Osthyvel?

Heffa

Well-known member
Var kan jag hitta en sån där fantastisk osthyvel som man ibland ser i hotellmatsalar under frukosten, en sådan som liksom är "borrad" ner i mitten av en stor ost som man sedan vrider runt i en spiral för att få sin ost?

Någon som fattar vad jag menar, och någon som vet vad de heter och var jag kan köpa en dylik? :unsure:
 

MaZ

Well-known member
Sån har jag aldrig sett. Låter ju ofattbart intressant faktiskt.

Måste nog tyvärr kräva att du googlar fram en bild på en dylik. :)
 

Heffa

Well-known member
äsch, hade ju en sådan bild här innan... skall se om jag kan hitta tillbaka till den igen!
 

linken

lilla Kaffe & Chokladhandeln
En sådan här kanske:
510966_01_0123_wsl.jpg


Är kanske svår att få tag på i vanliga Duka/Servera butiker, men dom borde kunna beställa.
 

Heffa

Well-known member
JA!
Precis en sådan menar jag :)

...fast den där ser dyr och stor ut... undrar hur man motiverar en sådan för tjejen...
 

lupoo

Well-known member
...är det irritation över "skidbackar i osten":mad: som gör att Du letar efter en sådan?:)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Ha, vilken cool! En sådan borde man självklart ha.:coffee:
Fast jag gissar också på att prislappen är avskräckande...
 

MaZ

Well-known member
Grym grej!

Känns som den lämpar sig för walk-in kylar mer än en kyl/frys kombo iof. :(
 

SB

Well-known member
Den lilla var ju snygg! Den går definitivt att motivera.....Men hur går det med vanlig triangulär ost?
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Den lills går ju inte att motivera. Man blir rätt låst vid ostar som är helt fyrkantiga i formen...

När jag blir multimiljardär ska jag köpa mig en sådan där STOR osthyvel.:cool:
 

tureflyttar

Well-known member
En mindre variant:

b-pej-y-cheese.jpg


Designad av dansken Marcus Vagnby. Vet ej om den går att köpa i sverige. Hittade den i England när jag Googlade.

http://www.panik-design.com/acatalog/PEJ_-_Cheese_Slicer.html

Kuben i bakgrunden är ett lock.

Ja, danskarna kan sina osthyvlar! Blev utskrattad av en dansk kompis som va på på besök när han fick se min fjuttiga svenska snålhyvlar (som skär skivor som man kan se igenom). Fick en rejäl trådhyvel (nästena en sådan ovan) av honom när jag besökte Danmark. De blir tjocka, riktigt tjocka skivor med den! Mmm...

OT: Var ligger Ucklum förresten?
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,463
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp