Intressant ny kaffemaskin för oss som inte kan/vågar PIDa

tureflyttar

Well-known member
Va inne på KM för att tjôta och dricka kaffe. Fick se en ny intressant kaffemaskin som de hade fått in som gav visst ha-begär. De har viskats en del om den tidigare och att den var på g så det var kul att få känna lite på den i verkligheten. Maskinen var en Quick Mill (vad jag har förstått framtagen i samarbete med KM) med 3 dl bryggare färdig PIDad (!) och ett stort värmeblock för ångan (?). Ångröret var även isolerat. Den såg riktigt välgjord ut i tjockt rostfritt stål, förvånansvärt genomtänkt och förhållandevis snygg design (som om någon med formgivningskunskap hade involverats, inte bara en ingenjör som bockat några plåtar ;) ). Jag tror den kostade 9500kr vilket känns en aningen högt (i jämförelse med tex Miss Silvia). Men för en färdig PIDad maskin med värmeblock, förutsatt att byggkvalitén håller, kanske det inte är jättehögt.

För mig som i stort sätt bara dricker kaffe utan mjölk samt har tröttnat på Gaggians ojämna värme känns den som ett perfekt nästa steg!

Värmeblock har jag föresten ingen erfarenhet av. Är det någon som har provat något liknande?
 

tureflyttar

Well-known member
Bara för att klargöra: Jag har inget med Kaffemaskinen att göra förutom att jag köpt min maskin samt dricker kaffe där ganska ofta vilket gör att man pratar ganska mycket kaffe med dem.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jag hittar den inte på deras hemsida. Har du någon länk kanske?

Värmeblock ger nite samma kvalitet på ångan, om man ska tro andra (har aldrig haft och kommer aldrig att ha en värmeblocksmaskin själv).
 

tureflyttar

Well-known member
Har tyvärr ingen länk och inget på hittade Quick Mills heller (försökte hitta maskinen de har utgått ifrån). Maskinen är helt ny och ska vad jag förstått utvärderas av KM. Kanske därför de ej lagt upp den på sin hemsida än (hoppas de inte blir arga på mig för jag skvallrar, men då skulle det nog inte visa den i butiken) får se om Cheffalo säger något?!?
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Äh, det de har ute i butiken kan väl knappast vara någe hysh-hysh-prylar. I så fall kan de ju behålla det bakom lykta dörrar.

Konstigt att Quickmill inte har någon information om den heller. Vi får se om Cheffie dyker upp och belyser gåtan med ett litet svar.:cool:
 

Montero

Well-known member
En KMaskin-special, skissad på en näsduk(?). :)
Tog lite på den i dag... känns som en given hit mitt mellan Gaggia Classic och Della Minin. Skulle gärna pröva den hemma då den ser ut att vara en verkligt väl genomtänkt maskin men får väl... hoppas på att tomten kommer med skatteåterbäring el. nåt. :)
 

Ernst

Well-known member
Finns den i butiken i Sthlm? Kanske också i Gbg? Jag åker och kollar på lunchen...
 

djneo

Well-known member
Skulle också vilja sen en bild eller nåt så man kan bilda sig någon uppfattning om vad är.
 

wesaft

Well-known member
Den är gedigen och snygg, jag blev positivt överraskad.
Termoblocket är stort och kraftigt, inte ett litet klent som sitter i andra maskiner, det flåsade rätt bra när jag testade, men skummade ingen mjölk.
 

Ernst

Well-known member
Håller med Wesaft. Jag var just där och klämde lite på den. Verkade stabil och praktisk. Ska nog be att få provköra den nästa gång.
 

jojo

Well-known member
Det låter ju lite coolt.. men hur är det med ångan? Får man den direkt som på HX maskiner?

Det finns ju en del HX som ligger i samma prisklass, även om de inte är PIDade.
 

tureflyttar

Well-known member
Det låter ju lite coolt.. men hur är det med ångan? Får man den direkt som på HX maskiner?

Ja, av vad jag förstod det var det just de som var meningen! Båda systemen var separerade från varandra så man kunde ånga samtidigt som man bryggde och ångan kom direkt. Det tog dock några sek för att få upp fart på ångan efter att man hade slagit på, men mycket, mycket mindre än på Gaggian!!!
 

Buffeln

Well-known member
Såg den tillsammans med Ernst idag. Såg trevlig ut och hade bra ångtryck, trots felleverans av ångmunstycke. Saknade dock ett vred för ångan, men det är ju en smaksak.
 

gabrtr

Member
Låter som en helrätt maskin! Smidig och förhoppningsvis stabil temperaturkontroll och ändå ånga när som helst. 9500 är väl OK, med tanke på att man köper maskinen över disk, i Sverige.

(som om någon med formgivningskunskap hade involverats, inte bara en ingenjör som bockat några plåtar ;) )

Blomvaser formger man, maskiner konstruerar man... ;)

//Dalla Corte-ägare
 

Ernst

Well-known member
Inget vred för Ångan? En knapp eller vad ?

Precis. Eller rättare sagt en vippströmbrytare. Man behöver inget vred när man ångar från thermoblock. Man bara sätter på och stänger av. Sen kanske man ändå vill ha ett vred för att reglera trycket...
 

tureflyttar

Well-known member
Hej igen, här kommer några bilder! (får be om ursäkt för kvalitén, ovan med kameran)

Som sagt var en ganska snygg och stilren maskin som inte tar upp hela köken (troligtvis ganska hög WAF (wife acceptance factor);)). Det ända jag känner ser lite taffligt ut är hur produktnamnet är typograferat (dock lite arbetsskadad) :coffee:

Fick lite mer info också. Maskinen heter Emilia de luxe (finns även en vanlig variant utan PID). Kokaren är på 3,75dl (inte 3dl) den har dubbla vibrationspumpar, en för kokaren och en för thermoblocket. Pumparna var dock mycket tystare än tex min Gaggia. Totaleffekten är 2350w. 58mm brygghandtag. Thermoblocket är som sagt var rejält och pustade på ordäntligt med god kvalité på ångan och eftersom den pumpar direkt från kallvattentanken lär den ha kapacitet att hålla på ett tag.
 

Bilagor

  • guickmill_emilia.jpg
    guickmill_emilia.jpg
    166.7 KB · Visningar: 160
  • guickmill_emilia_detalj.jpg
    guickmill_emilia_detalj.jpg
    54.2 KB · Visningar: 101

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,700
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp