Brasilia Century

wesaft

Well-known member
Min lilla droppar ut lite vatten i början innan den låst sig när trycket går upp.

Säkerhetsventilen brukar i princip aldrig göra ett läte/vattenpys ifrån sig.
Den är bara en räddande ängel när trycket skenar iväg upp, ska aldrig användas i vanligt bruk.
Den kanske utlöstes för den förra ägaren.
Den borde vara helt torr och tyst, kanske är trasig? (osäker här, men det var en tanke som poppade upp)
 

GLC

Well-known member
Lånar tråden lite. Min Brasilia som jag fått från restaurang har jag nu fått info om att pressostaten är trasig. Är detta samma problem som med denna och vad kostar det att byta? Är liknande en Century men heter Brasilia Cappuccino. 1 grupps utan kvarn.
 

Pac

Maskindoktorn
Min Brasilia som jag fått från restaurang har jag nu fått info om att pressostaten är trasig. Är detta samma problem som med denna och vad kostar det att byta?
Nej, du har ett annat problem än Ernst. Innan du bara byter är det nog bra om du felsöker. :)

GLC, det blir för många frågor i en och samma tråd. Det är bättre om du startar en egen tråd så löser vi dina problem också :)

Nu då Ernst, nu skall vi se vad du har;

Wesaft är inne på rätt spår. Övertrycksventilen du har är gammal och dålig. Den är en säkerthetsdetalj som skall bytas med jämna mellanrum. Det är dags för din nu.
Den andra "prylen" är den som luftar tanken så att den startar som den skall. Det är ganska billiga saker så du kan lika gärna skaffa en sådan när du ändå köper en övertrycksventil.

Espressoxxl.de har bägge dina prylar:
- Luftningsventilen heter: 529303
- Beroende på vilken Övertrycks/säkerhetsventil du har skall du ha 529312 eller 529338

Det är bra att den blir varm. Då vet du att elementet är OK. Men, har du inte hittat någon pump??? Det var konstigt. Det bör nog sitta en pump i den någonstans. Du får lägga upp lite bilder så vi får hjälpa dig att leta. :)
 

Laboratorio

Active member
Tackar! Var köper man billigast nya skivor? Och hur får man loss det undre skivfästet (M8 muttern)? Kan man låsa motorn nånstans så den inte snurrar runt när man skruvar?

Ska bli kul att se om jag får ihop dosatorn igen. Många delar var det! Men det finns väl nån sprängskiss nånstans.

Eftersom du fick tips om espressoxxl.de så kan jag tipsa om att de har malskivor också!
Jag beställer oftast från http://www.nuovaricambi.it/news.asp då de har allt jag behöver, men de har en ännu omständligare webbshop än xxl (om det nu är möjligt?). impro.se har annars malskivorna i lager om du vill hålla dig i Sverige.

Angående fästet, jag har hållit emot med mejsel, polygrip och andra saker beroende på vad jag haft i väskan... "Violence is always the solution!"

Sprängskiss på dosatorn finns på nuova ricambi
 

Ernst

Well-known member
Espressoxxl.de har bägge dina prylar:
- Luftningsventilen heter: 529303
- Beroende på vilken Övertrycks/säkerhetsventil du har skall du ha 529312 eller 529338

Tack! Ska nog vänta och se om det blir fler beställningar bara... :blush:

Det är bra att den blir varm. Då vet du att elementet är OK. Men, har du inte hittat någon pump??? Det var konstigt. Det bör nog sitta en pump i den någonstans. Du får lägga upp lite bilder så vi får hjälpa dig att leta. :)

Pumpen har jag hittat. Det jag undrade var om det är pumpen som också förser kokaren med vatten eller om det måste vara tryck på inkommande ledning. Räcker det isåfall att ha lite höjd på tanken?

Sprängskiss på dosatorn finns på nuova ricambi

Tack! Den kommer att behövas!
 

Pac

Maskindoktorn
Normalt brukar pumpen förse tanken med vatten. Du kan testa funktionen genom att ta av kontakten på mätstickan, den vita kontakten i änden på sladden som går tvärs över den här bilden.

attachment.php


När den är loss så skall pumpen starta och ventilen för att fylla på vatten öppna.

Kaffemaskiner är väldigt logiska och det är inte direkt någon rymdlogik vi pratar om. :nowink:

@laboratorio; Handlar du som privatperson hos Nova Ricambi eller kör du det genom ett företag?
 

Ernst

Well-known member
Normalt brukar pumpen förse tanken med vatten. Du kan testa funktionen genom att ta av kontakten på mätstickan, den vita kontakten i änden på sladden som går tvärs över den här bilden.

När den är loss så skall pumpen starta och ventilen för att fylla på vatten öppna.

Jo, jag såg det. Hade inte tittat ordentligt. :skäms lite: Ska testa att koppla loss när jag kommer hem. Om pumpen startar, är nivågivaren trasig då eller?

OBS: Det är inte alls ovanligt att saker är gängat "åt fel håll" i kvarnar...

Är muttern i kvarnen felgängad? :unsure: Det kan ju vara bra att veta innan man tar i för kung och fosterland...

En grej till: Jag tänkte använda det gamla vattenfiltret som tank. När jag öppnade det var det fullt med sån där filtersand. Ska det ligga löst i tanken?
 
C

crema

Guest
Jag kör det genom mitt företag, men har svårt att tro att de skulle kolla upp f-skattesedel om man bara anger sig personnummer som organisationsnummer likt enskild firma.

när jag reggade mig så missade jag att enge mitt hela organisationsnummer och fick tillbaka att det inte stämde. organisationsnummer är mer än personnummer
 

Ernst

Well-known member
Bara en liten fråga innan jag fortsätter:

När jag är klar med Centuryn kommer den ändå att vara för stor för mitt kök. Då måste jag sälja den eller flytta. Då kom jag på en idé.

Är det någon som har ett mindre renoveringsobjekt som kanske vill byta med mig? Jag hade hellre suttit hemma och skruvat på en gammal Vibiemme, Quick Mill, BFC eller nån annan kromad historia. Bara den får plats i mitt kök! :)

Fortsätter med rengöring och så i väntan på svar...
 

Ernst

Well-known member
Haha! Jag tänkte bara korta leden lite:

Behålla -> Renovera -> Sälja -> Köpa ny

eller

Byta -> Renovera
 

wesaft

Well-known member
Pax på rotorpumpen :)
edit2: Eller hela ditt fina moster kanske kan smälta in på vårat kontor, tänker högt.
 

Ernst

Well-known member
Kom just upp från en svettig omgång i källaren. Nu lyckades jag få igång den ordentligt. Jag kopplade loss nivågivaren (tack pac, det långa metallstiftet var helt täckt med svart gegga) och lät pumpen suga in vatten i kokaren.

Sedan startade jag värmaren. Det pyste som vanligt en hel del från OPV:n men sakta gick tryckmätaren upp. När den nått 1,5 bar slog pressostaten ifrån. Den tändes igen när trycket sjunkit till 1,2 bar. Sedan tändes och släcktes den med typ 10-20 sekunders mellanrum.

Jag provade att köra ut vatten genom brygghuvudet och det funkade bra. Sedan körde jag tevatten och det kom nåt svart rykande (earl grey?). Ångan blåste på som bara den men den var ganska blöt. Kanske beror på att jag inte vet hur mycket vatten jag skulle pumpa in i tanken.

Jag backflushade säker tjugo gånger och ut kom flera års rester. Bläh. Nästa gång jag går ner blir det en rejäl avkalkning. Hur gör man det på en sån maskin? Är det nåt man ska tänka på? Den har körts med ett 12-liters kalkfilter sen den var ny. Ska filtret underhållas på något sätt?

Nu gick det även bra att programmera doseringen. Det funkade inte när det inte var vatten i tanken... Aha! Den går med andra ord på flödesmätaren. Jag är rätt smart för att vara så här trött. :)

Jag stängde av maskinen igen och tog loss de delar jag ska byta:

- Övertrycksventil
- Tillhörande plastkåpa
- Undertrycksventil
- Nivågivare

Får se vart jag åker och handlar imorgon, Coffeema, Monteriva eller Inpro...
 

Pac

Maskindoktorn
Det var inte mycket fel på den maskinen. :)

"Svart rykande" vatten ur tanken??? :huh: Usch!!!!! Den där behöver rengöras ordentligt!

Är det mycket järn i vattnet där maskinen stått??? Du behöver göra rent både tanken och HX-slingan. Riktigt rengöring/avkalkning görs med tanken ur maskinen i ett bad av tankrengöringsmedel.

Du behöver inte byta nivågivaren. Det räcker att den rengörs.

Du bör nog ha grupp-packning och nya portafilter(dubbel & singel) också.
 

wesaft

Well-known member
en liten småsak bara, jag tro du menar säkerthetsventilen när du nämner OPV(som reglerar övertrycket vid bryggning) den bör du iog ochs koll ain :)

säkerhetsventilen är iof också en slags övertrycksventil, tänkte bara så vi är med.
Kul att maskinen fungerar.
Kan du kolla via avlagringarnas ringar hur gammal maskienen är? som att kolla ringar på ett träd.
Såg du vad de körde för kaffe uppe på guldheden 2000? tror jag var där då :)
 

Ernst

Well-known member
Pac: Nä, det kunde varit värre. :) Om man tar loss tanken behöver man väl ett gäng nya packningar också? Jag putsade av nivåmätaren så mycket det gick med en trasa men det gjorde ingen skillnad. Ska den stänga av när vattnet når toppen av den? Bra att du påminnde mig om gruppackningen. Den läckte lite. Sen ska jag ha en liten fjäder till räkneverket i dosatorn också.

wesaft: Helt rätt, jag menar säkerhetsventilen. Jag gjorde lite arkeologiska utgrävningar i kvarnen och hittade bönor som kan ha härstammat från 90-talet. :) Skämt åsido; hur kollar man tillverkningsår?
 
C

crema

Guest
Om man tar loss tanken behöver man väl ett gäng nya packningar också?

du kan behöva en ny packning runt värmeelementet om du tar loss tanken. jag skulle nog inte rekommendera att göra som jag gjorde och lossa hela sidan utan ta det via värmen
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,700
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp