Vad är det för mjölk i helautomater?

mts

Well-known member
jag vill inte veta..... min kaffefix på jobbet är stark espresso, i med en tetra mjölk och en stark espresso till. Då smakar det iaf hjälpligt.
 

Walle

Well-known member
Whitenern på jobbet ser ut som den släckta kalken vi har till påsfiltret på avfallspannan.. Smakar skräp gör det med. Presskanna är min lösning.
 

MaZ

Well-known member
Tror nån på fullaste allvar att det faktiskt är mjölk i en sån där automat då? Hur naiv är man då?
 

djneo

Well-known member
Vårt kaffe på jobbet med mjölk går inte att dricka, ingen på jobbet som pallar det.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Tror nån på fullaste allvar att det faktiskt är mjölk i en sån där automat då? Hur naiv är man då?

Färsk mjölk (i flytande form) är rätt naivt att förvänta sig, men torrmjölk?

Torrmjölk är helt enkelt mjölk där man avdunstat vattnet och på så sätt fått torkad mjölk med lång hållbarhet. Tillsätter man vatten enligt den mängd som rekommenderas på förpackningen får man vanlig mjölk som kan användas i matlagning, bakning etc. Går givetsvis att dricka som den är, men smaken är i regel inte riktigt lika god som färsk mjölk.

Torrmjölk kan man väl förvänta sig? Och varför används inte torrmjölk?
Billigare med "whitener" som blekmedel kanske...:unsure: :D
 

TheSentinel

Well-known member
Färsk mjölk (i flytande form) är rätt naivt att förvänta sig, men torrmjölk?

Torrmjölk kan man väl förvänta sig? Och varför används inte torrmjölk?
Billigare med "whitener" som blekmedel kanske...:unsure: :D

Att man bland de som diskuterat ämnen drar paraleller till något medel som användes på 60-70talet känns lite långsökt, Men det mest skrämmande är att en del människor faktiskt tror att det är riktig färsk mjölk dom får i kaffet :huh:, då jag jobbar i branschen så har jag stött på detta vid ett flertal tillfällen.

Även torrmjölk har en begränsad hållbarhet, kanske därför som företaget i fråga har valt ett alternativ som säkert är billigare att köpa in och lättare att förvara.
Hållbarheten ska även finnas kvar när förpackningen är bryten.

Det finns en hel del olika alternativ till färskmjölk, mycket som tas fram idag förväntas även vara låglaktos eller laktosfritt.

Sen tillkommer även det faktum att pulver får inte klumpa sig i automater så vissa tillsatser är nog oundvikligt för att slippa rengöra automater var 5:e minut.

Om jag köper äppeldryck så utgår jag inte från att det är pressade äpplen jag får i glaset när jag häller upp det, eller att det är skinka i en HAM-burgare.

Det finns bara en slutsats på detta : Det är NYHETS-TORKA! ;)
 

Elias

Member
Om jag köper äppeldryck så utgår jag inte från att det är pressade äpplen jag får i glaset när jag häller upp det, eller att det är skinka i en HAM-burgare.

Klart, det finns ju inget som säger att det ska finnas skinka i hamburgaren (den hade väl då snarare hetat schinkenburger), men vad jag tror att du egentligen menar är att hamburgaren du äter inte är gjord i Tyskland eller på tyskt vis... ;)

Kokosmjölk då?
 

jojo

Well-known member
Det finns väl en massa helautomater även på jobb som har riktig mjölk från mjölkpaket. Det finns ju sådana där små mjölkkylar och så går det en slang från den till maskinen.

Alla använder ju inte "whitener" eller pulvermjölk.
 

TheSentinel

Well-known member
Jojo :

Helt riktigt, på Jura finns det möjlighet att köra färskmjölk och även WMF tror jag har har den möjligheten, men problemet med hållbarheten av mjölken kvarstår och så måste ju någon ta på sig att skölja ur slangar dagligen.... vilket sällan folk orkar :( En del klarar ju inte ens av att fylla på Kaffe själva :D

Elias : Syftade på det amerikanska "Hamburger" ;) Är hamburgare ett tyskt påfund? :s
Kanske man borde prova med kokosmjölk, borde bli sött och sliskigt:d
 

Elias

Member
Hamburgaren, sägs det, härstammar från Hamburg. "Ein Hamburger" betyder ju ordagrant på tyska en nånting från Hamburg/en person från Hamburg.

Som vanligt populariserades den genom ett annat lands hänsynslösa kapitalisering och degradering av ursprungsvaran. Som jeans - och kaffe, inte minst!

Min undran om kokosmjölken hade mer att göra med varför det kallas mjölk. Mjölk kanske definieras som något slags extrakt. Men visst, cappucino på kokosmjölk kanske vore något. Om det någonsin slår, så får vi se till att installera defibrillatorer på alla caféer..
 

Dogbert

Active member
Jag kommer ihåg Gillbergs skjorttvätt i TV (Predd hade jag för mig att det var, men det där var väl något snarlikt).

Jag frågade en kemist om den där skjorttvätten en gång, men han tyckte inte att det var något konstigt och menade att det hade gått lika bra att tvätta skjortan med mjölk.

Men jag blev lite förvånad över att det skulle vara så mycket socker i vitmedlet för det märker jag inte alls av.
 

Forumstatistik

Trådar
14,615
Inlägg
155,376
Medlemmar
19,320
Senaste medlemmen
Stormbringer
Topp