Rostare var?

djneo

Well-known member
Hej

Nu har jag redan tröttnat på att rosta i ugnen:(

Finns det någon som vet någonstans man kan köpa rostare i sverige eller utomlandet (seriösa) och de får inte kosta en förmögenhet.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Kolla GoKaffe. De har ju en rost för hemmabruk i alla fall...

Sedan kanske man kan försöka få tag på den här?

Tack för att du fick mig att börja leta efter rostare! Hittade därigenom tilbaks till en sida med olika grader av crema som jag tappat bort tidigare!

//Stefan (som, vad det lider, ska prova att rosta hemma för att se hur skoj och rökigt det blir)
 

djneo

Well-known member
Tyvärr har ju gokaffe slutat med sin rostare...:(

De har ingen ny på hemsidan, cr-100 har utgått vad jag uppfattat.

Har kollat på IRoast vilket verkar som ett bra alternativ.... då kan du ju få komma och prova den Stefan sen efter som bra tips och du bor ju i samma stad :blush:
 

inline

Well-known member
Om man har en varmluftspistol + en hållare av något slag för varmluftspistolen + en bakmaskin med omrörare, har man kafferost som kan rosta upp mellan 200-500g bönor åt gången :) Nackdelen är att man bör vara utomhus då det rycker en hel del och skräpar ner med skal (silverhinnor tror jag det heter)

/Johan
 

djneo

Well-known member
Njaaaa då tror jag att jag vill köpa en ordentlig rost dock till en bra peng:D

Men tack för tipset kanske ska prova i sommarstugan för skojs skulle:eek:hmy:
 

Wannabe

Well-known member
Tyvärr har ju gokaffe slutat med sin rostare...:(

De har ingen ny på hemsidan, cr-100 har utgått vad jag uppfattat.

gokaffe.se har i alla fall kvar CR-100 på hemsidan. Jag köpte CR-100 av dem för ca ett år sen och är nöjd med den.

Lassekongo. Är det så illa att den CR-100 Utgått?
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Tyvärr Wannabe m fl är det så att fabriken ansåg att det blivit för höga kostnader att producera rostaren så de har lagt av. CR-100 har slutats tillverka och de har ingen ersättare såvitt jag vet på g. Dock kan jag meddela att jag idag fick ett mail på koreanska från dem. Jag svarade att jag gärna ville ha det på engelska då min koreanska är synnerligen begränsad. Antagligen var det ett sånt mail som gick till alla deras återförsäljare där de tackade för sig och rekommenderade deras andra större rostare som kostar ca 40 000 kr istället. Men det är bara spekulation.

Jag har idag ingen aning om någon lika prisvärd (jaja, jag vet att det är ett synnerligen relativt begrepp, missförstå mig rätt) som skulle kunna ersätta CR-100:an. I-Roast är ju förvisso mer avancerad än en CR-100 men prislappen var ganska mycket högre också, såvida det inte ändrats drastiskt mot för då jag kollade senast.

Självklart är vi på jakt efter att ha rostare i vårt sortiment. Just nu ser det inte ut som att vi snabbt får tag på någon som skulle kunna agera ersättare till den "billiga" CR-100:an dock. Ärt det någon som har något tips så dra ett PM och/eller skriv här.
 

djneo

Well-known member
Synd att det inte finns någon i Sverige. Vill stödja eller handla hos gokaffe mer än någon utlänsk återförsäljare.

Hoppas ni på gokaffe får in någon snart för då har ni 1 kund i vilket fall om jag kan vänta :(
 

Heffa

Well-known member
Jag vet ju över huvud taget inget om rostning, men en i-ROAST 2 kanske kan fungera?

Något för gokaffe.se att kolla upp kanske?
 

djneo

Well-known member
Yes det är en IR 2 jag har tittat på eftersom gokaffe inte har någon rost längre:(

Ska vänta lite, men det blir så mycket rök därför jag vill köpa en rost så man har mera kontroll på röken.
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Något för gokaffe.se att kolla upp kanske?
Jodå, vi har naturligtvis tankar kring andra/fler rostare.

Vidare så tror jag, efter att ha granskat länkar mm, att mailet från CR-100 tillverkaren var mer ett spam från hi5 och inte ett egentligt meddelande rörande rostar.

djneo: Alla roastare ryker, det är liksom så en böna rostas. Det finns dock rostare med en slags katalytiskt avgasrenare som minskar röken. Tidigare har det inte funnits sådana rostare för konsumentmarknaden, men i och med Behmors inträde på konsumentmarknaden så har vi en. Eller har och har, de med 110 V i staterna har, vi i europa med annan spänning i uttaget får vänta, med spänning...
Till hösten har det alltså varit sagt att det skulle komma en Behmor för den europeiska marknaden också. Den som lever får se, men med lite tur kanske Behmor kommer att finnas i en webbutik nära dig till hösten...
 

djneo

Well-known member
Jodå jag vet att det alltid kommer att ryka mycket även med en rostare men jag tror det blir lättare att kontrollera röken till köksfläkt eller likanade.
 

knasper

Well-known member
Köpte en iRoast2 från hasbean.com i England för ett år sedan. Den har sina för- och nackdelar men den har funkat bra så långt. Kör en rost varannan dag ungefär. Den gör inget åt röken men den är lätt portabel så den funkar at ställa på spisen under köksfläkten. Prisvärdighet, ingen idé att börja resonera. Den finns att beställa och blir din för ett par tusen. Behmor verkar fruktansvärt intressant men vill du vänta...? BTW, mycket bra affär att handla av - i samma liga som gokaffe o sweetmarias :)
 

djneo

Well-known member
Får väl kanske börja kolla utom landet. Ingen chans kongo att ni får in någon eller flera rostare nu i sommar redan?
 

djneo

Well-known member
Japp har kollat å tänker nog handla i danmark det verkar mest ekonomiskt. Någon som vet vilka som är billigast på IR 2:an eller som har bra anseende om någon dk försäljare?:huh:
 

knasper

Well-known member
Jag är tjatig som få men lever man på provision så får man göra möda för pengarna :huh:. Nä, skämt åsido, jag lobbar för hasbean för dem är bra. Jag såg att jag betalade 161 pund inkl frakt o moms/VAT för ir2 vilket blir ca 1900 kr med dagens valutakurs. Kaffeagenterne tar DKK 1595 vilket blir ca 2000 kr och då tillkommer frakt (som jag inte lyckas hitta uppgift om på deras sida). Någon som vet kostnad för frakt från Danmark. Kan bli lite billigare från UK men då får du gå till Clas Ohlson också och köpa en ny elkontakt för Stephen skickar den nog med engelsk propp. De är för goa de där engländarna - pint, yard, pund och konstiga kontakter :lol:
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Nu har jag fått hem min iRoast2a. Har bara provkört den för att kolla att den funkar, vilket den gjorde. Ska inhandla lite råkaffe för att provrosta. Ska även lte reda på några profiler att testa. Annars har jag lite Åre-kaffe kvar att njuta innan jag börjar rosta på allvar. :D

Ber att få återkomma med rapport så småningom!

//Stefan (som ser fram emot många goda koppar på egenrostat färskmalt kaffe)
 
Topp