Tips tack! Vad blir nästa steg för mig?

zodijackyl

Member
Jag har haft en Gaggia Baby ett tag nu. Den var min första maskin och den fungerar fint, men intresset har växt och Gaggian känns lite liten. Jag vill ha något rejälare, i metall, med spakar, vred, mätare, större spillbricka, tyngre, etc... :)

Då jag dricker espresso 80% av tiden så vill jag lägga pengarna på något som gör espresson bättre. Dubbla kokare och hx verkar ju vara huvudgrejen med dyrare maskiner, men om jag har förstått rätt så är det mest en praktisk grej vid mjölkskumning? I så fall hjälper ju inte det mig.

Kriterierna är att handhavandet skall vara bättre än Gaggian och espresson skall (iaf teoretiskt) bli godare. Max budget: 10000 sek! Jag har inte så bra kolla på vad som skiljer maskiner åt, så all hjälp uppsakattas :huh:
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Den nya KM-maskinen kanske skulle kunna vara nå't?

PIDad och klar. En sak som gör espresson bättre är ju tempstabilitet och det lär ju denna ha. 9,5 k är ju inom din budget också.

En bra, ordentlig kvarn har du redan, eller?

//Stefan (som nog skulle slå till om han hade slantarna)
 

zodijackyl

Member
Ja den har jag kikat lite på. PID är ju trevligt (tror jag?), men för samma pris får man ju annars en ganska rejäl E-61 som BFC Perfetta, Isomac Zaffiro eller Vibiemme Domobar. Hur står sig dessa maskiner mot varandra?
 

Marv

Well-known member
Håller med stefan, om det är espresso till 80 % verkar KM maskinen riktigt intressant. E61 på en enkelkokare med termostat kommer visserligen att ge dig bättre tempstabilitet inom shoten, men mellan shotsen kommer du ha samma variation. Jag tycker KM maskinen låter som en bra maskin.
 

josef

Well-known member
med risk för att på detta forum bli tjatig, men ack så viktigt, glöm inte kvarnen... Vad har du för kvarn? den gör väldigt mycket för espresson.
 

zodijackyl

Member
Ånej, kvarnmaffian... ;) Jag har en Ascaso i-mini med steglös inställning. Tycker att den fungerar bra, men efter att jag köpt ny maskin så får jag ju köpa ny kvar också. Men maskin först!

Den där Quick Millen hos kaffemaskinen ser ut som en Classic/Silvian med PID. Kan man inte fixa det själv på en maskin för halva priset? Eller är det mer komplicerat än så?

Vibiemme Domobar och de andra maskinerna som jag nämde tidigare är ju estetiskt mer åt det hållet som jag hade tänkt mig, men jag vill inte vara ytlig nog att jag bara går på utseende... ;) Kaffemaskinens Quick Mill finns bara hos dem också vilket inte direkt pressar priset, medan de andra går att få för 7 - 8000 från tyskland. Så min tvekan till KMs maskin beror mycket att den inte känns lika prisvärd. Men om alla anser att PID är det absolut bästa för mig, så kanske den är värd det?
 

josef

Well-known member
Jupp, efter att ha testat lite kvarnar så joinar man automatiskt kvarnmaffian.. Omöjligt att motstå. ;) Mitt råd är ny kvarn före. Men, jag ska inte tjata på det, om du bestämt dig. Någon med PID är ju inte dumt, så "km-maskinen" verkar ju vara bra mycket bättre än gaggia baby iaf :)
 

Fabian

Well-known member
Den där Quick Millen hos kaffemaskinen ser ut som en Classic/Silvian med PID. Kan man inte fixa det själv på en maskin för halva priset? Eller är det mer komplicerat än så?

En sak som höjer priset på denna maskin är ju termoblocken, som gör att du kan skumma och brygga espresso samtidigt. Fast det gynnade ju inte dig så mycket :)
 

zodijackyl

Member
Jag funderar på om Kaffemaskinens är lite dyr ändå. De andra går ju som sagt att skaffa billigare från utlandet.

Bra pris på den på Blocket om den är helt ny! Om kvitto och allt finns och stämmer så verkar ju den riktigt bra.

Jag låter ödet bestämma. Finns den kvar när jag kommer hem från Öland om en vecka så.... :)
 
Topp