India Anokhi liberica!

zix

Well-known member
Det finns ju coffea arabica, och så finns det robusta. Det finns väl en tjugo arter till också av kaffe, men de är ju mer av botaniskt intresse - de har inte gått att odla för kommersiellt bruk, eller så har ingen försökt. Men sen finns det faktiskt liberica också. Mindre vanligt, och det pratas ju nästan aldrig om liberica på forum och sånt, men sorten används tydligen emellanåt i blandningar. På flera ställen där jag har läst om den jämförs den smakmässigt med robusta - och robusta används ju också till blandningar.

Eftersom jag är en spänningssökare när det gäller kaffe - iallafall varannan dag - så var det extra kul när jag upptäckte att vi hade fått hem en spännande liberica med sweetmarias sampler-paket: India Anokhi. Jag har aldrig, såvitt jag minns, provat en singel-liberica. På den, genast!

Utseendet på de orostade bönorna var mycket likt typiska torrprocessade bönor, men liksom brunare, lite åt monsunhållet eller gammal java.

Rostning: den uppförde sig ganska likt robusta eller hårdrostade arabicor. Blev relativt jämn, trots att jag rostade full ugnsplåt och körde på enbart varmluft. Inte särskilt svårrostad alltså, men reagerar lite "stumt" och är ganska diskret.

Lukt och smak då? Jag säger bara... oj oj. Tom på sweetmarias beskriver den mycket bättre än jag själv skulle kunnat, men jag associerade faktiskt själv till ungefär samma saker.
Den som nån gång har luktat och smakat på "Minas" bosniska bönor vet att de har en ganska egen bidoft. En slags unken jordighet som jag för min del absolut inte associerar med kaffe. Jag klarar inte av för mycket av det i Minas, iallafall inte om jag har fått en halvbra påse (vilket hände mig en gång).

Här är det än en gång en kraftig bidoft som absolut inte erinrar om kaffe, men åt ett annat håll. Mycket kraftig, lagrad getost, eller till och med... silodoft, faktiskt. Åt ensilagehållet alltså. Jordighet finns där också, blommighet, fruktighet och annat spännande, men jag har nog aldrig smakat något just med det här inslaget av get eller lagård.
Nu är kaffet bara ungefär en dag gammalt, och det lär ska behöva vila cirkus 5 dagar. Så länge kan jag inte vänta, men balanserar det upp sig så hojtar jag till. Det här var kul!
Lite citat från Sweetmarias får jag väl fylla upp med. Det finns ännu mer text på SM:s web:
Tom på sweetmarias.com sa:
"Anohki" means "unique, and you will know it is indeed unique as soon as you grind this; an expolsive dry fragrance is released, loaded with fruit, and some distinctive notes that push the line between pain and pleasure. Think of exotic cheeses, beers made with wild yeast strains, over-the-top Syrahs. One thing for sure, you know when you taste this you are tasting a different species here! These liberica trees are huge, more than 20 feet tall with massive trunks (unlike the shrubby form of most arabica cultivars). Because tall ladders are used for harvest, the local custom is to only allow men to harvest this coffee. It is estate grown, and was basically reserved for local consumption, partly due to the very small amount of the total harvest. Perhaps we have a coffee-equivalent of those other edgy, challenging, over-the-top foods and wines here, not for any particular reason but for the general fact that it challanges orthodox thinking of what a "good cup" is. Okay, what I mean to say is that, along with rustic blueberry I smell barnyard cowpies here.
 

zix

Well-known member
En kopp kallt lakritste kvar sen igårkväll... ok, testa!
Kolka i sig den, nam, och direkt därefter "halsa" en dubbel ristretto med Anokhi. Kul att man kan frontalkrocka smaker på det här sättet, och ändå i slutet sitta med en sympatisk eftersmak i munnen av lakrits och mokka. Nam!

Nu är Anokhi fyra dagar. Snart slut. Den har balanserat ut sig, även lagårdssmaken har tonats ner som tur är (annars hade det nog blivit nästan som min kassa påse med Minas, där blev unkenheten kvar längst av allt), men man känner fortfarande att den är klart annorlunda. Jag kanske är för okänslig, men tycker att det är för lite sagt av Tom på sweetmarias att man bara ska dricka Anokhi efter maten. Man kan dricka det hela dagen tycker jag. *kaffedarr*

Nu ska jag till Ikea med mina tre barn (killar allihop). Önska mig lycka till.
 

zix

Well-known member
Det tog EN TIMME att ta sig ut från tag-själv-lagret till parkeringsplatsen. Och då var redan allt handlande och tag-självande gjort. Det är antimagiskt!
OK då, vi väntade tio minuter på att få "hjälp" i återlämningen också. Det är tydligen bara där man kan få extrapluppar till bokhyllor t.ex. (dock ingen tur för oss idag med dem, Ivarplupparna var tydligen slut)

Tur att man kunde få komma hem till ett magiskt kaffe då. Hustrun hälsar att det inte var särskilt gott i latte. Hon tyckte dock att det var gott som espresso.
Anokhin är lite dyr förresten - fast inget som borde skrämma en härdad svensk, med våra prisnivåer på gröna bönor. Jag tog en ganska stor laddning blandade bönor från sweetmarias. Frakten är dyr nästan hur man än gör, så det är inte en särskilt billig affär att handla på SM - vilket det i och för sig inte borde vara när de får frakta kaffet över halva jorden innan det kommer till svedala.
Men det var klart värt det att pröva en gång iallafall.
 

Marv

Well-known member
Coolt att ngn hittat och provat liberica.....har inte sett ngn som provat detta tidigare.

Varje gång man överlever IKEA är en seger.
 

zix

Well-known member
Körde en blandning med anokhi och en bra torrprocessad brasiliansk. Det var helt OK faktiskt. Den gick att blanda, Anokhismaken kommer igenom ändå. En neutral lågsyra-kaffe är nog bra att blanda med. Frågan är om det inte skulle funka även med monsun malabar.
 

Jonken

Well-known member
Tycker att det är märkligt att Liberica inte har slagit igenom än - såg https://www.youtube.com/watch?v=u_yCroVNGgs nyligen och hoppas på att det kan bli ändring på det snart. Själv har jag gillat det starkt i sedan 2007 men det är ju svårt att få tag på i västvärlden :(

Nästa gång det är dags att beställa råkaffe lär det bli en beställning från https://www.rohkaffeebohnen.de/rohkaffee/robusta-kouillou-brasilien-old-paradenia-coffea-liberica/ i alla fall :) hoppas det är schysst kvalité på den bara.
 
Topp