Hjälp-Det blixtrar och propparna går...

Musicman

Well-known member
Hej,

Så sitter jag här på landet i Lysekil och har släpat med mig mina juveler, både kvarn och maskin. Så igår när jag skulle sätta på kaffemaskinen så "pang" gick det en propp och maskinen slog av direkt. När jag bytte kontaktuttag så gick den ingång en stund men då kunde jag inte skumma eller få ut vatten från kokaren. När jag gjorde nytt försök idag så slog den av direkt och proppen gick och en rejäl gnista syntes...Hua! Vad har hänt? Vad kan man göra? Vad jag förstår finns det inga speciella säkringar som jag kan nå och bytal?

Tacksam för sommarhjälp,
 

MartinForsberg

Well-known member
Vad har du för styrka på propparna i elcentralen?

Funkar det att köra kvarnen utan problem i samma uttag?

Du behöver ha minst 10A för att köra din maskin (1400W på 230V ger lite mer än 6A).
 

Musicman

Well-known member
Hej,

Jag har provat med både kvarn och andra maskiner och det fungerar utmärkt. Det konstiga är att jag kört i över en vecka på uttaget och så händer det här. Jag har kollat propparna och det är 10 A och 500 V som står angivet. Mycket konstigt...
 

MartinForsberg

Well-known member
Går kvarnen och andra maskiner fortfarande i det uttag som konstrar eller blir det samma fel med allt du ansluter till uttaget (på den säkringen)?

Kan det vara så att du har något annat anslutet på samma säkring som du har påslaget samtidigt som kaffemaskinen så proppen går - för hög belastning tillsammans? Kanske en lampa, el-element eller något annat, men som du inte haft påslaget samtidigt innan? En kaffemaskin och en kaffekvarn med en rejäl motor typ din Mazzer kan i startögonblicket tillsammans ge en total effektförbrukning på över de 2300W som du kan ta ur din 10A säkring och om säkringen är gammal och "sliten" så kan den blåsa av!

Det kan ju bli strul efter en viss tid med ledningar och säkringar om man legat på gränsen till vad proppen tål eftersom den blir uppvärmd och med tiden blir sämre om den belastas till sin gräns.

Om du kör på ett annat uttag (som är anslutet till en annan propp än den som konstrar nu) går proppen då också eller funkar maskinen där?

Försök att leta upp ett uttag som inte är anslutet till något annat alls (inga lampor eller element eller liknande) så att du kan köra kaffemaskinen helt ensam och se om den strular där med, strular den inte i ett annat uttag kanske det är någon kabel som glappar på vägen till elcentralen från det uttag där den strular - glapp kan öka belastningen och ställa till med en massa otyg!

Har det åskat nyligen så att kaffemaskinen kan ha tagit skada av det?

Har du råkat söla vatten i kaffemaskinen som inte torkat upp så det blir "kortslutning" av det?

Försöker komma på så mycket som möjligt som du kan testa!
 

Musicman

Well-known member
Hej,

Stort tack igen Martin - jag har nu i samråd med Espressomania (som för övrigt har varit fantastiska och svarat på mail både lördag och söndag) beslutat att skicka med maskinen med resten av familjen hem för att testa där igen. Jag återvänder hem från västkusten på fredag och skall se vad som händer ordentligt på min gamla fina plats där jag haft den utan anmärkning i över ett år så får vi se då. Jag återkommer med rapport!
 

MartinForsberg

Well-known member
Hoppas maskinen funkar fint när den kommer hem igen!

Men du kanske skall kolla igenom elen lite där maskinen inte funkade så det inte är något fel!
 

Ernst

Well-known member
:eek:hmy: Usch. Jag ska till Lysekil i morgon. Och jag vågar INTE ta med min maskin!
 

Musicman

Well-known member
Hej igen,

Nu är maskinen hemma och den går igång - men - det kommer bara kallt vatten när vi testkör och den röda lampan lyser hela tiden. Jag antar att något hänt (allvarligt?) med kokaren...Nu får vi se hur Espressomania löser det här...De har hittills varit toppen på service så vi får se. Återkommer...

Johannes
 

Tobbe_L

Well-known member
Du kan behöva reseta tempsäkringen om den har löst ut.
Det är oftast en liten rund sak som sitter i närheten av värmeelementet på kokaren.
Har en lite röd knapp som man behöver trycka in.
 

Musicman

Well-known member
Hej,

Det kanske är en lösning - dock har Espressomania skickat en fraktsedel så nu åker maskinen till Osby (gänget i Stockholm hade semester) för reparation. Garantin är bara ett år (köpte den i maj förra året) men enligt konsumenköplagen skall det vara två år och det verkar som att E-mania fixar det utan kostnad för mig. Vi får se vad som händer - hoppas det går undan nu bara....
 

MartinForsberg

Well-known member
Packa den mycket väl och be dem packa den mycket väl när den skickas tillbaka till dig!

Caricon i Göteborg gjorde inte det med min maskin som slog i botten av kartongen. Jag har ännu inte orkat ta tag i den biten med dem och Isomac, men jag fick laga maskinen när den kom fram till mig eftersom det var några saker som lossat och några som fastnat i fel läge, du kan se min tråd om den strömförande Isomacen!

Posten tog inte på sig ansvaret för att maskinen slagit under transporten eftersom det så uppenbart var dåligt packat! Det packmaterial de hade använt låg inte still, luftfyllda påsar och tunn plast, utan hade glidit undan så maskinen tippat framåt och slagit i botten. Dessutom var inte vattentanken fastsatt utan hade slagit i botten inuti maskinen och där tryckt fast nivåknappen!

Nu har jag kört med maskinen ett tag men är inte nöjd med hur de skickade den plus några av åtgärderna de gjorde, men det tar jag vid tillfälle med Caricon och Isomac!
 

Musicman

Well-known member
Hej igen,

Nu har jag äntligen fått tillbaka maskinen - skall hämta på posten i veckan. Det tog över två månader att få en ny termostat fixad och klar. Naturligtvis på tok för länge men italienarna hade ju semester i augusti...*S*. Espressomania har nog gjort vad de kunnat iaf...
Nu blir det party igen - tjoho!
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Det är ju helt sjukt att det inte finns någon som kan skicka reservdelar under en hel månad... Dårar med dålig service (Italien alltså, inte din svenska butik).:nowink:
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp