Dalla Corte Super Mini

AA

Skottjägare
Jag såg Dalla Cortes Super Mini för första gången live på WBC i helgen och en sak som förvånade mej (och forumkompisen/biografmaskinisten Henrik) var avståndet mellan koppen och portafiltret. Vi snackar 20-25 cm! En galen fallhöjd för 15ml ristretto!
När vi frågade säljaren om varför fallhöjden var så stor så började han snacka om Japan och att dom gillade maskiner som var lätta att hålla rena. Jag frågade om det berodde på att den skulle ta stooora latteglas men icke. Det berodde på att det satt en rotorpump och att japanerna ville hålla maskinen ren.

Bara en reflektion från mässan som dök upp nu när jag tänkte tillbaks på helgen.

/AA
 

Molarin

Well-known member
Vad har du för ögonmått, pöjk!

Var det 20 eller 25 cm? 25 cm är galet högt medan 20 cm bara är alldeles för högt.
 

mag

Well-known member
Jag har förstått det som att det finns en liten avtagbar bricka för espressokoppar etc som hakas i bakväggen. Men jag håller med om att det känns lite konstigt med den enorma fallhöjden på en maskin som uppenbarligen huvudsakligen är tänkt att tillfredsställa espressomänniskorna snarare än lattedrickarna. Vi får väl ta deras ord för att rotorpumpen varit svår att klämma in.
Förresten, skulle det inte komma en ny design på DC-maskinerna nu till mässan?
 

Pac

Maskindoktorn
Att rotorpumpen skulle tvinga dem att ha 25 cm mellan brygghuvudet och brickan som kopparna skall stå på låter underligt. De flesta maskinerna med rotorpump har ju avsevärt mindre avstånd...

Det låter mer som att anledningen ligger i kundkrav typ krav på möjlighet att rengöra.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Ja, det ska väl vara en liten hylla som man ställer kopparna på? Annars kan det ju inte fungera!

Och ja, ja, vad om den nya designen? (fast DC har nog blivit omkörda av den nya Duetten nu...)
 

AA

Skottjägare
Nog kändes det som om avståndet var närmre 25cm än 20. Minin stod bredvid och den såg mycket mer "normal" ut i fallhöjd. Nån extra hylla pratade aldrig säljaren om tyvärr. Undrar varför man inte gjorde maskinen lite djupare istället för att bygga på höjden.

Det där med att det beror på att japanerna efterfrågat en maskin som är lätt att hålla ren kan jag förstå och det är ett hållbart resonemang. Har man en fallhöjd som kyler ens dryck så dricker man kanske inte lika ofta och då blir det enklare att hålla den ren ;)

/AA
 

AA

Skottjägare
Jag såg nu en bild där man kunde se hyllan fär att minsta fallhöjden. Då blir det genast bättre men jag är ändå tveksam.

Ingen ny design vad jag kunde se. Deras feta maskiner ser ömtåliga ut med alla displayer och små knappar överallt.

/AA
 

Ante

Well-known member
Avståndet är 23cm och hyllan är en jäkla plåga, vibrationerna från pumpen gör att kopparna glider omkring på hyllan. Så man måste stå och hålla i dem vilken inte känns riktigt vettigt.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp