Vilken H/X maskin skall jag välja?

BicaGuy

Member
Hejsan,

för nått år sedan var jag lite aktiv på forumet efter att jag köpt en La Pavoni och sedan drabbats av "upgrade fever" och köpt en läckande Isomac Tea. Efter att ha returnerat min Tea har jag sysselsatt mig med att vara inaktiv på forumet och aktiv i att pressa fram bra espresso på min La Pavoni.

Men nu är det dags igen, jag har bestämt mig att köpa en fyrkantig H/X med E61 grupp och krom och rostrfritt stål. Så, vad ska jag välja? Budgeten ligger på 10.000 till 18.000 spänn. Jag vill ha en lätthanterilig, felsäker och snygg maskin med god kapacitet.

Har kollat på Quickmills Andreja och på Isomacs Millenium. ECM Giotto är ett annat alternativ. Men det finns ju så många andra märken på marknaden nu. Vad är det som gäller? Vilka maskiner klassas som bäst "value for money" just nu?

Tacksam för alla tips.

/Pål
 

Tobiemme

Well-known member
jag vill flagga lite för Vibiemme Domobar Super. den ligger i ditt prisintervall och har vad jag erfarit många positiva egenskaper. lite + och - kommer här:
+ stor kokare på 2,7 liter
+ ohyggligt ångtryck!
- nästan svårhanterligt tryck i ångan - jag håller fortfarande på och justerar min teknik...
+ gör extremt gott kaffe om man gör rätt (och "bara" mycket gott om man gör mindre rätt:) - dvs den är förlåtande åt rätt håll: oftast blir kafferesultatet kanonbra.
+ mycket snygg
- texttrycket med loggan (?) på vinklade delen framtill/upptill är inte top notch
- ganska stor och tung - hela 53 cm djup och ca 28 kg...
+ står stabilt tack vare sin tyngd
+ oväntat nätt i breddled 27 cm
+ verkar supersolid i bygget
- versionen med vibrationspump låter en del
- brygghuvudet verkar bli ganska varmt och ifall du tillhör de som vill göra en cooling flush så får du finna dig i att låta den rinna i närmare 15 sek innan vattnet lugnar ned sig
+ generös droppbricka med praktisk tömingslåda (väldigt användbart faktiskt - se ovan! jmf giotton i synnerhet...)
+ stor vattenreservoar (3,8 liter)
- icke isolerade ång- och vattenrör (på ångröret finns dock ett bra gummigrepp)
+ två tydliga mätare placerade på ett bra sätt

jag skulle kunna fortsätta - men du kanske har några specifika frågor?
se även:
http://www.1st-line.com/machines/comm_mod/esprmach/vibiemme/vibiemme_manual_stainless.htm
http://www.kaffemaskinen.se/webshop/show_product.aspx?ProdID=565

obs! den version som säljs i sverige har andra rattar än de som finns på bilder på nätet. (svenska importören Monteriva bad om andra (bättre) rattar.) se bifogad bild på hur de "svenska" rattarna ser ut!
 

Bilagor

  • domobar-super.jpg
    domobar-super.jpg
    74 KB · Visningar: 98

kung tung

Member
Med den budgeten skulle jag utan tvekan köpa en Izzo Alex Duetto. De verkar ha gjort det mesta rätt på den maskinen, inklusive en ruggig byggkvalitet, vad jag kan bedöma. Finns trådar om denna maskin på forumet.

Dessutom till ett "bra" pris, typ 1300-1400 pund + frakt om man beställer från ö-riket. Har sett på www.alrp.se att de tar in Izzo, men då kostar den 18900 pengar.

Detta är visserligen en dubbelkokarmaskin, men det är ju inget direkt nackdel.

Just my two cents...
 

BicaGuy

Member
Tack för förslagen. Både Vibiemme Domobar Super och Izzo Alex är nya maskiner för mig och jag har precis spenderat några timmar att läsa upp mig på dom.

La Vibiemme verkar ha en rejäl kapacitet, stor kontainer och kokare, stor spillbricka. Verkar vara väldigt bra för den som använder ångan mycket. Nästan komplicerat om jag förstår rätt. Men den är stor, va? Personligen tycker jag inte den är lika vacker som Isomac och Andreja, den saknar lite av det där "italienska". Annars en väldigt bra uppsummering.

Alex verkar vara ganska lika Isamac Tea. Känns som jag vill ha nått mer robust den här gången. Snygg är den dock.

Det lutar åt Andreja. Men jag vill titta på en innan jag köper. Någon som vet var man kan hitta ett utställnings ex i Stockholm?
 

Tobiemme

Well-known member
:)
smaken är - som väl är - delad.
mitt val stod också mellan Andrejan och Vibiemmen. i mina ögon är den senare litet mer stram och tidlös i designen - men det är båda två fantastiska maskiner! Andrejan är nog egentligen snäppet bättre rent tekniskt vad gäller en del finesser (läs ångrör mm). ifall du har lust att kolla på Vibiemmen så är du välkommen förbi på en kopp - jag bor i Hammarbyhöjden.
annars har de en Andreja på Kaffemaskinen på Ringvägen.
 
Fråga om Videmmen där; vad är det för metallcylinder som sitter centralt monterad man ser på bilden? Tycker att den stör det estetiska i en annars himla snygg pjäs. ;)
 

Bilagor

  • Vib02.jpg
    Vib02.jpg
    54.5 KB · Visningar: 71

zix

Well-known member
Det är returutloppet från gruppen. Efter shoten, när man fäller ner spaken, så kommer det vatten som samlats uppe i gruppen, men inte kommit ner i kaffet, ut där.
Det ser ut så på Vibiemmes/Faemas E-61:eek:r.

Tobiemme sa:
- nästan svårhanterligt tryck i ångan - jag håller fortfarande på och justerar min teknik...
Tobiemme, du kan byta ångpip om det är svårhanterligt. Fler och/eller större hål gör susen.
Eller så kan du sänka trycket.
 

Tobiemme

Well-known member
@KG:
jo, jag tänkte på "min" VBM - den med HX och manuell styrspak. :blush:

@zix:
du har alltid bra förslag! jag har faktiskt redan mejlat Monteriva och frågat om de har munstycke med tre eller fyra hål - läs svaret...
Att de satt ett munstycke med två hål på Domobar är för att den är lämplig till en maskin med den kokarstorleken. Den har inte tillräckligt med flås för att leverera jämnt uthålligt tryck till en pip med fyra hål som de större maskinerna har. Fyra hål gör det inte lättare att skumma.
är det bara jag som tycker de har en snorkig ton? hur som helst - det kanske är någon annan här som vet villka andra munstycken man skulle kunna prova?
jag känner mig lite rädd för att minska ångtrycket - jag har läst att det oftast inte leder till bättre resultat. men det framstår mer och mer som en sista utväg.
:unsure:

p.s. visst är det väl så att de allra flesta E61 har det där returutloppet under gruppen?
 

marran

Well-known member
Jo, alla har väl det, men Vibiemme har väl förlängt den för att den inte ska sprutta över hela droppbrickan?
 

zix

Well-known member
Åååh, jag önskar att det fanns en sån där till min grupp också... i och för sig är det inte lika mycket att begripa sig på i en Rossi/Astoria-levagrupp, men det här var en bra och fin beskrivning.

Tobiemme: tack, det var snällt sagt :)
Jag är tyvärr inte så hemma på Sthlms espressomaskinsleverantörer, men ett ångmunstycke på en Vibiemme brukar ha standardfattning, så att du kan gå till vilken som helst av firmorna som levererar reservdelar/fixar till proffsmaskiner och fråga dem om ångpipar. Eller varför inte Kaffemaskinen, med lite tur har de till och med något liggande... iallafall var det så för mig, jag fick tag i en bättre ångpip till min Domobar på Kaffemaskinen i Gbg, och det gick alldeles utmärkt.

Det bör annars vara ganska lätt och snabbt att sänka trycket i maskinen. Blir ångan för dålig så kan du ju alltid höja det igen.
 

BicaGuy

Member
Så var det gjort! Nu är jag ägare till en skinande Quickmill Andreja. Första två kopparna var hyffsat bra. Nu blir det till att putsa på shotsen tills man är riktigt nöjd.

Tack för alla förslag och hjälp!

/Pål
 

djneo

Well-known member
Så var det gjort! Nu är jag ägare till en skinande Quickmill Andreja. Första två kopparna var hyffsat bra. Nu blir det till att putsa på shotsen tills man är riktigt nöjd.

Tack för alla förslag och hjälp!

/Pål


Grattis till ett bra köp och lycka till med letandet till det perfekta skottet.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,669
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp