Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 8 av 12

Vad är det för mjölk i helautomater?

Vad är det för mjölk i helautomater egentligen? http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1477377.svd
    Dyrt kaffe är ett billigt nöje.

Senior Member
    Reg.datum
    apr 2007
    jag vill inte veta..... min kaffefix på jobbet är stark espresso, i med en tetra mjölk och en stark espresso till. Då smakar det iaf hjälpligt.

Whitenern på jobbet ser ut som den släckta kalken vi har till påsfiltret på avfallspannan.. Smakar skräp gör det med. Presskanna är min lösning.

Tror nån på fullaste allvar att det faktiskt är mjölk i en sån där automat då? Hur naiv är man då?

Senior Member djneos avatar
    Reg.datum
    apr 2008
    Vårt kaffe på jobbet med mjölk går inte att dricka, ingen på jobbet som pallar det.
    Kaffenörd bortom räddning!

Citat Ursprungligen postat av MaZ Visa inlägg
    Tror nån på fullaste allvar att det faktiskt är mjölk i en sån där automat då? Hur naiv är man då?
    Färsk mjölk (i flytande form) är rätt naivt att förvänta sig, men torrmjölk?

Torrmjölk är helt enkelt mjölk där man avdunstat vattnet och på så sätt fått torkad mjölk med lång hållbarhet. Tillsätter man vatten enligt den mängd som rekommenderas på förpackningen får man vanlig mjölk som kan användas i matlagning, bakning etc. Går givetsvis att dricka som den är, men smaken är i regel inte riktigt lika god som färsk mjölk.

Torrmjölk kan man väl förvänta sig? Och varför används inte torrmjölk?
    Billigare med "whitener" som blekmedel kanske...
    Dyrt kaffe är ett billigt nöje.

Senior Member TheSentinels avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Citat Ursprungligen postat av Kaffegalningen Visa inlägg
    Färsk mjölk (i flytande form) är rätt naivt att förvänta sig, men torrmjölk?

Torrmjölk kan man väl förvänta sig? Och varför används inte torrmjölk?
    Billigare med "whitener" som blekmedel kanske...
    Att man bland de som diskuterat ämnen drar paraleller till något medel som användes på 60-70talet känns lite långsökt, Men det mest skrämmande är att en del människor faktiskt tror att det är riktig färsk mjölk dom får i kaffet , då jag jobbar i branschen så har jag stött på detta vid ett flertal tillfällen.

Även torrmjölk har en begränsad hållbarhet, kanske därför som företaget i fråga har valt ett alternativ som säkert är billigare att köpa in och lättare att förvara.
    Hållbarheten ska även finnas kvar när förpackningen är bryten.

Det finns en hel del olika alternativ till färskmjölk, mycket som tas fram idag förväntas även vara låglaktos eller laktosfritt.

Sen tillkommer även det faktum att pulver får inte klumpa sig i automater så vissa tillsatser är nog oundvikligt för att slippa rengöra automater var 5:e minut.

Om jag köper äppeldryck så utgår jag inte från att det är pressade äpplen jag får i glaset när jag häller upp det, eller att det är skinka i en HAM-burgare.

Det finns bara en slutsats på detta : Det är NYHETS-TORKA!
    Drink Coffee - Do stupid things faster with more energy.

Citat Ursprungligen postat av TheSentinel Visa inlägg
    Om jag köper äppeldryck så utgår jag inte från att det är pressade äpplen jag får i glaset när jag häller upp det, eller att det är skinka i en HAM-burgare.
    Klart, det finns ju inget som säger att det ska finnas skinka i hamburgaren (den hade väl då snarare hetat schinkenburger), men vad jag tror att du egentligen menar är att hamburgaren du äter inte är gjord i Tyskland eller på tyskt vis...

Kokosmjölk då?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •