Brasilia Century

Ernst

Well-known member
Det går inte att ta loss hela sidan på min. Tanken är helsvetsad i rostfritt. Ska man ha gängtape eller loctite till de andra anslutningarna?
 

Laboratorio

Active member
när jag reggade mig så missade jag att enge mitt hela organisationsnummer och fick tillbaka att det inte stämde. organisationsnummer är mer än personnummer

internationellt lägger du till landskod och en ändelse som är 01 om du ska fejka VAT-nummer eller har enskild firma.

exempel-födelsenummer: 740404-0404 blir SE740404040401
 

Pac

Maskindoktorn
Pac: Nä, det kunde varit värre. :) Om man tar loss tanken behöver man väl ett gäng nya packningar också? Jag putsade av nivåmätaren så mycket det gick med en trasa men det gjorde ingen skillnad. Ska den stänga av när vattnet når toppen av den?


- Ja, packningar behöver man alltid. Kopparpackningar kan eventuellt återanvändas om man hettar upp dem.

- När vattnet når nivåmätaren skall den sluta pumpa in vatten.
 

Ernst

Well-known member
Jag var och kollade svenska reservdelspriser idag. Det hade jag tyvärr inte råd med. Man vill ju gärna stödja de lokala handlarna men inte när det skiljer så mycket. Kanske om man bara ska ha en liten grej men om man har en lång shoppinglista får man börja tänka ekonomiskt. Det blir nog espressoxxl.de eller espressoparts.com denna gången.
 

Ernst

Well-known member
Sysselsättning

Gissa vad jag gör de närmsta timmarna. :eek:hmy:
 

Bilagor

  • rr45idelar.jpg
    rr45idelar.jpg
    58.5 KB · Visningar: 82

Ernst

Well-known member
Tadaaa! Det gick bra. Bara några få delar blev över. :)
 

Bilagor

  • rr45ihopigen.jpg
    rr45ihopigen.jpg
    40.2 KB · Visningar: 94

Ernst

Well-known member
Nästa steg: Rengörning av kokaren

Nu är kvarnen klar. Väntar bara på nya malskivor. Dags att sätta igång med kokaren. Ska jag använda grupprengöringsmedlet till kokaren också? Pac sade nåt om tankrengöringsmedel. Är det något annat medel?

Nästa vecka börjar min semester och då kan projektet nog ta lite fart. Om bara espressoxxl.de öppnar igen.

Är det någon som handlat av espressoparts.com? Dollarn är ju så billig nu att man lätt tjänar in den högre transportkostnaden.
 

Bilagor

  • hxboiler.jpg
    hxboiler.jpg
    55 KB · Visningar: 53
C

crema

Guest
Nu är kvarnen klar. Väntar bara på nya malskivor. Dags att sätta igång med kokaren. Ska jag använda grupprengöringsmedlet till kokaren också? Pac sade nåt om tankrengöringsmedel. Är det något annat medel?

japp det är ett annat medel som är starkare. grupprengöringsmedlet funkar kan behöva ta mera medel och låta det ligga längre.
 

MartinForsberg

Well-known member
Espressoparts.com är jättetrevliga att ha att göra med, skickar snabbt och får bara plus av mig! Jag brukar alltid fråga om de delar jag vill ha finns hemma då deras websida inte alltid återspeglar lagersaldot, sparar mig tid så jag kan beställa från andra ställen samtidigt om något saknas. Stefanos Espresso care (www.espressocare.com) har ibland reservdelar till även de maskiner han inte för i sina listor på sajten så är du på jakt efter delar som passar i många märken av maskiner kan det vara värt att kika där också!

Jag tror att bilden på kvarnen ovan i inlägget http://www.riktigtkaffe.se/showpost.php?p=75735&postcount=51 är en bild från innan du skruvade ner den! ;) Det är alltid skönt när det bara blir några delar över för det brukar ge sig med tiden om de var överflödiga eller ej! ;)
 

Pac

Maskindoktorn
Ska jag använda grupprengöringsmedlet till kokaren också? Pac sade nåt om tankrengöringsmedel. Är det något annat medel?

Tanken får tackla andra föroreningar än gruppen. För gruppens del handlar det mest om kaffe-relaterade saker medan det för tanken handlar om föroreningar som följer med vattnet.

Tankrengöringsmedlet fixar tex problem med Järn och annat som kan finnas i vattnet och som lagras i tanken.

Grupprengöringsmedel, maskindiskmedel och lite annat vad man har i skåpen funkar det med.
 

Ernst

Well-known member
Tac Pac. Funderar på att ta med den till verkstan och blästra den också. Det blir fint!

Jag har gjort en liten prisjämförelse mellan espressoxxl och espressoparts. För de delar jag kommer köpa är espressoparts ungefär 25% billigare. Det beror nog mestadels på dollarkursen.

Nu är jag totalt uppe i 10 delar:

- Malskivor
- Nivågivare
- Säkerhetsventil
- Undertrycksventil
- Ångvred
- Gruppackning
- Packning till värmare
- Fjäder till räkneverk på doser
- Undre täcklock till doser
- Gummimembran till nivåswitch i doser

Det kommer att kosta 780 kronor hos espressoparts.com. Inte så farligt :). Sedan tillkommer några packningar, Loctite och tankrengörningsmedel (var man nu köper det).

Sedan (i höst kanske) kommer den vara till salu eller bytas mot mindre. Det går att lämna bud redan nu... ;)
 

Laboratorio

Active member
Men har du kalkylerat för eventuell moms och tull?! 25% billigare är + - 0 om momsen läggs på av vårt kära tullverk. Därefter blir det ännu dyrare iom tullavgiften samt dyrare frakt...
 

Ernst

Well-known member
Men har du kalkylerat för eventuell moms och tull?! 25% billigare är + - 0 om momsen läggs på av vårt kära tullverk. Därefter blir det ännu dyrare iom tullavgiften samt dyrare frakt...

Mmm, jo jag vet. Men de 25% jag pratade om var skillnaden mellan USA och Tyskland, dvs moms på båda. Om jag hade köpt grejerna i Sverige så hade bara de fyra översta sakerna på listan kostat 2000:- inkl moms.

Får hoppas att paketet smyger igenom tullen obemärkt... :blush:
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,618
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp