Mazzer Mini E plötsligt statisk?

Fabian

Well-known member
Har kört ungefär två kilo på minin hittills och har varit supernöjd - ända tills när jag häromdagen bytte bönor. Helt plötsligt spred sig kaffet överallt och klibbade statiskt fast på allt i närheten. Kolla bilden, så brukar det inte se ut efter att man malt en dubbel, eller hur? Inte ens i närheten, faktiskt.

Innan jag bytte körde jag Haugaards Ethiopia Aricha lot 9, en arabica. Nu har jag Passalaqua Mehari, en blandning med stor dos robusta. Kan det vara så att det bara är detta kaffe som ställer till det? Jag har haft robustablandningar i minin tidigare utan detta resultat, dock inte med lika stor robustamängd som nu. Har inget annat kaffe hemma att jämföra med nu, men får väl skaffa det, vore inte kul om det är fel på kvarnen :(

attachment.php
 

Bilagor

  • DSC_4070.jpg
    DSC_4070.jpg
    36.9 KB · Visningar: 113

Marv

Well-known member
Jag har också märkt attdet är stor skilland på olika kaffen så det är nog inget fel på din kvarn....
 

mikfri

Well-known member
Hade exakt samma upplevelse idag med min anfim. Jag testade monsun malabar (bläh...) för första gången och fick en redig dos kaffe på allt runt kvarnen. Har aldrig hänt förut. Visserligen inget robuta, men bra konstigt kaffe är det jämfört med de 100A jag brukar köra.

Verkar onekligen bero på bönirna i mitt fall. Du kan nog vara lugn. :)

mvh

Micke
 

Fabian

Well-known member
Hoppas era iakttagelser är riktiga... I så fall blir det inget återbesök för den lille indianen, inte i min kvarn i alla fall...

Någon Mini E-ägare som upplevt detta?
 

Dockoz

Well-known member
Exakt sådär ser min ut och jag kör Passalaqua Cremador så det är nog lugnt, den är dock för god för att byta bort så jag får leva med det:)
 

Daffy Duck

Well-known member
Precis samma fenomen här också i morse, kaffet verkar vara extra statiskt idag. Kan ju ha med vädret att göra!

Fick ett tips av Daniel på Monteriva ang. statiskt kaffe, som han i sin tur hade fått från en elektriker. Det hela gick helt enkelt ut på att vända på strömkontakten i väggen. Tyckte det lät mycket märkligt, men ta mej f-n så blev kaffet betydligt mindre statiskt när vi provade på min nyinköpta K6a! Innan "vändningen" gjorde en stor del kaffe en 180° sväng och satte sig på utsidan av pås-näsan, men efter vändningen var det kanske en tredjedel så mycket som fastnade! Kan vara värt ett försök!
 

Dockoz

Well-known member
Fick ett tips av Daniel på Monteriva ang. statiskt kaffe, som han i sin tur hade fått från en elektriker. Det hela gick helt enkelt ut på att vända på strömkontakten i väggen. Tyckte det lät mycket märkligt, men ta mej f-n så blev kaffet betydligt mindre statiskt när vi provade på min nyinköpta K6a! Innan "vändningen" gjorde en stor del kaffe en 180° sväng och satte sig på utsidan av pås-näsan, men efter vändningen var det kanske en tredjedel så mycket som fastnade! Kan vara värt ett försök!

Det funkade!! Fan va spooky:)
 

andersno

Well-known member
Jag har varit med om liknande många gånger, och har fått för mig att det är väder- och bönberoende.
Coolt att knepet funkar, men nu vill vi veta varför!
 

Pac

Maskindoktorn
Visst är bönorna väderberoende. Fuktigheten i luften påverkar bönan som trots att den är rostad är ett "levande" matrial. Ibland är det mer statisk elektricitet än andra dagar.

Vad det gäller potentialen i maskinen så är det inte svårare än att maskinen är olika mycket isolerad mot fas och nolla. Om man vänder "fel" får man en högre potential i chassiet på maskinen och mer kaffe fastnar. Det är mätbart om man har tillräckligt högohmig spänningsmätare, altså inget hokuspokus utan grundläggande fysik. :)
 

Pac

Maskindoktorn
P.s. ALLA kaffebönor reagerar på vädret. Däremot reagerar de olika beroende på hur hårt rostade de är. Altså finns det variationer mellan rostningar snarare än mellan tillverkare. :)
 

Fabian

Well-known member
Coolt! Skönt att höra detta. Och Passalacqua Mehari är nog det mörkast rostade jag haft i Minin hittills, så det kan väl vara det. Ska prova vända kontakten i morgon också.
 

Bjarne

Well-known member
min Mini-trut brukar alltid ha litegrann runt munnen som bilden på första inlägget visar, men det är inget jag reagerat på själv. Ska kolla o testa jag med - mest bara för sakens skull :)
 

Fabian

Well-known member
Det brukar finnas lite ja, men har aldrig varit sådär mycket förut. Bara en bråkdel av det på bilden
 

Musicman

Well-known member
Hej,

Jag känner igen mig precis - skumt...Kör Monsun Molabar och det blir en hel del runt öppningen. Tror att en del har lagt sig i botten av PF och skapat irriterande korn i koppen. Gjorde rent igår och nu är allt bättre igen. Skall prova med kontaktknepet också... Tack för tipset!
 

MartinForsberg

Well-known member
Om du kör din kvarn i ett ojordat vägguttag blir det i regel mer problem med den statiska elektriciteten än om du ansluter den i ett jordat vägguttag! Har kvarnen en jordad kabel SKALL den anslutas till ett jordat vägguttag, om inte för den statiska elektricitetens skull så för din säkerhets skull!

Jordningen av kvarnen skall leda bort den statiska elektriciteten i alla ledande delar som är anslutna till jord på kvarnen (alla metalldelar som inte är isolerade på något sätt från jord).

Några av Mazzers nyare (och även en del äldre) kvarnar har en separat jordskruv undertill som man tex antingen kan ansluta med en kabel till jord (man får passa sig för "jordslinga" bara) eller som man kan ansluta tex en kopparstrumpa/bleck till som gör kontakt med underlaget som tex en diskbänk eller liknande (samma försiktighet med "jordslinga" måste beaktas även då!).

En jordslinga för den som undrar är om man har två (2) anslutningar till jord på en maskin, som tex elkabeln och den extra jordskruven på Mazzers kvarnar, och av någon anledning får en ström som flyter mellan dessa två anslutningar - inte så vanligt i hemmamiljö men det kan hända om något är dåligt jordat, glappar i jordningen eller felkopplat någonstans på vägen till elleverantören. Normalt sett rekommenderar man INTE att ansluta jordskruven i hemmamiljö utan bara vid installation av behörig elektriker - det skall räcka med att ha kvarnen ansluten till ett jordat vägguttag både i hemmet och på fiket.

Ta kontakt med en elektriker om du vill ansluta jordskruven och experimentera INTE själv då det kan killa ganska gott/rejält i fingrarna om du får en jordsslinga och du blir en del av slingan!

jag skulle vilja ha en bönbehållare till Mazzers kvarn som vore gjord i en halvledande plast 8alltså till viss del elektriskt ledande) så som antistatpåsar till elektronikkomponenter är gjorda - någon som sett en sådan? Problemet med statisk elektricitet i/på bönorna uppkommer ju som dels en faktor av luftfuktighet och bönornas möjlighet att bli laddade i förhållande till kvarnen och framförallt behållaren man häller dem i.

Upplever någon som har en bönbehållare i metall eller glas som tillverkats här på forumet mindre mängd statisk elektricitet?

Patentet för en del av Mazzers kvarnar som till viss del skall ta hand om den statiska elektriciteten, men framförallt begränsa hastigheten som det malda kaffet kommer ut med så det inte fastnar i "tratten" - det lilla galler som sitter vid utloppet, finner ni på den här länken: http://www.freepatentsonline.com/6948668.html för den som är intresserad - klickar man på länkarna till andra patent om kafferelaterade saker kan man läsa om de olika tekniska lösningarna i oändlighet!
 

Fabian

Well-known member
Det blev ingen skillnad när jag vände kontakten faktiskt. Men vi får se vad som händer vid nästa bönbyte.
 

MartinForsberg

Well-known member
Ibland spelar det ingen roll vad man gör, allt hänger då på bönorna och vädret/luften hur statiska de blir och då räcker ingen jordning i världen verkar det som!
 

hahaha

Well-known member
Upplever någon som har en bönbehållare i metall eller glas som tillverkats här på forumet mindre mängd statisk elektricitet?

Jag har ju numer en liten glashopper. Nu kan jag inte jämföra med plastoriginalet, för det jag har inte någonsin använt, jag körde först helt utan (s k naken malning ;) ), men jag har aldrig upplevt några statiska problem under det halvår jag har Mazzrat kaffe.

Just nu ligger Carbonellis Santa Lucia i kvarnen, en 50-procentig - och skitgod - robustablandning. Inga problem.
Jag kanske har vänt kontakten rätt varenda gång?
 

Fabian

Well-known member
Jag har ju aldrig heller haft problem förrän nu. Har haft mindre kaffespill än förväntat, har sällan behövt göra rent runtom kvarnen. Funkat som en dröm har den gjort. Men, får se sen, som sagt, när jag köper nytt kaffe.
 

Forumstatistik

Trådar
14,666
Inlägg
155,718
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp