Göteborg Café Santo Domingo

zix

Well-known member
Nån som vet om något ställe med levamaskin här i väst? Stor spak där bak-om disken?
Café Publik på andra långgatan i gbg hade ju, men den är borta sedan två år eller nåt.



Har bytt trådnamn eftersom tråden nu endast behandlar Café Santo Domingo. /Admin Molarin
 

svart kaffe

www.karibisktkaffe.se
Levamaskin

På Café Santo Domingo, Andra Långgatan 4 Göteborg, finns 2 st levamaskiner, en 2-gruppare och en 3-gruppare. På dessa görs stans godaste kaffe på mellanrostat dominikanskt kaffe. Dricke:Ds svart! Mmmmmmmmmm!
 

zix

Well-known member
TACK!
Detta tips hade jag väntat på. Ska ta mig dit snarast möjligt. Santo Domingo är ett kul ursprung för kaffe, får tyvärr inte tag i det lika ofta längre eftersom det inte är så många i stan som säljer råkaffe därifrån. "Stans godaste kaffe" var ju att sticka ut näsan förstås. Vi har da Matteo, Marmelad, Bar Centro, Bar Italia, Mahogny, m.fl. som tampas hårt om det epitetet. Ska bli spännande att se, när man väl letar sig dit... har dom öppet på dagtid vardagar eller är det ett kvälls- och helgfik?
 

svart kaffe

www.karibisktkaffe.se
Det är ett dagfik just nu, förmodligen för att det huserar ihop med Dirty Records: vardagar 09.30-18.30, lördagar 10-16. Oftast är det livemusik på fredagskvällar då man har öppet till 23. Santo Domingo fyller tomrummet mellan espressorostade bönor och "bryggkaffe" på kokplatta, de två alternativ som 98% av stans fik erbjuder. Här körs allt kaffe i levamaskin, så man kan få en god kopp svart kaffe på mellanrostade dominikanska premiumbönor. Det är inget "lattefik".
 

zix

Well-known member
Var där idag strax efter lunch. Dom serverade något som hon kallade "en och en halv espresso" (jag bad om en dubbel, hon ville bara förklara så att jag inte skulle få eventuella felaktiga förväntningar stäckta) och som jag kallar en dubbul ristretto - precis som jag vill ha den. Kaffet var fint, ganska syrligt men inte extremt.
Är det stans bästa då?
Jag gillar inte att jämföra på det sättet, men det har en egen smak som inte finns på andra ställen, vilket är positivt, det var bra extraherat, vilket också är positivt. Dessutom var det tillräckligt färskt och rätt malet. Kul med såpass bra kaffe i ett för mig nytt fik, skivorna och miljön gör ju bara saken bättre. Att fokuset i kafédelen ligger på kaffet är tydligt, vilket jag tackar extra för. Hade det varit vilken annan stad som helst i landet utom möjligen Malmö så hade jag tveklöst utnämnt det till stans bästa och aldrig mer gått någon annanstans. Så bra är det. Men (bra för mig) jag bor nära Gbg och de andra tidigare nämnda är lika bra på kaffet. Dom kör dock inte samma stil och blandningar, och personligen gillar jag mycket kaffet från dominikanska och andra öar i närheten, så visst ska jag dit igen och kolla att det inte var en slump att det blev bra idag ;)

fotnot: denna text betyder att Zix ger kaffet på Santo Domingo kafé högt betyg, fast det kanske inte såg ut så :)
 

Large

Well-known member
Gångavstånd gör ju det här till ett måste att besöka. Får se om jag pallrar mig dit redan idag.
 

Large

Well-known member
Var inne en sväng idag och jag tyckte verkligen om både kaffet och lokalen. Dock är det inte klassisk italiensk espresso som serveras utan mer fikakaffe som görs mha espressomaskin sas. Tog också en hembakad bulle till och njöt i fulla drag av musik och vänligt bemötande.

Köpte på mig ett halvkilo bönor som jag framöver kommer att testa både i espressomaskin och i presskanna.

Café Santo Domingo rekommenderas å det varmaste om man råkar befinna sig i Linnéområdet.

Angående zeros fråga om plantage så förstod jag det som att det handlade om ett flertal småbönder som gått ihop för att dela på administration mm så ursprunget kan nog variera en del.
 

svart kaffe

www.karibisktkaffe.se
Om man säger till så kan man få ställets populära 50/50-blandning (50% sombra & 50% altura) i espressoform, även om detta är mellanrostat. En njutning!! Noll syra. Mjukt, fylligt och romantiskt.
 

zix

Well-known member
Large, visst har du rätt - det smakar inte som Bar Italias eller Bar Centros kaffen. Det är ingen robusta i det, för det första. Då är det mer likt da Matteo-stilen på senare år, som har varit mer åt det fruktiga hållet.
Jag drack också deras 50/50 - "sombra" är skuggodlat, alltså på ställen där kaffebuskarna är blandade med högre träd. "Altura" är odlat på högre höjd, och i mer renodlade kaffeodlingar - som Colombia t.ex. Men båda är arabica. Bara så att det inte blir missuppfattning om det.

Köpte med mig deras espressoblandning hem, den är också relativt fruktig. Behöver lite högre temperatur tycker jag - men det passar nog deras H/X-levamaskiner bra. Jag måste bara komma ihåg att inte flusha...
 

zix

Well-known member
Har druckit slut på det där halvkilot sen en vecka tillbaka ungefär, lite mindre kanske. hade det alltså i ungefär fem-sex dagar. Tyckte att det tappade på slutet, blev mest bara syra kvar, och en ganska tunn kopp. Tyvärr alltför vanligt med förrostade bönor, man blir bortskämd som hemmarostare!

Skulle vara kul om det gick att köpa råkaffe också. Själv skulle jag nog dra på lite mer i rostningen av vissa batcher - det är gott att blanda mörkare och ljusare rostningar ibland.
 

knasper

Well-known member
Ja, sitter då här med första burken rostad Cibao från påsen råkaffe jag köpte på Café Santo Domingo/Dirty Records igår eftermiddag. Eftersom jag vet hur det smakar relativt mörkrostad så försökte jag ta dessa något tidigare. Full City ?? Har dem i guldfiltret på jobbet imorgon och testar dem över några dagar.

Det är Bergstrands som rostar det dom har på kaféet. Undrar om det inte smakade lite som den Barahona vi fick i goodie bagen efter förra månadens besök? Den är sedan länge slut så jag lär inte få veta men det vore väl rimligt att Bergstrandarna tycker att en Dominikan skall rostas som en annan Dominikan. Kan ju fråga dem...

För övrigt rätt kul ställe, caféet. Visst gillar jag espresso men det är helt alright om kaffet serveras halvlungo om ägaren tycker att det är så det skall vara. En misslyckad espresso är bara en misslyckad espresso om man från start kallat den espresso :huh:

Sen kan jag inte komma på något ställe som har kunnat tillfredställa mig med såväl ett kilo intressant råkaffe som Flaming Lips "Yoshimi Battles the Pink Robots". På vinyl!:D
 

svart kaffe

www.karibisktkaffe.se
Nu när mitt karibiska kaffe omskrivs på plats 1 på Nöjesguidens café-lista i Göteborg (Café Santo Domingo) kanske jag skulle ta och öppna min Lagavulin från 1987. Och unna mig en stadig 8:a. Till en kopp svart Ciabo altura. "Mas que una emoción."
 

svart kaffe

www.karibisktkaffe.se
Har just fått hem fem nya kaffeprover, 3 st Cibao Altura varav en Fairtrade och en semi-washed, plus 2 st Bani Valdesia. Thomas på Bergstrands skall rosta upp dem åt mig i nästa vecka. Sedan är du välkommen på kaffeprovning på Café Santo Domingo. Men vi får avtala tid för jag är bara där ibland. Tyvärr har de inga rättigheter så Lagavulin funkar inte. Däremot Cohiba.
 

svart kaffe

www.karibisktkaffe.se
Är i Dominikanska Republiken just nu och handlar kaffe. Har hittills fått ihop följande sorter: Cibao Altura AA, Valdesia AA (Fairtrade), Cibao Altura A (Fairtrade), Barahona A (Fairtrade + Organico). Tillsammans blir det ca 300 säckar á 60 kg denna gång. Kaffet finns - om ca en månad - som vanligt att dricka på Café Santo Domingo, Andra Långgatan 4, och på the House of WinWin, Tredje Långgatan 13.
 

svart kaffe

www.karibisktkaffe.se
Från idag lördag har vi "5-stjärnig" espresso på Café Santo Domingo, rostad i tisdags på Cibao Altura klass AA från Constanza i Dominikanska Republiken.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,463
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp