet av varmluftsblåsande popcornmaskiner.

Min uppfattning är att de rostar bönorna för fort, fuktigheten i bönorna går ur för mycket. Det blir inte lika "segt häng" i begynnelsefasen om du förstår vad jag menar.
 

Tonzon

Active member
Tack för alla svar. Jag skall på semester nu. Inget gott kaffe längre, suck:( Men efter semestern så skall jag se vad jag kan göra med min elgrill. Värmeslingorna sitter ganska tätt på den. Kanske kan jag göra en omrörningsmaskin för en jämn orörning. Men det blir efter semestern.

Nu får jag passa på att dricka lite espresso innan jag far. En vecka utan. Brrr.:)
 

zix

Well-known member
Tonzon, jag har testat elgrill med hemgjord grilltrumma.
Det funkar nog, men jag tyckte att det var svårt att få tillräckligt bra effektöverföring. En inbyggd grill/grill med lock behövs kanske för värmens skull, och trumman måste vara tillräckligt genomsläpplig (men den får ju inte släppa igenom bönorna) annars blir det aldrig varmt nog.
Jag la grillkol i botten på den efterom mina el-element låg i toppen. Sen körde jag på både kol och element. Då gick det, men det tog cirkus 30 minuter. För lång tid för mig, kaffet var det inget fel på men jag ville ha möjlighet att dra ner på effekten också, för att kunna jobba med rostningsprofiler. Detta var en 1200W-grill. Kanske skulle det funka bättre med infra-elementen närmare trumman.

Trumma är bra som omrörare om du sätter nån metallvinkel, eller två eller tre, i den. Den hjälper till att röra om.

Ett annat alternativ är varmluftspistol och skål (plåtskål i dubbla lager, stengodsskål, eller nåt sånt). Man rör om med en trägaffel eller träsked eller nåt annat som inte leder värme och inte smälter.
Har rostat mycket med den metoden, och resultatet är utmärkt när man väl har lärt sig. Bättre än popcornrost. Det blir både direkt och indirekt uppvärmning, vilket är kanon för rostningen. Men det känns som mycket energi rakt ut i luften p.g.a. att varmluftsstrålen speglas tillbaka upp av bönmassan.

P.S. Har du en bakmaskin liggande nånstans oanvänd (det är nog rätt sannolikt, de flesta verkar bli liggande efter ett tag) så kan du använda den istället för skål. Effektiviteten går nog upp rätt rejält: http://homeroasters.org/php/forum/viewthread.php?forum_id=52&thread_id=532 D.S.
 

Pac

Maskindoktorn
Jag har moddat en Big Popper med en PID, då den inbyggda termostaten är alldeles för simpel.
Nu får jag en mycket jämnare rostning, har bytt plastlocket mot ett i glas för stekpannor.
Har väl kört i 6 mån,
benzok, det där var intressant och föranleder många frågor... :blush:

- Hur lång tid tar dina rostningar?
- Vilken PID och SSR/relä har du använt?
- Vad har du för tempsemsor?
- Du har ingen bild eller film på när den kör?
 

benzok

Member
Zix,
Mina rostningar av 200-250 g brukar ligga på 16-20 min.
Både PID och SSR är köpta på Ebay. Hittade inte "mina" modeller just nu, men SSR:en är 25A och PID är en 1/32 DIN
Tempsensorn är nån enkel av K-typ, kom med PIDden

Tempsensorn sitter där termostaten satt tidigare, dvs under värmeelementet.

Tempstabiliteten är långt från perfekt, men jämfört med o-Piddat är den kanon, och så länge kaffet smakar bra är jag nöjd :)

Det enda som krånglat är ätt jag brännt några smältsäkringar när jag labbat med temperaturen och placering av tempsensor
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp