POI för din GPS

larjo11

Well-known member
Hej,

Fick idén till detta i Uppdateringstråden. Filen är i cvs-format för Garmin, men är lätt att konvertera på poieditor.com. Ladda upp filen till www.poieditor.com och sedan spara filen till i det format er GPS har. För att titta vilka Kaffebarer som finns så går det att öppna filen med notepad/wordpad.
Den innehåller kaffebarer jag kan tänkas komma förbi i sommar. Spridningen över Sverige är ganska stor. Från Luleå i norr till Malmö i söder. Jag har säkert missat en hel del och även tagit med några som inte är bra. Jag har medvetet inte tagit med de olika kaffebarskedjorna som finns. Kom gärna med förslag på kaffebarer som saknas.

För att få det att fungera att ladda ned och upp igen till poieditor.com så har jag märkt att det går inte att använda sig av é, å, ä och ö. Det blir felaktiga koordinator på för de punkter som innehåller dessa tecken. Namnet blir oxo oförståeligt. Jag misstänker att det gäller alla "konstiga" tecken, så använd endast tecknen a-z om ni lägger till egna POIs. Programmet är jo gjort för den amerka :)

Dela gärna med er om ni lägger till nya POIs. För att ladda upp filen till RK så måste den zippas.
 

Bilagor

  • kaffebar.zip
    4.4 KB · Visningar: 3

Buffeln

Well-known member
Kanon! Kan vi inte försöka hålla filen levande? Man kan ju posta en uppdatering om man hittat nya bra ställen. Hade varit kul med lite POI:s i övriga Europa också...
 

larjo11

Well-known member
Nu har jag uppdaterat filen lite. För att inte spränga mitt diskutrymme här på RK så har jag lagt filen här. Där kommer den att bli uppdaterad ibland.
Med i zip-filen finns en ikon som visas som bild där kaffebaren ligger. Iaf om man har senaste versionen på firmware och POI-loader från Garmin.

Har nu sorterat kaffebarerna i ordning från norr till söder. Nu ligger Café Kanal i Skellefteå i norr och Solde i Malmö i syd.
Undrar vad som hände med kaffebaren i Luleå :unsure: Måste ha försvunnit när jag hade problem med svenska bokstäver.
Här ligger 48 kaffebarer. Finns det inte fler i Sverige?
 

larjo11

Well-known member
Kanon! Kan vi inte försöka hålla filen levande? Man kan ju posta en uppdatering om man hittat nya bra ställen. Hade varit kul med lite POI:s i övriga Europa också...

Blir kanske när jag skaffat en ny GPS som täcker hela Europa. Har bara norden nu :(
Fast det är ju fritt att skicka mig POI-filer så jag kan lägga in ;)
 

Molarin

Well-known member
Kanonbra! Ska kolla på filen i kväll...

Men om Solde är längst söderut så har du ju iallafall missat da Aldo i Skanör. ;)
 

Molarin

Well-known member
Haha, jag tänkte inte på vilken tråd jag läste. Blev förvånad över att de två skulle starta tillsammans i Stockholm...
 

larjo11

Well-known member
Har nu försökt hitta bra kaffeställen i Sverige men får slut input. Dammsugit forumen o försökt hitta bra kaffeställen. Nu behöver jag hjälp. Finns det inte fler ställen?
Här är listan:
Café Kanal i Skellefteå, News/Costas i Umeå, Åre Design o Chocolat, Åre Kafferosteri,
Brownies Coffee House i Örnsköldsvik, Pause i Östersund, Delicerano i Sundsvall, Cafèett i Mora, Café Engel i Ludvika, Sahflors' Skafferi i Gävle, Gävle Bro, Dinners i Gävle, Vardin o Co Saluhallen i Uppsala, Chicco di Caffe i Västerås, Mälar Chocolaterie i Västerås, T i Karlstad, Kaffemaskinen Roslagsgatan i Stockholm, Cocovaja i Stockholm, Sosta Sveavagen 84 i Stockholm, Mellqvist Kaffebar i Stockholm, Kaffecompagniet i Stockholm, Sosta Jakobsbergsgatan 5 i Stockholm, Mellqvist Kaffebar Söder i Stockholm, Caffé Testolin Kocksgatan 52 i Stockholm, Sneakersnstuff i Stockholm, Kaffemaskinen Ringvägen i Stockholm, Bara Vara i Örebro, Café Åsgatan 2 i Järna, Te & Kaffecompaniet Galleria Domino i Norrköping, Östgötaporten, Dinners i Ödeshög, da Matteo i Marstrand, Ättestupans Cafe i Göteborg, Bar Centro i Göteborg, Mahogny Grand Passage i Göteborg, da Matteo Viktoriapassagen i Göteborg, da Matteo Torrefazione i Göteborg, Kaffemaskinen i Göteborg, Mahogny Skånegatan i Göteborg, Bar Italia i Göteborg, Mahogny Gibraltargatan i Göteborg, Kafé Marmelad i Göteborg, Kaffestugan i Böda, Arabusta i Värnamo, The Lounge i Falkenberg, Gusto i Växjö, Spresso Bar, Baronen köpcenter i Kalmar, Kräm i Båstad, Kräm i Helsingborg, Koppi i Helsingborg, Lilla Kafferosteriet i Malmö, Nesta i Malmö, Solde i Malmö o da Aldo i Skanör
 

Molarin

Well-known member
Johan & Nyström i Tullinge - Har väl ingen servering?
Café Divario i Göteborg - Har tyvärr stängt.
 

Englund

Well-known member
Får man vara petig och undra om vårt namn kan stavas "Kaffecompagniet"? Det där g:et har en tendens att försvinna...även för oss själva när vi har bråttom ;)
 

petrush

Well-known member
Vad är status på den här filen nu, 2010? Vet ni om det finns något liknande projekt någon annan stans, att sätta ut intressanta kaffeställen?

Vore ju ytterst käckt att ha en karta i iPhonen över kaffeställen, kanske som layar eller wikitude lager?
 

Forumstatistik

Trådar
14,657
Inlägg
155,660
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp