Hjälp felsökning giotto

pere

Well-known member
Nu är det kris...

När jag skall göra morgonkaffe så händer ingenting. Maskinen har stått på sedan i torsdags och igårkväll fungerade den som vanligt.

Lampan lyser, trycket är noll maskinen är jummen. Skulle tro att kokaren stannat för ett par timmar sedan. Pumpen går inte.

Pumpen och kokaren lever väl var sitt liv?

Det måste sägas att jag haft lite onda aningar ett tag då den ibland stannat när man slagit uppspaken. Dvs den har startat pumpen för att stanna efter ett par sekunder och då har det hjälpt att vicka lite på spaken. Jag trodde i min enfald att de var en justeringssak.

Finns det något överhettningskydd som slagit ut? Har kokaren inte fått något vatten och av den anledningen stannat men varför kör inte pumpen.

Jag har packat upp och återinsatt Pavoni E i tjänst (tur att jag inte hann sälja den, hade en spekulant som ångrade sig).

Men jag klarar inte att vänta till Te o kaffehuset öppnar igen i aug.

Tips??
 

MartinForsberg

Well-known member
Här har du en länk till där du kan se detaljerade sprängskisser på maskinen (i meddelande #13 & #14): http://coffeesnobs.com.au/YaBB.pl?num=1210165793/0 men inget elektriskt schema tyvärr. Här är en till snarlik: http://biobug.org/coffee/giotto/diags/ .

Om du tittar på min elektriska beskrivning av min Isomac Millenium i länken: http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?t=5620 så ser du hur den fungerar och det är i stort sett samma koppling i din maskin, men de skiljer sig åt lite. Är du elektriskt kunnig kan du kanske fixa att mäta i din maskin med min ritning som grund.

Det vanligaste felet på dessa som man kan läsa om på Internet är själva kontrollboxen som pajar - de bytte kontrollbox efter något serienummer och de maskinerna funkar bättre. Har du möjlighet kanske du kan laga din kontrollbox själv. Jag har ett schema på min box i länken: http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?t=5619 och där kan den som vet vad det är för komponenter se att det är enkla standardkomponenter som är lätta att felsöka och laga själv.

Jag föreslår att du mäter på de olika strömbrytarna i din maskin för att se att de funkar som de skall och att du sedan mäter på kontrollboxens utgångar för att se om de växlar läge då du försöker brygga en espresso - gör de det så borde kontrollboxen fungera som den skall, då kan du kontrollera pressostaten, temperatursäkringar och temperaturbrytare med mera för att se att de funkar som de skall. Men om felet är som du beskriver det med att pumpen inte startar då du försöker brygga så kan du ju bara försöka påverka bryggströmbrytaren genom att hålla en platt tunn smörkniv mellan brytaren och spaken för att se om spaken kan tryckas in lite längre, men var försiktig så du inte trycker in knappen för lång då den kan gå sönder eller lossa inuti maskinen.

OBS! Tryck inte in den elektriska bryggknappen utan att använda den mekaniska bryggspaken längre än ett par sekunder för att testa om pumpen startar - samma tid som vid backflushing av maskinen skall inte överksridas då det sliter onödigt mycket på pumpen och packningarna i den - 4-8 sekunder som mest eller endast till dess man hör pumpens ljud stiga i frekvens (det är då den jobbar för högtryck utan att kunna pumpa fram vatten och då kan det termiska överlastskyddet gå sönder om pumpen är utrustad med ett sådant). Du kan ju också kortsluta de två kontakterna som är till för brytaren på insidan av maskinen för att se om pumpen startar.

Om din maskin är utrustad med en brytare för vattentanken så som min Millenium är det också en vanlig orsak till problem med dessa maskiner då den vid flera tillfällen på äldre modeller lossnat och inte fungerat som tänkt, det glappar då i maskinens funktion beroende på om brytaren ger kontakt eller ej. Även denna brytare kan man kortsluta för att testa funktionen - på Isomac Millenium har man gjort en förlängning av kabeln som kan anslutas direkt på kontrollboxen utan att brytaren är inkopplad och på så vis kan man gå förbi brytaren för att testa (eller om man monterar en fast vatten installation i maskinen).

ECMs hemsida om maskinen: http://www.ecm-espresso.com.au/giotto.htm

Lycka till!
 

Jemo

Well-known member
det verkar vara exakt samma sak som hände med brorsans giotto häromveckan. han bytte kontrollboxen. det var inte särskilt komplicerat. bara du får tag på reservdelen så kan du säkert göra det själv. eller om du passerar stockholm kan du svänga förbi monteriva. de bytte brorsans utan att ta något betalt för jobbet (trots att han köpt maskinen begagnad privat).
 

HeMo

Well-known member
Det stämmer att det låter precis som det som hände med min maskin. Att maskinen var ljummen antar jag, som du skriver, beror på att den inte hunnit svalna helt. Min var i alla fall helt kall.

I mitt fall var det som jemo skriver kontrollboxen. Innan Monteriva konstaterade att det var den kontrollerade de dock en annan sak som ger samma symptom, nämligen "spiken" i botten på vattentanken. Om "spiken" är igenkalkad (eller har annan beläggning på sig som hindrar kontakt med vattnet) blir det ingen kontakt med jord och då blir det samma fel (det är detta som skyddar mot att köra torrt). Du kan ju testa att göra rent dem ordentligt så att det inte finns någon beläggning på den.

Om det inte hjälper är det nog boxen som måste bytas, tyvärr.
 

pere

Well-known member
Det som är lite tråkigt är att kontrollboxen byttes i våras så jag tror inte det är den. Däremot att rengöra "spiken" som bryter då vatten saknas i tanken är ngt jag skall testa. Eftersom jag haft lite problem när vatten nivån varit låg kanske det är denna.
Tack så länge.
Kaffet smakar förbaskat bra med Pavonin problemet är bara när man skall köra multipla shots, en max två funkar sedan blir brygghuvudet för varmt..
 

pere

Well-known member
Up and running.

Jag har tvättat tank/och pinnar men jag tvivlar på att det var det. Tanken var fylld till 1/4-1/2 när problemen uppstod i morse. Vilken slang går till vad? Lång med filter till kokaren och kort utan filter till pumpen?

Fortsättning följer..
 

wesaft

Well-known member
filter till pumpen
den utan filter är återlopp, det rinnner tillbaka vatten i den från OPV:n
 

HeMo

Well-known member
Det måste sägas att jag haft lite onda aningar ett tag då den ibland stannat när man slagit uppspaken. Dvs den har startat pumpen för att stanna efter ett par sekunder och då har det hjälpt att vicka lite på spaken. Jag trodde i min enfald att de var en justeringssak.

Förresten pere, jag har också haft detta problemet ett par gånger sedan jag bytte box. Jag är dock ganska säker på att det är en justeringssak eftersom jag har skruvat in strömbrytaren som spaken ska slå till (för att få lite mer pre-infusion). Men jag ser ingen anledning till att ha kvar detta, så jag kommer att skruva ut strömbrytaren igen så snart jag får tid.

En annan sak jag lagt märke till med nya boxen är att det tar en liten stund (någon tiondels sekund) innan pumpen går igång när spaken är fullt uppe. Med gamla boxen startade pumpen direkt. Inte för att det har någon betydelse, bara en annan känsla.
 

pere

Well-known member
Ja det stämmer märkte också en liten fördröjning, det var lite irriterande i början men ingenting jag tänker på nu. När jag hade problem provade jag att manuellt trycka in brytaren lite längre men pumpen startade ändå inte, så jag tror den är rätt justerad.

På tal om preinfusion så körde jag det hela tiden på Pavonin, drog upp handtaget precis så mycket så att jag fuktade pucken för att sedan vänta några sek innan jag släppte på resten. Detta var mest för att jag inbillade mig att jag fick ut någon cl till på en dubbel. Har ju inte direkt mängdproblem på giotton.. men det kanske påverkar smaken positivt?
 

HeMo

Well-known member
Nej, jag tror inte det påverkar smaken. Anledningen till att jag labbade med mer pre-infusion var att jag till och från har problem med kanalisering och hade hört att det kunde hjälpa mot det. Har dock inte märkt någon skillnad, så jag kommer som sagt att justera tillbaka.

Det är faktiskt den största fördelen med Pavonin, att jag aldrig drabbas av kanalisering med den. Tror det kan bero på att pucken är högre, pga den mindre filterdiametern, och att det därmed inte bildas kanaler lika lätt.
 

Lars

Well-known member
Det här låter inte så bra. Jag hade problem med min Giotto för drygt ett år sedan, men mitt problem var "bara" att jag inte hade något tryck i kokaren. Det berode på att värmeelementet hade gått sönder, vilket i sin tur berodde på att ett fel i kontrollboxen som gjorde att det inte var rätt vattennivå i kokaren. Som tur var hände detta inom garantitiden. Sen dess har maskinen fungerat som den skall.

Det som verkar lite konstigt i det här fallet är att varken pumpen eller kokaren verkar fungera. Jag har den "slanglösa" versionen av Giotton och jag vet inte om det är någon skillnad mot din med avseende på vad som slås av i samband med överhettning. På min maskin kör i alla fall pumpen helt oberoende av kokaren (värmeelementet). Det känns inte heller som att det bara är en säkring som har gått, med tanke på att lampan lyser. På något sätt måste boxen vara inblandad. Det kan ju dock vara så enkelt att det är någon kontakt/kabel som har lossnat. Har du lyft på locket och kollat? Om du tänker skruva av sidopanelerna, så har jag fasta nycklar som jag införskaffat för ändamålet.
 

pere

Well-known member
Det gör ingenting Lars, det kanske är dax för en session i Bunke i vilket fall som helst? Men jag skall nog ringa Mattias som bytte kontrollboxen i våras, det är ju dumt att bara köra på och ha sönder något.

Vi verkar vara rätt många som råkat ut för kontrollboxbyte på Giotto. Finns liknande problem på andra maskiner eller är det gitto som brister?
 

MartinForsberg

Well-known member
Om någon av alla er som har en haft en trasig kontrollbox fått behålla er trasiga box får ni gärna höra av er om ni kunde skicka den till mig för genomgång - skulle vara intressant att klura ut varför den går sönder!
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp