J&N Colombia La Piramide

rhide

Well-known member
"Ett intensivt friskt och balanserat kaffe med toner av röda äpplen och citrusfrukt. Eftersmaken har sötma som påminner om mogna plommon" från texten på påsen.

Jag har inte testat kaffet i presskannan ännu, men som espresso är det en mycket trevlig upplevelse! Smaken är mycket fruktig, en aning syrlig som mycket väl skulle kunna påminna om röda äpplen, eller kanske någon form av vildhallon. Eftersmaken är söt, men jag vågar ännu inte yttra mig om det är sant att det smakar plommon eller ej. Jag har inte lyckats få till den riktigt bra ännu.

Görs den för kort försvinner en del av den goda fruktsmaken, görs den för lång blir den bara blaskig. Jag vill i alla fall rekommendera denna bönan till alla som gillar syrliga, fruktiga och angenämt söta espresso!
 

lupoo

Well-known member
Kan meddela att detta kaffe görs sig mycket bra som presskaffe. Har en påse med mig i min "semesterpack" och det har fungerat alldeles utmärkt som "på strandenkaffe". Just eftersmaken med plommon är synnerligen delikat...
 

rhide

Well-known member
Nu har jag prövat den som press; Lycka! Jag ångrar att jag inte gjorde större andel press på den istället för espresso - den härliga runda sötman i eftersmaken gör kaffet till ett närmast perfekt kaffe för lata dagar med en god bok och lite regn som smattrar på rutan.

I vilket fall som helst gör den sig bättre som press än både espresso och cappu
 

[SH]

Well-known member
Låter lovande, fick en påse sådant i födelsedagspresent. (Har uppenbarligen lyckats lära mamma att köpa presenter... :))

Och press lär det bli i avsaknad av espressobryggare. Ungefärliga malningsgrad och extraktionstid i presskannan?
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp