Aricha Micro Lot 9

Axel

Well-known member
I chatten på WBC diskuterade de att jasmin te-smaken och och en bra kropp (body) inte är förenliga, utan ligger på olika rostningsgrad. Kommentar?

Efter att ha druckit ganska mycket mer aricha så skulle jag vilja säga att skogsbärsyoghurt är en bra sammanfattning.
Jasmin antydan kommer fram i doften och den krämiga ( blött krämig, lite mjölkig) är själva smaken och finner jag i gommen. Att krämighet och te inte hör ihop beroende på olika rostningsgrader vet jag då inte. Men som alla vet kan även te ha väldigt skilld mouthfeel, precis som kaffe och vin. Så varför tesmak och krämighet/mjölkighet inte går ihop tycker jag själv är dumt. Såfall borde man bredda sitt te drickande.
 

Axel

Well-known member
Ska jag vara ärlig så tror jag att de flesta rosterierna gör vad de kan för att få sin lilla del av Aricha. Något man knappt får missa..
 

andersno

Well-known member
Efter att ha druckit ganska mycket mer aricha så skulle jag vilja säga att skogsbärsyoghurt är en bra sammanfattning.
Jasmin antydan kommer fram i doften och den krämiga ( blött krämig, lite mjölkig) är själva smaken och finner jag i gommen. Att krämighet och te inte hör ihop beroende på olika rostningsgrader vet jag då inte. Men som alla vet kan även te ha väldigt skilld mouthfeel, precis som kaffe och vin. Så varför tesmak och krämighet/mjölkighet inte går ihop tycker jag själv är dumt. Såfall borde man bredda sitt te drickande.

Ok.. Ja jag vet inte men det var så diskussionen lät, med bla Mark Prince som fritt citerat sa "As soon as i heard jasmin I new it was thin". Det var Emily Oak som fick smaka Daniel Remhedens espresso efter hans finalnummer, och kände just jasmin och att den var tunn. Blev lite nyfiken hur det kunde hänga ihop, men du håller inte med alltså?


/ anders
 

Axel

Well-known member
Tog upp det med charles och anne tidigare idag. De var väll sådär till påståendet.
Att den har grov munkänsla kan jag ju verkligen inte påstå, det är ju svårt och säga vad som är "thin". Själv dricker jag inte alltför grova espresso och finner den därför väldigt krämig. Dricker man monsun hela dagarna kanske man tycker annorlunda. Men att den har en krämigt mjölkig mouthfeel är ingen tvekan om. Ganska mycket definitionsfråga om du frågar mig.

För mig har den en fin krämig lite mjölkig skogsbärsyoghurt attityd!
 

tureflyttar

Well-known member
Jag kan vara ute på djupt vatten nu, men jag tror att Da Matteo köper sina bönor av J&N. De kanske har fått del av deras ranson?

Hmm... det kan förklara de två J&N lådorna som jag såg stå bredvid rosten på Da Matteo i måndags när jag fikade där! Blev lite konfunderad att de hade J&N kaffe när det kör så hårt på sitt egna :lol:
 

josef

Well-known member
köpte mig två påsar haugaard aricha nine idag. Denna gång var det inte riktigt lika kraftiga jordgubbar och hallon, även om de var där, men desto tydligare var det på den citriga sidan, verkligen mycket söt grape! Kanske beror det på att denna påse fått vila lite mer än den förra jag drack. Presskanna även denna gång. Komplex och djup, som att ha en djup grop med smak som man kan gräva lite i och hitta olika saker i olika lager, det var bilden jag fick framför mig, skön munkänsla, krämigt fyllig, inte tunn, men inte "tjock och kraftig" för den delen heller. Ganska balanserad och fin. Eftersmaken av röd grape och jasminte satt kvar ett tag. Ett väldigt intressant kaffe! Hann förbi kaffemaskinen exakt vid stängning också, skulle titta på handjagare, men när jag väl var framme så var det helt blankt i huvudet om varför jag ens var där. Men jag försvann med en påse da matteo vild limu rostad igår torsdag. Blir kul att testa den också.
 

Ducceniclas

Well-known member
Var inne på KM igår och Alex var otroligt trevlig och hjälpsam och hade svar och motfrågor på i stort sett alla mina frågor. Och, jag fick mig en kopp aeropress på vad jag har för mig var nummer 9. Jordgubbar kom direkt från bönan, efter malning något mindre men ändå gubbar med lite med jord och en liten nyrostad köttig doft. Smaken var kalas, lite vass enligt maestro men jag gillade den.
Blir nog att införskaffa sig en aeropress eller en vanlig bodumpresskanna :)

Mycket gott!!! Men, kan behöva vila lite efter rostningen...
 

treefinger

Well-known member
Shit jag blir stressad av att alla köper Aricha.. it's my bean.. my, my precious!! Jag ska ha alltihop!!

Oj, ursäkta.. kom av mig lite, glöm det där.
 

treefinger

Well-known member
Förresten, någon som testat att göra cappuccino på Arichan? Där händer det grejer också tycker jag.
 

minicmars

Well-known member
it´s simply incredible...ja, jag gjorde jordgubbar cappus, de var jättegoda! är det kaffe??
det är lite svårt att brygga som espresso hos mig nu, kanske behöver jag vänta några dagar, de var rostat den 16 Juni.
 

Axel

Well-known member
Hos mig funkar kaffet alltid bäst efter 12-13 dagar. Medan Koppi tycker det funkar bäst efter 6-8. så eventuellt!
 

Fabian

Well-known member
Ja! Den är underbar som cappuccino... Nu när det snackas så mycket om den känns det ju svårt att inte köpa en påse till! Den lär ju inte finnas kvar alltför länge
 

andcar

Well-known member
För alla som vill dricka aricha varje dag I brygg,press,espresso, mjölkbaserade drycker eller kaffedrinkar. Bör ni besöka mig i Båstad från och med 7 juli. ;)
-Jag kommer! Bjuder du på en vägbeskrivning också, så en norrlänning som jag hittar? :cool:
 

oOTINDRAOo

Well-known member
Handlade just detta kaffe idag hos Da Matteo, vilken smak! Först blev jag överväldigad av alla smaker, sedan efter ca en timme, kände jag att jag bara måste ha en till! hehe... Fantastiskt tycker jag :)
 

josef

Well-known member
Gjorde espresso på den idag, också rostad 16 jun, första försöket och den rann som en gud och smakade likadant. Wunderbar strawberries, och grapefrukten är mycket tydlig även där. Väldigt somrig i smaken, känns som en lyxig juice i kaffeform. "Färskpressad". Nästa steg är nog att testa som brygg, och som kall, med och utan lite sockerlag.
 

Heffa

Well-known member
Igår testade jag att göra en latte på Aricha och det blev såpass gott att tjejen, som normalt sett alltid tar minst två sockerbitar i sin latte, t.o.m kunde gå med på att det var "helt ok" även utan socker :lol:

Fantastiskt goda bönor, synd att det bara finns tillräckligt kvar i min påse för en eller kanske två enkla espresso i eftermiddag...
 

Hopdemon

Active member
Jaha, då har jag gjort det som alla talar om. Det doftar och smakar som folk säger också.
Har kört aeropress, brygg, espresso och cappuccino.
Har testat olika koncentrationer och extraktionestider och jordgubbarna är otroligt tydliga hela tiden. Beroende på metod så får jag olika mycket citrus (grape?) och/eller lite kryddigt cederträ! i bakgrunden.
Jag kör J&N rostat 24/6 om jag minns rätt.
Spännande kaffe!
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,353
Senaste medlemmen
Massor
Topp