Osthyvel?

Ignatius Riley

Well-known member
Lite enklare, men onekligen fräck:

http://www.oliko.se/popup/8036.htm

ostki0.jpg


Jag hade en sån... sen tänkte jag mig inte för och körde den i diskmaskinen :mad:
 

MartinForsberg

Well-known member
Kan man få den med motordrivning och kunna välja olika tjocklek på skivorna - tänkte som en Mazzer kan mala enkel eller dubbel? ;)
 

SB

Well-known member
Ucklum ligger ca 5 mil norr om Göteborg, i Stenungsunds kommun.
Uno Svenningsson bor i grannsocknen Spekeröd!
 

Essenzatjejen

Well-known member
Det finns ju MaZsa ;) maskindoktorer här inne på forumet.. eller iaf folk som verkar lagda åt fixa-trixa-meka-snickra-hållet. Gör era osthyvlar själva? :)
 
C

crema

Guest
tanken har slagit mig det är väll bara att ta en gängstång sätta fast en mutter i en bricka låsa bricka med sidoanslag. så är vi där :D
 
C

crema

Guest
okej här kommer min ide. om man utgår från denna

510966_01_0123_wsl.jpg

man köper sig en gängstång och 2 brickor lägger dom UppNer
borrar hål i mitt av dom sätter 2 låsmuttrar och 2 brickor så att gäng stången kan snurra lätt. i den andra brickan löder du fast en vanlig skruv under brickan så nu har du en karusell ;) nu kommer det intressanta själva vajer hållaren. det kommer att bli lite rockenroll över det. du köper en Ukulele från Jam.se 199:- sågar av halsen och tar och sågar bort en del längs med halsen byter nylon till en stålsträng vips så har du en vajer vev :D . borra hål och trä över gängstången. gå till grannen och få svetsat i hopp en ram. japp så har du en ost hyvel alla rockenroll

ps jag skall ha 10% av försäljningen

ca pris 700:- + en grogg .... ja ni tror väll inte att grannen svetsar gratis :)

/crema som har det tråkigt på jobbet
 

Buffeln

Well-known member
du köper en Ukulele från Jam.se 199:- sågar av halsen och tar och sågar bort en del längs med halsen byter nylon till en stålsträng vips så har du en vajer vev :D .
/crema som har det tråkigt på jobbet

...och alla musiker kommer undra varför ukuleleförsäljningen rusat i höjden och hur de kunnat missa hela Hawaii-trenden... :)
 

MaZ

Well-known member
Det har redan hänt, Ukulelen är grymt stor för tillfället.

Att tillverka en sån där själv är nog inte såå enkelt, behöver nog vara ganska stabil för att få bra resultat. Jag måste säga att jag fortfarande inte riktigt fattar hur den funkar, vad snurrar och vad står still? Ser ut som om wiren ligger över "ramen" i nivå och då funkar ju inte hela idén med att ha en stor ost som man skruvar sig ner i.
Man borde kunna göra nåt slags spärrhandtags funktion så man drar den en bit på varvet och får loss en lagom stor skiva. Gäller att få rätt stigning på gängan med så man får rätt tjocklek på osten.
 
C

crema

Guest
den övre brickan går uppåt, ramen som går upp ser till att den inte snurrar men någon typ av pinne som går in i ramen. du kan ha 2 ostar en på vardera sida om ramen. som också håller fats osten

(hoppas du fattar blir lite snurrigt när man skall förklara i ord)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp