La Tazza d'Oro: Cafe In Grani

rhide

Well-known member
Hej!
Jag har nu haft denna bönan i blandningen i ca 250 gram, så jag börjar känna mig ganska hemma nu. Det är lätt att få den att smaka väldigt bittert, men efter ett tag lär man sig hur man ska göra för att den snarare ska bli rund (=krämig?, fyllig?), en aning jordig (=bränd?, sträv?) och härligt chokladsmakande.
Någon annan som testat samma blandning och vill ge del av sina erfarenheter?

PS. Detta är ett testförsök till hur trådarna under en helt egen forumsektion skulle se ut där vi skulle ha en enskild tråd för varje böna. (Se mitt inlägg i respons-delen) DS.


Ett tillägg:
Jag tar mig friheten att betgsätta bönan med hjälp av möjligheten att betygsätta trådar. Jag använder följande skala:
1 - Dålig/misslyckad blandning.
2 - God blandning, värd att prova.
3 - Mycket god blandning som kan tänkas prövas flera gånger!
4 - Superb blandning! Ingår definitivt bland de bästa som prövats!
5 - Denna blandning har det lilla extra. Med denna blandning kommer man till finalen i Barista-VM.
 

Fabian

Well-known member
Jag kanske har missuppfattat helt, men betyder inte Cafè in Grani bara att det är hela bönor i påsen?
 

rhide

Well-known member
Hm.. jag borde nog kollat upp vad det betyder innan jag skrev det här :p Det var allt som stod på påsen och eftersom La tazza d'Oro är ett märke antog jag att det var namnet... nåja
 

simon h

Member
Drack denna på ett kafé i Gbg och tyckte då att den var väldigt god. Köpte sen en påse men blev ganska besviken. Mycket trasiga bönor och doftar inte så jättegott. Får den också ganska bitter, har dock inte labbat så mycket med den.
 

rhide

Well-known member
Jag fick också många bittra skott till en början, men efter ett tags experimenterande försvinner den smaken faktiskt helt och ersätts istället med någon krämig mjuk chokladaktig smak. De bönor jag fick var medelmåttig fina, de var långt från perfekta, men absolut inte den skit man kan få om man köper exempelvis zoegas hela bönor.
 
Topp