Gör jag bort mig nu?

MZ

Member
Hallå och tack för ett bra forum för nya kaffe intresserade.
Som nybliven espresso fan så tänkte jag köpa mig en egen maskinpark, kollat lite efter beggade men inte direkt hittat något.

Kollade på espressocoffe.com och hittade Gaggia Classic där billigt, mailade och fick fram att kvarnen jag tänkte köpa inte finns att tillgå förren i höst(Gaggia MDF).

Carlo mailade och föreslog Rancilio Rocky Doser istället, har letat lite här och dom flesta verkar nöjda med Gaggia Classic och Rocky kvarnen.
Ska jag slå till på detta?

Har ni några förslag på maskiner och tillbehör jag lär behöva i senare?
 

GLC

Well-known member
Gaggia Classic och Rocky är en bra kombination som håller ett tag framöver. Jag har dosator själv på min kvarn (ej Rocky) men jag vet att de flesta brukar rekommendera att köra utan dosator. Gaggia MDF gör du rätt i att du håller dig ifrån.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Det råder lite delade meningar om det där med doser vs doserless. Annars är väl de flesta på det klara med att en kvarn är det viktigaste. Rockyn är en bra kvarn som jag tror att den piskar MDFn any day...

Köp du Classicen och Rockyn (doserless om du frågar mig).

//Stefan (som har kombon Silvia/Rocky och som nog skulle byta ut ångröret på Gaggian om jag hade en)
 

mikotekniko

Well-known member
Ångröret är ingen höjdare. Byt det eller lägg till pengar för en maskin med bättre rör. På min gaggia espresso klarar jag mig precis utan plastbiten när jag skummar en liten kanna.
 

mikotekniko

Well-known member
Dessutom vill jag komma med rådet att ha lite is i magen och vänta tills blocket-fynden kommer. För det gör de... sök på *espresso* så ska du få flest träffar.
 

Ernst

Well-known member
För vissa betyder "slippa mecka med maskinen" någonting negativt... :) Ibland hoppas jag att nåt ska gå sönder!
 

larjo11

Well-known member
Köp ingen Gaggia MDF. Köp en Minimoka M-203 eller en Rocky utan doser. En Ascaso i-mini kan oxo funka. En kvarn med doser ser kanske bättre ut men ger mer spill (av malet kaffe) och det är mycket mer att göra rent. Classic eller Silva är en smaksak. Samma pris för du måste köpa ett silva ångrör om du köper Classicen.
 

MZ

Member
Tack för alla synpunkter än så länge.

Trodde det skulle vara bra med en doser, att få allt malet i en egen behållare och sedan hälla över. Kanske ska tänka om där...

Då jag är mer för espresso än mjölkdrinkar, så känns det inte som att byta röret måste ske direkt.
Men vem vet när man väl har sakerna framför sig.
Dock så har inte italienaren svarat än på det senaste mailet, så inget är beställt än.
 

Ernst

Well-known member
Classic eller Silva är en smaksak. Samma pris för du måste köpa ett silva ångrör om du köper Classicen.

Eller gör som jag, köp en Classic och:

1. Gänga upp röret till M6
2. Tag en M6 kupolmutter i rostfritt (1,42 på Hornbach)
3. Borra ett 1mm hål i toppen på muttern
4. Sätt den på ångröret

Du har sparat 318,50:- förutsatt att du har en bra verktygslåda hemma. :)

Annars håller jag med larjo11 om kvarnen.
 

GLC

Well-known member
Tack för alla synpunkter än så länge.

Trodde det skulle vara bra med en doser, att få allt malet i en egen behållare och sedan hälla över. Kanske ska tänka om där...

Då jag är mer för espresso än mjölkdrinkar, så känns det inte som att byta röret måste ske direkt.
Men vem vet när man väl har sakerna framför sig.
Dock så har inte italienaren svarat än på det senaste mailet, så inget är beställt än.

Jo det är inte helt fel med dosator. Blir antagligen mindre risk för klumpar i det malda kaffet. Däremot lämpar det sig bättre till restaurang eller cafe där det mals kaffe hela tiden, lätt att det ligger kvar lite kaffe i vägen till dosatorn eller i dosatorn annars. Själv maler jag bara så mkt jag behöver för tillfället, vilket inte direkt ger stor nytta med dosator, förutom att jag gillar "floff-floff"-ljudet :D :coffee:
 

PekkaB

Well-known member
Jag köpte min maskin (Silvia) på www.espressocoffeeshop.com. Klippte nästan en tusing jmfrt butik och fick den på 2 dar. Helnöjd!
Idag skulle jag göra ren min kvarn (en billig Braun). Eftersom diskmedlet inte ville ta på kaffefettet så gick jag loss m aceton. Det var dumt. Plasten löstes upp och blev mjölkvit :-S
Då suckade min fru och sa att "Jaha, då måste du väl köpa en ny kvarn för två papp då..." :-]Vi får väl slåss om kvarnfynden på blocket MZ ;-)
/Pekka
 

MZ

Member
PekkaB, det där med beggat är inte min grej om inte det rätta dyker upp nu.
Så spana Blocket du så köper jag nytt och känner mig nöjd( blir nog lurad av att köpa beggad, rasar nog för mig innan den kommer innanför min dörr).

Hoppas på ett nytt svar i morgon av italien.
 

Fabian

Well-known member
Skulle jag köpa en rocky idag skulle det bli en med dosator, sen skulle jag skruva loss "gaffeln" och gå loss på doseringsspaken som en tok när jag malde. Då får du klumpfritt kaffe med endast lite spill, inget kaffe kvar i dosatorn heller, medans en rocky doserless bara matar ut statiska kaffeklumpar åt dig. Många på forumet har dock gjort praktiska lösningar(i form av små galler oftast) för att minimera klumparna från sina Rocky doserlesskvarnar, och tycker man sånt pyssel är kul, ja, då spelar det ju inger roll vilken man köper.

Jag förstår inte vad folk menar som säger att malet kaffe blir liggande i dosatorn. Mal inte mer än vad som behövs då? :)
 

MZ

Member
Tack för allt då, än så länge.

Nu är det beställt och det blev en med doser, skönt att det kom in några i slutet som gillar dom.
Ska bli kul och testa sig fram sedan med maskinerna.
Det ska bli fint att kolla på Tour de France med en färsk espresso att dricka till.
 

Almapeso

Well-known member
Tack för allt då, än så länge.

Nu är det beställt och det blev en med doser, skönt att det kom in några i slutet som gillar dom.
Ska bli kul och testa sig fram sedan med maskinerna.
Det ska bli fint att kolla på Tour de France med en färsk espresso att dricka till.

Du kommer bli kalasnöjd.
Fick min första maskin i julklapp (delvis av mig själv). Gick i ett lyckorus de första månaderna. Sen gick jag in i en downperiod när jag märkte att jag inte presterade så bra som jag trodde (smaklökarna blev bättre efter allt espressodrickande och jämförande med b.la Solde och Koppi). Nu senaste veckorna har formkurvan stigit och är väldigt jämn.

Det är väl därför många av oss på forumet har ett speciellt förhållande till vår espressomaskin. :lol:
 

MZ

Member
Då kom Fedex med dom äntligen, som en julafton i juli.
Ska måla klart fönstret i vardagsrummet och sen ska det malas!

Mer info följer....
 

MZ

Member
Då kom dom då, slita upp paketen och böjade mysa lite.
attachment.php

Kopplade in allt och fyllde på med bönor och malde på, vips så var första koppen klar
attachment.php
.

Nu står dom på diskbänken, men det känns som om jag ska flytta på dom senare. Vi får se vad dom hamnar.
attachment.php


Det som känns svårt nu, är det att veta hur länge det ska rinna ner i koppen så man får rätt mängd. men det kommer väl.
 

Bilagor

  • 20080711271.jpg
    20080711271.jpg
    35 KB · Visningar: 64
  • 20080711268.jpg
    20080711268.jpg
    42.1 KB · Visningar: 63
  • 20080711272.jpg
    20080711272.jpg
    106.7 KB · Visningar: 63

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp