Låta maskinen vara på?

Tobiemme

Well-known member
jag funderar lite på huruvida det är bra eller dåligt att låta maskinen stå på hela tiden. efter vad jag läst om hur känslig styrenheten i Giotton var, så verkar inte timerstyrning heller det vara någon hit... kanske sitter det annan hårdvara i min maskin, men så pass bra koll har jag inte. :blush:

och hur står det till egentligen med energiåtgången ifall man jämför stänga av på natten med att dra igång maskinen varje morgon? jag såg en tråd om elförbrukning här på forumet men jag såg inte ifall man diskuterat skillnad i förbrukning (över dygnet) ifall man slår av och på eller låter den stå och puttra?
 

jb

Well-known member
Vi kan väl göra en mätning. :)

Jag nollar nu och läser av om ett dygn.

Kanske etta inlägg är till hjälp :cool:

citat.

Elförbrukning under en vecka - 2007-04-30, 11:53



Så har jag till slut lyckats göra en jämförelse på elförbrukningen med och utan timer.

Maskin: Promac Club, 1800W max förbrukning, 4L kokare.


UTAN TIMER:
Inkopplad och påslagen 1 vecka (+ 40 minuter) dvs. 168h och 40min.

Aktiv enligt el-mätaren 143,44h
förbrukning 30,05KWh

30,05KWh/143,44 = ca 0,209KWh


MED TIMER:
Inkopplad och påslagen 06.00-09.00 samt 17.00-20.00 alltså 42h

Aktiv enligt elmätaren 36,28h
förbrukning 13,62KWh

13,62/36,28H = ca 0,377KWh

Man kan alltså konstatera att snittförbrukningen blir högre med timer på eftersom det sker värmning från 0 grader 2 ggr dagligen med timern men tittar man på totalförbrukningen är det ändå rätt klart att timeranvändning är att rekommendera!

Numera drar jag mitt lilla strå till stacken också med minskad elförbrukning på detta sätt... ;)



jb
Pazzione* per espresso! ( www.jbcoffeehouse.se/pazzione )
 

jb

Well-known member
Vi kan väl göra en mätning. :)

Jag nollar nu och läser av om ett dygn.


Ooops, glömde en anna sak, det är inte så bra att en liten H/X står på dygnet runt då den ganska lilla pressostaten i dessa har en begränsad livslängd... En uppgift jag fått är ca 10000 till/frånslag...
 

Tobiemme

Well-known member
oops! jag hade läst lite slarvigt/kollat dåligt i sökresultaten.
tackar massor i alla fall för era svar och länkar.

kanske skulle man göra någon av dem permanent? det verkar som de flesta som skaffar en hyfsad maskin (kommer hit till RiktigtKaffe?) och börjar fundera efter ett tag. ;-)
 

rhide

Well-known member
På tal om korkade personer lät jag min H/X stå på i ca 3 dygn, med resultatet att jag plötsligt blev väckt mitt i natten av ett explosionsljud som kom från bryggaren. Tydligen gick pressostaten åt pipsvängen och blev tvungen att bytas ut... Tack till Cheff för underbar service och bemötande på Kaffemaskinen ;)
 

tureflyttar

Well-known member
Hur är det med enkelkokare som min Gaggia? Finns det något som kan ta skada om den står på länge? Eller finns det några fördelar, typ att brygghuspackningen håller längre (inte torkar ut av uppvärmning - nedkylning)?

(Pratar alltså inte om el förbrukning)
 

hahaha

Well-known member
Det där känner jag igen, rhide (finns beskrivet i tråden Levettan exploderar!), jag fick suverän hjälp av jb den gången.

Visst sliter det på delarna att maskinen står på i onödan, men jag tror inte att antalet cykler en pressostat klarar totalt blir färre för att den får jobba utan vila?

jb har ju helt rätt i att man bör spara på grejerna, men siffran som nämns låter konstig:
/.../ det är inte så bra att en liten H/X står på dygnet runt då den ganska lilla pressostaten i dessa har en begränsad livslängd... En uppgift jag fått är ca 10000 till/frånslag...

Min pressostat har en cykel på en dryg minut för att hålla ett tryck på 1,1 bar. 50 cykler i timmen ger en livslängd på 200 timmar, det blir inte många veckor om kokaren puttrar några timmar om dan. Jag tror att det måste fattas en nolla? :unsure:
 

jojo

Well-known member
Jag har haft min Isomac Millenium på i princip konstant i över två år utan problem.
 

Pac

Maskindoktorn
Varvtid(förbrukat) klockan 22:43; 2.64 kWh (4 dubbel espresso under dagen, igångkörd från varm.)
 

Wannabe

Well-known member
oops! jag hade läst lite slarvigt/kollat dåligt i sökresultaten.
tackar massor i alla fall för era svar och länkar.

kanske skulle man göra någon av dem permanent? det verkar som de flesta som skaffar en hyfsad maskin (kommer hit till RiktigtKaffe?) och börjar fundera efter ett tag. ;-)


Hoppas att du inte misstolkade ang korkad person. Jag syftade på mig själv som tidigare startat refererad tråd.

Ingen fara att du inte hittat när du sökt. Till skillnad från många andra forum är detta ett myspysforum utan tråkiga av typen "du får väl för fn söka i gamla trådar innan du frågar. Skärpning". som man ofta får i andra forum

:)
 

Pac

Maskindoktorn
Nu har jag kört av/på också;

3,67 kWh två på/av cykler(en på morgonen och en på em). Det har gjorts 4 dubbla espresso och 3 latte.

Sammanfattning:
Det drar 35% mindre effekt att slå av och på maskinen med den användningen jag har. Den ringa kaffekonsumptionen jag har påverkar inte förbrukningen nämnvärt. Det är uppvärmning och värmeförluster som står för förbrukningen.

Maskin: Nuova Simonelli Mac Cup V
Kvarn: Anfim Self
Maskin och kvarn går på samma uttag

P.S. Det skall bli intressant att göra om den här jämförelsen när jag isolerat kokaren på maskinen.
 

Tobiemme

Well-known member
stort tack för intressanta mätningar!
jag tror jag ska gå på dina mätningar och göra det som känns bäst för samvetet: att slå av och på när jag känner mig sugen. oftast är det ju inte så jättekritiskt att man inte kan vänta en 30 minuter innan skotten. på cirkus 30 min känns i alla fall min maskin redo att göra gott kaffe - även om jag vet att puristerna brukar hävda en timme eller så...
:coffee:
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp