Beans, Leaves & Love - Rösta fram vinnarna!

Vilken drink tycker du ska vinna?

  • Syrlig sommar

    Röster: 2 3.8%
  • Family four

    Röster: 8 15.4%
  • Lyckoskrapet

    Röster: 3 5.8%
  • Proteindrink

    Röster: 2 3.8%
  • Royal E

    Röster: 14 26.9%
  • Mighty martini

    Röster: 3 5.8%
  • Moka dream

    Röster: 8 15.4%
  • Päron och popayan smoothie

    Röster: 4 7.7%
  • Ishallonbåtskaffe

    Röster: 8 15.4%

  • Totala väljare
    52
  • Enkät stängd .

Molarin

Well-known member
tavlingtrad.gif


Rösta fram vinnarna!
Nu är det finaldags i tävlingen där du kan vinna en resa till Johan & Nyströms smakfestival!

Omröstningen är öppen i sju dagar. Alla bidrag och röster är anonyma. Bidragens upphovsmän publiceras efter avslutad tävling.

Bidrag nr 1 av AA
Syrlig sommar

syrligsommar.jpg


Jag tänkte att det måste vara en kall dryck då det ju är sommar och så ville jag använda ett kaffe som alla kan få tag på när som på året. Givetvis kunde jag valt Aricha 9:an som säkerligen lirat fint med jordgubbarna men ett sådant kaffe skall avnjutas "rent" samt då hade inte alla haft möjlighet att göra drinken då mängden är begränsad.

Recept:
  • 2 st (2 * 15ml) riktigt tighta ristrettos gjorda på J&N:s Yirgacheffe
  • 100 gram gräddvaniljglass (med fördel används hemgjord)
  • 0,75 dl standardmjölk
  • 125 gram färska jordgubbar
  • 10g mild ekologisk svensk honung

Lägg alla ingredienser i en blender och kör tills drinken är slät.
Slå upp i ett stort glas och sätt gärna en gubbe på glaskanten och servera
med ett sugrör.
Drinken avnjutes med fördel dagar med mycket sol och hög temperatur!

Honungen balanserar upp syrligheten i kaffet och gubbarna och hjälper till
att framhäva jordgubbssötman.

När det inte går att få tag på färska bär man kan man ta frysta istället och
samtidigt dubbla mängden honung så blir resultatet nästan detsamma (har
testat).


Bidrag nr 2 av lupoo
Family four

familyfour.jpg


Denna kaffedrink kom till under sommarens semester, hade som grund att använda just Gethumbwini kaffet då det har så intressanta smaker. Blev mycket prat och bollande med nära och kära vilket tillslut gjorde att familjen blev involverad i skapandet. Detta och att smakerna skall vara som en familj gav drinken dess namn.

  • 1 enkel espresso gjord J&N Kenya AA Gethumbwini Estate
  • 1 tsk av ”Systers Hallonsirap”*
  • en liten klick vispad grädde
  • riven mörk choklad av bättre sort
  • ett hallon som garnering

Gör en espresso på Gethumbwini kaffet.
Lägg 1 tesked av hallonsirapen i botten på ett likörglas.
Häll över den varma espresson.
Klicka på en lite klick (½ tsk) vispad vispgrädde.
Lite riven choklad läggs på grädden och ett hallon läggs i.

Serveras och sippas på direkten, kaffets intressanta smak av svarta vinbär möter hallonens sötma där det även finns en syra som lyfter hela smakregistret högre. Grädden mjukar till anrättningen och chokladen få spela i ett helt eget del av skapelsen men lyft upp av både hallonen och kaffet. Skapar en intressant eftersmak som dröjer kvar.

*Systers Hallonsirap
  • 300gr färska hallon
  • Till sockerlag
  • 3 dl srösocker
  • 3½ dl vatten
  • saften av ½ citron

Mixa hallonen, sila bort alla kärnor genom en sil, spara det urkärnade bärmoset i en skål.
Koka sockerlagen, låt den koka några minuter, skall sedan kylas ned.
Pressa saften av en ½ citron.
När sockerlagen har svalnat, häll den över bärmoset, blanda i citronsaften.
Detta ger ganska mycket sirap, kan antingen hällas upp på flaska eller frysas in i lämpliga volymer. Har en hållbarhet på någon vecka i kylskåp.


Bidrag nr 3 av crema
Lyckoskrapet

lyckoskrapet.jpg


Denna drink tycker jag att skulle passa fint efter en god måltid, koffin och lite sötma i ett med en frisk eftersmak av lime. Enkelheten är en egenskap som är bra så att man slipper planera en massa om andan faller in i goda vänner lag och bjuda på lite lycka.

  • ½ tesked mjölk
  • 2 bitar Fazer vit choklad med lime smak
  • En dubbel ristretto av johan & nyström`s Isola som har en smak av choklad

Lägg mjölk och chokladen i en påse och kör i micron i 10 sek klipp i ena hörnet och du har en spritts.
Spritsa i glaset och brygg din ristetto i glaset.
Riv lite extra choklad över efter smak.

Något socker kommer nog inte behövas eftersom chokladen är söt i sig.


Bidrag nr 4 av chribba
Proteindrink

proteindrink.jpg


Här kommer en variant på en klassiker, bryggkaffe i proteindrinken efter träning piggar upp, tar bort proteinsmaken och passar bra tillsammans med chokladsmak.

En före- eller efter-träningen-drink, typ en maxad Gainomax:

  • 3 dl mjölk
  • 1/2-1 banan
  • 2 msk O'boy
  • ett dubbelskott Brasilien Yellow Bourbon

valfritt:
  • 1 dl proteinpulver Whey 80, chokladsmak

Mixa alla ingredienser - en perfekt kombination av kolhydrater, protein och koffein, som mellanmål innan träning eller som återuppbyggnad efter ett hårt pass.


Bidrag nr 5 av Zalve
Royal E

royale.jpg


Koka ihop en sockerlag av 1 Dl vatten och 6 Msk Råsocker STRÖ.
Reducera bort en stor mängd av vattnet. Ska bli siraplikt.
Låt den svalna.

Gör ordning kaffet. (Bistro-/Presskanna)
Mal lite grövre än för espresso (Vanlig Bistromalning).

50 gram J&N Guatemala Santa & Paula
8 dl 90-gradigt vatten.

Låt dra i 3.5 min och tryck sedan den pressen.

Under tiden mixas 2 Msk av gammelmormors hemmagjorda drottningsylt (Köpt sylt går att använda, men hemmagjord är att föredra) med 4 dl Coop Spirit (Eller vanlig Sprite).


Upphällning:

Väl ett glas som rymmer 3 dl

Fyll det till 3/4 delar med isbitar.
Häll på 1 Dl kaffe.
Ringla 1 msk av sockerlagen över isen.
Häll över dricka-sylt blandningen över isen.
Försök få med lite flyffigt skum.

Piffa med kvist blad från Lingon/Smultron
 

Molarin

Well-known member
Bidrag nr 6 av Johey
Mighty Martini

mightymartini.jpg


fter att ha provat alla tänkbara kombinationer av diverse ingredienser, såsom andedräkter, kallsupar, hjärtflimmer, blodtryck och envishet, har jag äntligen kommit fram till det optimala receptet för den explosiva kaffedrinken jag har valt att kalla Mighty Martini. Hemligheten i denna sötbittra kalla drink ligger i kombinationen av den kraftiga kaffesorten "La Bomba" från Johan & Nyström och kontrasten av den vita Martinin. Gräddglassen ger en extra piff av vanilj samtidigt som den har en kylande effekt. Mjölken sätter pricken över i:et och ger drinken sin rätta substans.

Ingredienser:
  • En kort espresso på J&N "La Bomba"
  • 3 cl vit Martini
  • 15 cl Triumf "Gammeldags gräddglass"
  • 10 cl skummad mjölk

Gör såhär:
Tag ett högt glas som rymmer 30 cl. Häll i Martini i botten. Fyll på med gräddglass så att den bildar ett lock över Martinin. Förbered en kopp espresso och skummad mjölk. Häll espresson i glaset och därefter omedelbart den skummade mjölken till glaset är fullt. Stick hål i glasslocket med en sked och rör försiktigt om så alla ingredienser blandas. Låt ett tunnt lager mjölkskum täcka drinken.

Servera genast!


Bidrag nr 7 av Ignatius Riley
Moka dream

mokadream.jpg


Häll upp 2 cl kylskåpskall Jago's Vanilla Vodka Cream (Sytembolagets beställningssortiment varunummer 80381) i ett smalt glas.

Tillsätt 2 cl J&N FTO espresso genom att brygga det direkt ned i glaset, använd en sked för att ingredienserna inte skall blanda sig.

Garnera med en J&N FTO kaffeböna.

Serveras direkt!

Varm espresso möter kall vaniljvodkalikör, drycken blandar sig på tungan.
Det ger en spännande och god upplevelse som passar särskilt bra efter en måltid.

Moka Dream passar även utmärkt som shot, vilket är en riktig höjdare om man är partysugen! Samma recept som tidigare men servera utan garnering, helst i ett (väl kylt) shotglas.


Bidrag nr 8 av tureflyttar
Päron och popayan smoothie

paronochpopayan.jpg


När jag skapade denna signaturdrink utgick jag från mina min upplevelse av J&Ns Colombia Popayan Supremo. Jag hittar i detta kaffe ett intressant förhållande mellan syra och sötma som man också kan hitta i till exempel päron. Jag har därför valt att använda päron som huvudingrediens. Detta för att spela med kaffets syra-sötma. En annan påtaglig del av smaken är torkad frukt. Något jag tycker passar till torkad frukt och päron är mandel och mandelmassa. Mandelmassa används därför som en sublim smaktillsats och den ger också en viss sötning. Detta mixat med is ger en kall krämig smoothie med en lagom fyllig och söt karaktär med inslag av syrlighet och mandel som gifter sig på ett angenämt sätt med Popayankaffet.

Ingredienser för ett 4dl glas:
  • Ett medelstort päron (till exempel Conference)
  • 25g mandelmassa
  • En enkel J&N Colombia Popayan Supremo espresso
  • 5 isbitar
  • Eventuellt 1-2 msk vatten

Tillbehör: torkade päronskivor och mandel-Cantuccini

Skala päronet och skär det i klyftor. Skär bort kärnhuset och skär fruktköttet i tärningar. Gör en medellång enkel espresso (ca 3,5cl i 27 sekunder, då kommer de önskade smakerna fram bra). Mixa päron, mandelmassan skuren i bitar och espresson med isbitarna i en mixer till en slät och fluffig smoothie. Mixa eventuellt i lite extra vatten till önskad konsistens. Servera med torkade päronskivor (tunna skivor av päron torkade i ugn, ca 3 timmar i 50ºC med ugnsluckan på glänt) och italienska mandelskorpor.


Bidrag nr 9 av Henrik
Ishallonbåtskaffe

ishallonbatskaffe.jpg


  • Två små glas
  • 20 gram Johan & Nyström Etiopisk Yirgacheffe
  • 4 st hallonbåtar
  • Isbitar
  • Aeropress

Hacka hallonbåtarna i småbitar och lägg dem i en liten kaffekopp. Häll sedan på ca 30 cl kokande vatten och rör om tills hallonbåtarna mer eller mindra har lösts upp.

Fyll två små glas med isbitar och mal kaffebönorna.
Brygg sedan kaffet lite starkare än vanligt för att kompensera för vattnet från isbitarna. Dosera ca 20 gram Etiopisk Yirgacheffe till två dl vatten och använd med fördel en Aeropress för att få en riktigt len och fin kopp. Blanda isåfall kaffet med 2 dl vatten, rör om, vänta i en minut och pressa sedan långsamt ner i en kanna.

Häll i 5-10 cl hallonbåtsvatten i varje glas och sedan det varma kaffet över isbitarna. Rör om och njut av den friska halloncitrus-smaken.

En väldig trevlig isdrink att bjuda på till en varm efterrätt eller som fördrink.

Att välja att göra iskaffe med varmt kaffe istället för kallbryggning resulterar i att de fruktiga och citrusaktiga tonerna i Yirgacheffen verkligen bevaras och skapar friskheten som är otroligt gott i ett iskaffe.
 

AJ

Well-known member
Hmm, riktigt svårt att bestämma sig. De flesta verkar riktigt goda. Bra jobbat!
/A
 

rhide

Well-known member
BORTTAGET MEDDELANDE



Jag tycker att vi håller våra röster för oss själva. /Admin Molarin
 

wesaft

Well-known member
Tack för alla bra, roliga och läskande bidrag, jag blev sugen att dricka en, den röstade jag på.
 

Pac

Maskindoktorn
Oj, oj, oj, villka fina bidrag! :D

Det här var svårt men nu har jag dragit mitt strå till stacken. Rösta på nu vet ja! :)
 

djneo

Well-known member
Glömde rösta men nu är det fixat... ska nog prova att göra min favvo i dramat....
 
Wow vilka duktiga blandare vi har därute! Det mesta lät supersmaskigt men eftersom jag är svar för lime och vit choklad så... Nu ska jag och kakaduan Dollar fortsätta att baka vår smaskiga citronkaka som vi ska avnjut om en stund, jag ska ta en kopp av Da Matteos Midsomer Murders till den och Dollar får en jordgubbe. Lycka till alla ni som tävlat.
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,691
Medlemmar
19,361
Senaste medlemmen
smokingtooka
Topp