Aricha Micro Lot 9

pals

New member
Jag har varit hem-hemma uppe i norr ett par dagar och fick idag tillfälle att hälsa på hos Costas i Umeå. Serverades ett par trevliga shots och fick med mig en påse av lot 9 rostat igår. Ska bli spännande att testa när jag kommer hem till Göteborg igen.

Kul att Costas gör så mycket för kaffekulturen i Umeå!
 

Sand

Well-known member
Fick hem en påse från J&N med detta omtalade kaffe. Med stor spänning öppnade jag påsen och doften som slår emot dig är som sagt "fruktig". På med Duetton och in med rätt temp på PID:en, enligt J&N 92 grader. Malde kaffet och det doftar som sagt mycket frukt, en helt unik doft som är långt ifrån "vanligt" kaffe.

Första shoten gjordes och doft intrycket är hela tiden det samma. Smaken då. Tja, det smakar frukt. Gott? njeeaea!
En till shot men lite grövre malning (första extraherade lite väl långsamt) och smaken något rundare. Men gott, nja.

Det är lite som att dricka frukt te jämfört med normalt svart te. Men handen på hjärtat, en "riktigt" espresso är fan så mycket godare!
Ett kul inslag, absolut. Springa "arslet" av sig för att komma över en påse?
Inte värt besväret om du frågar mig!
 

Englund

Well-known member
Sand: Testa den som presskanna/aeropress/guldfilter el motsvarande...där gör den sig bäst!
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Precis, I press/aeropress är den otroligt smaskig; Söt, gräddig och gubbig.
 

Sand

Well-known member
Jo, jag vet att den görs sig "bättre" i presskanna. Men frågan är om det är frukt smak jag är ute efter när jag dricker kaffe?

Missförstå mig inte men vill jag ha en kopp kaffe så ska det väl smaka kaffe. Vill jag ha en öl ska det inte smaka Coca-Cola, typ.......... :blush:

Det ÄR kul att man försöker utveckla och förnya. Men i min smak var inte detta mycket att springa arslet av sig för ;)
 

Englund

Well-known member
Har du testat den i presskanna? Sist jag provade smakade den kaffe :cool:

Skämt åsido: Vi gillar alla olika saker, och jag som brukar hålla en "tråkig" böna som Monsun Malabar högt blir extra glad när ett kaffe som Aricha 9 och 17 kan ge gåshud mellan tårna.
 

josef

Well-known member
Jo, jag vet att den görs sig "bättre" i presskanna. Men frågan är om det är frukt smak jag är ute efter när jag dricker kaffe?

Missförstå mig inte men vill jag ha en kopp kaffe så ska det väl smaka kaffe. Vill jag ha en öl ska det inte smaka Coca-Cola, typ.......... :blush:

Det ÄR kul att man försöker utveckla och förnya. Men i min smak var inte detta mycket att springa arslet av sig för ;)

Tänk öl. Provat olika? Det smakar olika. Brödighet, knäckighet, fyllighet, olika toner av saker där också. Självklart gillar man olika där med, och det är okej att inte tycka om en del. Men det är fortfarande öl, och smakar öl, eftersom att det är öl, även om det nu skulle ha övertydliga cola-toner ^^. I kaffe har man om jag inte minns fel identifierat ca 840 olika aromer. I vin ca 600. Öl vet jag inte. Det är fortfarande kaffe, och smakar fortfarande kaffe, eftersom att det är kaffe. Men sen behöver man inte tycka om det, kanske sticker ut för mycket. Förstår du? Nu låter det som att jag blev sur för att du sa så, men inte alls så, vill bara diskutera lite :)

Inget kaffe smakar som det andra, även om det finns snarlika, och detsamma gäller öl, vin och många andra drycker och saker vi äter och dricker. Det jag vill komma till är, kan man verkligen säga att det smakar kaffe? Det finns ju så många olika kaffe, så vad är kaffesmak? Det finns ju något där som de flesta har gemensamt, men kan man ta på det och beskriva det? Även citroner kan smaka olika, därför kan man säga om ett kaffe att den har toner av söt citron, sur citron, mogen, övermogen, och säkert finns det skukligt extrema personer som skulle kunna associera till olika sorters citron med olika ursprung. Ändå finns det någon form av smak som de flesta citroner har gemensamt, eftersom man känner igen en citron på smaken, såsom man känner igen att det är just kaffe och inte blåbärsjuice på smaken. Jag har mest bara skrivit ner mina virriga tankar, men någon som funderat på detta och tycker att det är iaf lite intressant?
 

Hopdemon

Active member
Jodå, såklart har du rätt Josef. De flesta av oss är vana vid att kaffe är en blandning och även ursprungskaffe är ju oftast en blandning av flera karaktärer från olika "microlots". Det är ju sällan man får en så extrem "ovan" aromupplevelse som här.
Jag möter ofta kommentarer som "Det här är ju inte öl" eller "Det här smakar ju inte öl" i jobbet (bryggare).

Somliga vill hela tiden prova olika, medan andra gärna vill att det skall vara som vanligt, alltid, när man väl hittat sin favorit.
 

treefinger

Well-known member
off topic: Visst ja, vi har ju en grym ölkille här i Hopdemon. Er Barley Wine har lyft som tusan tycker jag. Smakar fylligare nu än förut, fantastiskt öl. India alen är ju för fin också. Mumma. Har ni något mer på gång? En grym svensk veteöl som slår hoegaarden på fingrarna hade varit tufft.
 

larjo11

Well-known member
Har nu nästan gjort slut på mina "gamla" bönor så att jag har ett giltigt skäl till att öppna påsen med Aricha #9. Visst är det kaffe, men vem har lagt i jordgubben? Bland det bästa jag druckit. Bra balans mellan syran o sötman. Bara tagit den i luftpressen ännu. Så det är bara att fortsätta äventyret.:)
Om man ska fortsätta med jämförelsen mot öl så är ju de belgiska ölen Kriek, Pêche o Framboise oxo öl. Fast de har smak av körsbär, persika o hallon.
 

jojo

Well-known member
Jag drack en espresso på Aricha 9 igår och jag måste säga att jag tyckte det smakade... förvirrat. Det var en hel del smaker, rabarber mm.. med de passade inte ihop speciellt bra.

Espresson var fö gjord på ett café, så det kan ha varit att de misshandlat kaffet lite...
 

treefinger

Well-known member
Om man ska fortsätta med jämförelsen mot öl så är ju de belgiska ölen Kriek, Pêche o Framboise oxo öl. Fast de har smak av körsbär, persika o hallon.

Precis, men det jag tycker är häftigt med kaffe är att de kan smaka frukt utan att man tillsatt frukt el dyligt efteråt. Belgisk spontanjäst öl är ju ofta smaksatt med körsbär, persika och hallon. Ölen smakar inte körsbär, persika och hallon OOTB.. vilket däremot Aricha gör. Det tycker jag är riktigt fränt.
 

Hopdemon

Active member
OT: Nyheter från Nils Oscar
Ja treefinger vi har en del på gång.
Julöl, såklart och Rökporter som kommer tillbaka i sortimentet fast i det fasta, istället för det tillfälliga.
Dessutom har vi, i samarbete med Johan och Nyström tagit fram en espressostout. Vi koppade en hel del kaffe och vi ratade allt som hade toner av choklad, kardemumma etc, som oftast används i ölsammanhang.
Efter ett tag så stod valet mellan Harrar och Rwamda Gatsinga och vi fann att den sistnämnda bidrar med fina bärtoner och en syra som ger ölet struktur och ryggrad.
Det finns ju andra tillgänliga kaffeöl och vi ville inte göra samma sak.
J&N har åtagit sig att göra ca 630 dubbla espresso per brygd! De flesta kaffeöl är gjorda med ett kallvattenextrakt av kaffe, men vi valde att tillsätta espresso eftersom det ger en piggare syrlighet och finare bärtoner. Det blir dessutom mindre känsla av "kallt kaffe" utan mer av en komplex helhet.

Smygpremiär/provsmakning på beans leaves and love på J&N, samt på Stockholm beer and whiskyfestival.

Lansering på Systembolaget den första november för alla tre.
 

josef

Well-known member
Jag drack en espresso på Aricha 9 igår och jag måste säga att jag tyckte det smakade... förvirrat. Det var en hel del smaker, rabarber mm.. med de passade inte ihop speciellt bra.

Espresson var fö gjord på ett café, så det kan ha varit att de misshandlat kaffet lite...

vilket café gör espresso på aricha 9?

Hopdemon: Det där kaffeölet har jag hört om.. Verkar riktigt intressant!
 

Hopdemon

Active member
Josef: så ryktet går redan? Det är bra med förhandsintresse.

Prototyperna vi har gjort (totalt 19liter!) är riktigt bra. Jag är ju så klart part i målet, så man kanske tar mina omdömen med en nypa salt, men bra blir det, hoppas jag.
 

treefinger

Well-known member
Rökportern var i alla fall en bra bit över förväntan. Kul med bryggerier som vågar ta ut svängarna.
 

josef

Well-known member
Josef: så ryktet går redan? Det är bra med förhandsintresse.

Prototyperna vi har gjort (totalt 19liter!) är riktigt bra. Jag är ju så klart part i målet, så man kanske tar mina omdömen med en nypa salt, men bra blir det, hoppas jag.

Ja jag läste det på någon blogg för nån månad sen?

hittade den: 19e maj redan började alltså ryktet gå på j&n's blogg.
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,700
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp