Ser portafiltret ok ut?

J_G

New member
Efter en tids inläsning här på forumet har jag slagit till och köpt en (förhoppningsvis) bättre begagnad Gaggia Classic och Gaggia MDF (inte bästa kvarnen, jag vet).

I och med att detta är min första maskin vet jag inte riktigt hur delarna kan/bör se ut efter en viss tids användning. Jag har dock tagit isär och rengjort maskinen och tycker att det mesta ser hyffsat fräscht ut. Det enda jag är lite osäker på är portafiltret som jag tycker ser lite slitet ut. Det har lite bruna/kopparaktiga missfärgningar och luktar lite metalliskt och nästan bränt. Jag bifogar två bilder så att ni kan se hur det ser ut. Tyvärr slog blixten lite hårt på den ena bilden och den lite bruna/kopparaktiga färgen på insidan har helt försvunnit på den. Vad tycker ni, ser det ok ut? Och hur bör portafiltret lukta efter ca ett års användning?
 

Bilagor

  • DSCN0104.jpeg
    DSCN0104.jpeg
    64.4 KB · Visningar: 63
  • DSCN0107.jpeg
    DSCN0107.jpeg
    67.8 KB · Visningar: 73

rhide

Well-known member
På den gamla tiden när jag hade en gaggia såg mina ut precis sådär också. Dock gav det i sig ingen smakskillnad. En kompis till mig har nämligen också en gaggia med perfekt skötta filter - utan att vi kunde känna någon smakskillnad mellan dem.
 

Bjarne

Well-known member
Vad du än gör, använd inte skrusvampar som polerar/slipar ytan. Kör med grupprengöringsmedlet som Ernst tipsade om. Det gör susen och håller dem fräscha.

Jag gjorde misstaget med skursvamp på ett PF, och aldrig mer. Mässingen kom fram och kaffet tog smak av det. Iallafall för mig. Nu är jag mer rädd om mitt PF. :)s
 

J_G

New member
Det låter ju bra, då kan jag lägga pengarna på något roligare (som bönor eller ett bättre ångrör). Tack för hjälpen!
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp