Tunn crema..

SB

Well-known member
Jobbar på en påse royal hemma och det smakar väldigt bra, saknar dock en härlig tjock crema. Fick en shot av samma kaffe på kaffemaskinen och den hade nästan en centimetertjock crema. Jag måste ju helt klart göra något fel... Något tips?:unsure:
 

mikotekniko

Well-known member
Har själv samma problem så fort det tryter med robusta. Har inte lyckats/orkat lösa det utan skyller på min maskinpark. Börja med malningsgraden... det är lättast.
 

SB

Well-known member
Malde finare och ströp stackars maskinen...Ny malgrad, fortfarande andnöd. Ny malgrad igen, lite skonsammare tampning och vips:Crema! Kunde iof vara lite tjockare, men jag mixtrar vidare!
 

SB

Well-known member
Dunne, vad har du för storlek på skumkannan på bilden? Har jätteproblem att få plats med kannan under ångröret så munstycket går i botten...Tänkte att min kanske är för stor? (6 dl)
Lite sugen på piddad Giada...
 

Dunne

Well-known member
Grymmaste Giadan jag sett!

Tack :), är inte så många som piddar sina giador tror jag.


SB: Tror nog att den där kannan är 0,6l, så har jag även en mindre som jag gillar bättre som är på 0,3l. Den stora kannan måste man ha mycket mjölk i då ångröret är så kort. Men ska man skumma till många koppar funkar det ju.

Pidden är enkel att installera, den jag har kostade totalt ~600kr från ebay. Jag valde denna för att få plats med den i drop-trayen. Den är inte den bästa eller så men den funkar fint.
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp