Aricha Micro Lot 9

Heffa

Well-known member
Igår tittade jag in på Kaffemaskinen under lunchen och fick lukta på en väldigt spännande dagsfärsk rostning från DaMatteo - Aricha Micro Lot 9.
Jag köpte ingen påse då, men jag kunde inte släppa tanken på den under resten av dagen så idag gick jag tillbaka och köpte en av de tre kvarvarande påsarna.

Nu är jag totalt usel på att beskriva dofter och smaker, så jag vågar mig inte på att detaljbeskriva vad den luktar, men det känns väldigt spännande.
Vet inte riktigt hur jag skall beskriva det, men doften saknar helt den där "syrlighet" som jag annars känner när jag stoppar näsan i en påse bönor, och det luktar snarare mammas nybakade bullar :blush:

Till helgen skall jag prova bönorna och förhoppningsvis kan jag återkomma med en lite utförligare beskrivning av vad de smakar då.

Hur som helst, skynda er in och köp de sista två påsarna, eller lukta i alla fall på bönorna - de luktar väldigt gott och annorlunda.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Grattis till första hundra!

Var det inte Aricha Danne körde i WBC?

//Stefan (som blir så avis på alla som inte behöver köra a-kassakaffen)
 

RuneL

Well-known member
Jo, det var det, men det var enten nummer 7 eller 17, jeg syns ikke ljudet var helt klart.
 

Ernst

Well-known member
Nu är jag totalt usel på att beskriva dofter och smaker, så jag vågar mig inte på att detaljbeskriva vad den luktar, men det känns väldigt spännande.
Vet inte riktigt hur jag skall beskriva det, men doften saknar helt den där "syrlighet" som jag annars känner när jag stoppar näsan i en påse bönor, och det luktar snarare mammas nybakade bullar :blush:

Du är inte usel! Det var precis det jag tyckte det luktade också. Fast jag kom inte på det förrän du sa det... :)
 

Axel

Well-known member
Aricha i allmänhet har en väldigt bärig doft och smak. Jordgubbararna är väldigt tydliga i åtminstonde lot nr 17. Väldigt blommig smak med lite jasmine te aktig smak. Väldigt väldigt krämig är l
den 17 lotten.
Nr 9 tycker jag har lite mer aprikos smak och lite mindre bär och mycket mindre fyllighet/krämighet.

OT: För alla som vill dricka aricha varje dag I brygg,press,espresso, mjölkbaserade drycker eller kaffedrinkar. Bör ni besöka mig i Båstad från och med 7 juli. ;)
 

andersno

Well-known member
I chatten på WBC diskuterade de att jasmin te-smaken och och en bra kropp (body) inte är förenliga, utan ligger på olika rostningsgrad. Kommentar?
 

Ante

Well-known member
har en påse rostad den 25 som står och väntar på att ja ska komma hem från skellefteå, ska bli riktigt trevligt att smaka efter en helg med ful-kaffe
 

larjo11

Well-known member
Vad menas med med lot? Och hur mycket har de producerat/kommit till Svedala?

lot betyder jordlott, alltså den plats när kaffebusken står.
Tex för Etiopien Aricha Selection 9 har 600 kg kaffe skördats o allt har exporterats till Sverige o Norge, enligt vad jag läst :unsure:

Edit: Lite långsam :)
 

tureflyttar

Well-known member
Återigen tack för ett ännu mer ingående svar!

(Man blir lite glad av detta när man slåss om kvalitetskaffet från en specifik odlare istället för köper det för "lägstbjudande" av någon agent som har köp det av en mellanhand osv...)
 

josef

Well-known member
jasså jag som förstått det som att det bara var två rosterier här i sverige som fick 300 var, men så var det alltså inte. Men jag har smakat den av Haugaard, och där var det minsann jordgubbar!! Iaf som press. Ska iväg imorn till Kaffecompagniet och köpa lite :)
 

Axel

Well-known member
Koppi har 200kg lot 17, supreme roast i norge 200kg 17 och haugaard 200kg 17.
Koppi ansåg att lot 17 var bäst av de samtliga, but who knows!
 

josef

Well-known member
men nian då? jag trodde haugaard hade 300 och j&n 300.. längtar efter att smaka 17 :)
 

kaffe med slice

Well-known member
Jag fick hem en påse J&N lot 9 igår. Första skottet för den första inställningen brukar jag alltid ge till frugan eftersom hon dricker americano med massa socker. Det brukar va ungefär 1 del espresso, 1 del vatten och 1 del socker (jag överdriver lite på socker sidan men endå :) Hennes reaktion var ivarjefall "Jösses, det var det godaste kaffe jag någonsin har druckit. Det är ju som bärsaft" Givetvis var jag tvungen att smaka och jisses va gott det va. Jag brukar aldrig dricka med socker, men det var som en karamell.

Sedan körde jag den i Aeron och det var kanon det också. Och även som espresso var den riktigt riktigt nice. Det var så gott att jag börjar fundera på vad kaffe är. Man kan ju inte bara säga att jag har druckit en kopp kaffe, det är ju som att häda när man druckit Arichan. Det är ju som att dra alla över en kam, det går ju inte. Jag har druckit Aricha som är en typ av kaffe, men jag har inte druckit kaffe.....:nowink::lol::huh::D
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,353
Senaste medlemmen
Massor
Topp