Behöver inte handla kaffe nu :D

djneo

Well-known member
Tjena alla

Har nu kommit ett steg längre att kunna vara med i hela kaffe kedjan :nowink:
Jag har köpt mig en Arabica kaffe planta som kanske kan ge mig en shot om de på
Plantagen menar rätt.

Har fått en böna hittils som jag prova och rosta men vart ju inget kaffe på en bara :D

En som hoppas på egna bönor om nåt år kanske:nowink:
 

Bilagor

  • DSC000371.jpg
    DSC000371.jpg
    57.8 KB · Visningar: 138

Friulano

Well-known member
Riktigt härligt! Vilken känsla att kunna dricka en espresso med hemodlade bönor! Den har ju fått en fin plats där bredvid pjäsen också. Gjorde själv ett försök i höstas med att sätta egna bönor men det resulterade bara i en massa skadeflugor tyvärr. Ska nog följa din idé med att köpa en färdig planta istället. Hoppas det bär frukt!
 
C

crema

Guest
har själv varit ute efter en planta skulle passa fint med en stor buske om några år. när jag har kollat i blomster affärer så har dom inga eller så är dom precis slut :(
tips på affär i gbg tas tacksamt emot
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Haha, kul! Jag vill också ha en kaffeplanta!
Vilken cool story att ha odlat bönorna själv. Även om det tar ett par år att samla ihop bönor.:cool:
 

Faktor

Well-known member
Tänker du köra den torra eller våta processningen? :lol:
Och så vill jag gärna höra lite om bönornas altitud, jordmån osv.

Skämt åsido, hoppas det växer fint för dig :)
 

djneo

Well-known member
Vi får hoppas att den kommer växa...:unsure:

Är normalt känd för att inte vara så bra på att odla kruk växter:D
 

simon h

Member
De brukar finnas på blomsterlandet ganska ofta, var i Alingsås i helgen och där fanns det! så kika där...
 

Fabian

Well-known member
Sett dem på min lokala ICA bland annat. Mina föräldrar har en som växer jättefint under somrarna när den får stå i badrummet på landet som brukar bli växthusvarmt soliga dagar. Dock har den trots runt 7-8 år på nacken ännu inte burit frukt...
 

Zalve

Well-known member
Minns att svärföräldrarna hade en egenplanerad som gick upp till taket och var ganska kraftig,,
Tyvärr klipptes den ner nån gång (till botten), då den blev för stor,, och jag inte var i närheten och kunde säga att jag ville ha den.
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,691
Medlemmar
19,362
Senaste medlemmen
henrik_moderator
Topp