Grilla med kaffe...

zix

Well-known member
Idag hittade jag ett nytt användningsområde för misslyckade hemrostade bönor! Krukväxt-topping är ju redan gammalt och såå 2008 1:a kvartalet.
Nä, fram med grillen, tänd på grillkolen, åså är det bara att slänga på nävar av de redan svarta bönorna för extra effekt!
Ryker fint, värmen ökar och det luktar... lite lätt cigarr faktiskt.

Vad ska man med extra Weber Fire Spice Hickory Wood Chips och allt vad det heter, till, när det finns Extra Fina Misslyckade Bönor? Blott intet!

:D

/Zix
min post skall nu komma från en inrökt position i soffan
 

larjo11

Well-known member
"Skitbra!"
Varför har ingen tänkt på detta förut? Jag som inte rostar hemma ännu kommer att skicka några gamla o odrickbara bönor på grillen :D
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Kul idé Zix!

Å ja som inte ens hade fattat att Krukväxt-topping var inne, och nu är det redan ute...:)
 

zix

Well-known member
Heh heh... krukväxt-topping med svartnade bönor har haft en mycket stark lokal inne-period här. Jättesmart, håller borta trips och såna småkryp. Ser lite fint ut också istället för vanlig tråkig blomjord. Men nu är det alltså ute, så gör inte det. Inne.

Ja, det rykte som 17 iallafall, det gjorde det... slänga råkaffe på grillen? Jodå, varför inte. Man får vara snabb som attan bara, med att plocka upp bönorna igen alltså. Man lär få nypa dem med fingrarna; grilltång, petmojar och sånt blir för långsamt, jag skulle tro att bönorna hamnar i rullande andra crack på under 2 minuter. Men å andra sidan, när man är klar får man ju gratis grillkött, lär bli Pekfinger & tumme Well Done till förrätt!

(skämt åsido så har jag redan tänkt ganska många tankar på rosttrumma till just den här grillen. Nån gång...)
 

pierre_

Active member
om man nu ska spinna vidare på detta, varför inte lägga aluminium folie över kolen o på med råkaffet,,bara för att se vad som händer :p
 

Englund

Well-known member
Kul idé....kanske skulle göra ett försök på gasolgrillen hemma. Tyvärr visar den inte aktuell temperatur innanför kåpan utan bara min, medium, max...lär bli några försök innan man ens får ett nära på drickbart kaffe antar jag.
 

zix

Well-known member
Jo, det är svettigt ovanpå grillkol. Precis som i luften denna dag. Pust! 30 °C och jättefuktigt, åskvädret igår tog ner temperaturen 3 grader i ungefär fem minuter. Sen blev det ännu varmare än förut.
Man behöver nog ingen grill, det går bra att grilla direkt på plåten, bara att sätta ut den i solen... phuuhhh...
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp