Dualit/solis, för fint.

josef

Well-known member
Har införskaffat mig en Dualit att ha till presskannan tillsvidare. Problemet jag har, som verkar vara det motsatta mot många andra, är att den maler för fint. Malskivorna tar emot varandra när man skruvat 3/4 på skivan. Har läst om folk som "tweakat" den, men det är bara trams, hjälper inte ett dugg. Inte på dagens revision av den iaf. Jag har tittat på hur det verkligen ser ut, och nej, den vita plastringen hjälper inte malgraden det minsta, den styr enbart när kvarnen ska sättas på och stängas av. Så, min fråga till er som haft dualit/solis 166, har ni haft samma problem? Jag behöver kunna ha grövre kaffe till kannan, jag har aldrig ens tänkt tanken att ens prova den för espresso, så finmalet är inget för mig nu.
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Om problemet är exakt samma som för min Solis Maestro det vet jag inte då jag aldrig skruvat Dualit själv. Dock är konstruktionerna väldigt lika och bl a så delar dessa två kvarnar delar med varandra.
Under centrummalskivan sitter schims som höjer/sänker centrumskivan. I ett Maestro perspektiv så ska du alltså ta bort schims (sänker centrummalskivan vilket ger grövre malning). Du tar lös centrumdelen genom att använda en tång + papper/trasa runt den som skydd, knyck till klockvis för att ta lös den vänstergängade centrumdelen. Gänga lös delen, lyft upp plasthjulet/"propellen" under som matar ut det malda kaffet och där sedan har du schimsen.

Kanske kan det fungera?
 

wesaft

Well-known member
josef sök och kolla upp tråden jag skrev om hur man ändrar kvarnen, det är svårt men det går, av med hela skalet och ställ om.
Det går att göra så att den maler grövre.
'
Om du nu inte har en helt annan version, men det tror jag inte.

edit, läs här:
http://riktigtkaffe.se/showthread.php?p=18212#post18212
edit: Hör av dig om du behöver ha hjälp.
 

rebbar

Active member
Josef: Jag skulle tro mig ha samma trubbel som du med min Dualit, om än inte lika allvarligt. Om du inte pallar modifiera och trixa så är en möjlighet faktiskt att gå på grövsta möjliga malningsgrad och helt enkelt köra duktigt kortare extraktionstid. Kanske låter som en lite larvig lösning men faktum är att det fungerar, fick det bekräftat idag av finlirarna på Koppi som provat ganska fin malningsgrad med 30 sek extrahering. Minuset blir väl lite mindre syrlighet (om man nu är ute efter det) och endel sump i koppen. Hoppas det löser sig. Frid och kaffeglädje!
 

josef

Well-known member
Lassekongo, ditt första svar måste jag titta på. Alla andra handlar om den där plastringen, och det är bara trams. I alla fall när det gäller min version. Det ser inte ut att vara exakt likadant nämligen, ytterskivans fäste t.ex. ser olika ut, vilket jag tror är anledningen. Men shimsen måste jag kika på! Btw, körde på drygt 3 min på nuvarande grövsta, och det satt riktigt fint! Har druckit den på grövre malning och 4 min, och det var finare syra då, och det är vad jag vill åt. Med "den" menar jag nu Aricha Nine...
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Det var så jag tolkade ditt inlägg först, att alla tips om vrida plastringen inte funkade. Därav mitt tips om schimsen.

I mitt fall schimsade mer då jag ville få finare malningsgrad, det som hände då var att jag även var tvungen att "schimsa" (eg en bit ståltråd) upp centrummalskivan på sitt axelfäste. Något rörde sig för mycket iom schimsningen så att kuggar och drev undertill gick tungt men det avhjälptes med att även "lyfta" centrumdelen på axelfästet. Skicka ett PM ifall du vill ha mer och bättre förklaring en denna lätt kryptiska.
 

josef

Well-known member
så nu har jag äntligen haft tid och ork att ge mig på min presskannekvarn. Öppnade upp, skruvade isär och nu har jag tagit bort alla delar som går runt centrumskivan. Det sitter shims under den som jag kan ta bort, kan man se från näsan, men hur sjutton får jag bort malskivan?! Muttern sitter ju hårdare än berget, och jag vågar inte använda mig av alltför mycket verktyg, då många delar är i plast och framförallt för att inte förstöra malskivan. Här är lite bilder på hur det ser ut. Malskivorna är ju av det mindre slaget (38mm om jag minns rätt), så det är inte lätt att få grepp med fingrarna och trasa emellan.

EDIT: Jag löste det senare. Stoppade in en hel del tyg mellan kanten och det stora kugghjulet. Sedan tryckte jag en skruvmejsel i en av kuggarna (med tyg mellan) och en andra person knyckte till några gånger med skiftnyckeln, och voilá! Tog bort några shims och flyttade dem till undersidan pga lite avståndsgrejer som behövdes för att det skulle sitta rätt, och nu maler den grövre, som jag vill. Får fram mycket mer aromer och kaffet är mer välbalanserat. Gick inte att låta kaffet dra mer än drygt 3 min innan, vart beskt, och det var inte alls optimalt för att lyfta fram de egenskaper som de kaffen jag testat på den hade.
 

Bilagor

  • Dualit shim.jpg
    Dualit shim.jpg
    26.6 KB · Visningar: 18
  • dualit centrum sidan.jpg
    dualit centrum sidan.jpg
    41 KB · Visningar: 19
  • Dualit centrum ovan.jpg
    Dualit centrum ovan.jpg
    38.9 KB · Visningar: 22
  • Dualit centrum under.jpg
    Dualit centrum under.jpg
    43.7 KB · Visningar: 18

Enclos

New member
Hej,
jag är ny här på forumet och detta är första gången jag skriver, efter att testat Aricha Selection 9 på ett nyfunnet café under semestern blev jag fast och har sedan införskaffat presskanna och testat lite olika sorter men har mycket kvar att testa/lära...
Till att börja med behöver jag en kvarn så jag kan mala själv och då till ämnet: ska man tolka detta som att Dualiten inte är den rätta kvarnen för mig som endast tänkt använda den för press/brygg? (förutsatt att man inte vill meka med den det första man gör)
Har någon nåt tips på en kvarn som borde duga åt mig?
 

larjo11

Well-known member
Tvärtom. Dualiten/Solisen är kvarnen för dig.
Detta problem är nog bara en miss i monteringen. Det är många som har kvarnen och få som har problem med den.

BTW. Välkommen hit!
 

josef

Well-known member
jag tror också att jag bara fick ett måndagsexemplar. Inte hört om detta problem tidigare. Orkade helt enkelt inte byta den, utan ordnade själv. Kanske hade varit enklare att byta inser jag i efterhand.
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,719
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp