Tipsa gärna om bönor

karnaa

Member
NU har även jag beställt en Saeco Primea Cappuccino Touch Plus New Edition, skall bli jättekul att ha en riktig maskin.
Vilka bönor skall man köpa tycker ni?
 

Wannabe

Well-known member
På jobbet har vi en helautomat (visserligen en Jura, men ändå). Jag har provat lite olika bönor och tycker att J&N Originale blir riktigt bra i den.
 

Ignatius Riley

Well-known member
Jag laddade min Saeco Talea Ring med J&N FTO idag, och det blev riktigt gott. Det är nog en av de godaste blandningar jag druckit på mycket länge.

Karnaa, din maskin har nog likadan kvarn och bryggrupp som min. Jag antar att du ställt ned kvarnen till finaste malningsgrad och att du justerat ned vattenmängden en aning.
 

karnaa

Member
Jag laddade min Saeco Talea Ring med J&N FTO idag, och det blev riktigt gott. Det är nog en av de godaste blandningar jag druckit på mycket länge.

Karnaa, din maskin har nog likadan kvarn och bryggrupp som min. Jag antar att du ställt ned kvarnen till finaste malningsgrad och att du justerat ned vattenmängden en aning.

Jag har tyvärr inte fått min maskin ännu,men skall absolut ta ditt tips då maskinen kommer.Tack så mycket.
 

Ignatius Riley

Well-known member
vad det vanligt kaffe du gjorde med FTO?
Skulle även behöva någon böna som ger "vanligt" kaffe..

Espresso samt Long Black (först vatten i koppen fyll sedan på med dubbel espresso).
Min sambo tyckte att lungo (= "kaffe") gjort på FTO blev klart bra, fast hon brukar vilja ha en skvätt mjölk och socker.

En sort som oftast har varit väldigt allround för både espresso och lungo, och smakat bra är Musetti (den bruna påsen). Några på forumet har observerat att kvalitén på Musetti varierat, köp en liten påse först och om man gillar den så bör man lägga märke till datummärkningen ifall man vill vill ha mer av samma smak. Jag har provat många olika sorter och bland de billiga tycker jag att brun Musetti ett ganska säkert kort.


Två till Saeco-tips:
1. Rengöring enligt instruktionsboken minst en gång per vecka så kommer maskinen att leverera gott kaffe och hålla länge. Borsten som följer med är bra, men du måste komplettera med rengöringstabletter.
Första gången man gör rent tar det kanke en stund, sen går det snabbt.

2. Första koppen man brygger när maskinen är nystartad brukar bli lite blaskig, men sedan är det bara att köra på.
 

karnaa

Member
Espresso samt Long Black (först vatten i koppen fyll sedan på med dubbel espresso).
Min sambo tyckte att lungo (= "kaffe") gjort på FTO blev klart bra, fast hon brukar vilja ha en skvätt mjölk och socker.

En sort som oftast har varit väldigt allround för både espresso och lungo, och smakat bra är Musetti (den bruna påsen). Några på forumet har observerat att kvalitén på Musetti varierat, köp en liten påse först och om man gillar den så bör man lägga märke till datummärkningen ifall man vill vill ha mer av samma smak. Jag har provat många olika sorter och bland de billiga tycker jag att brun Musetti ett ganska säkert kort.


Två till Saeco-tips:
1. Rengöring enligt instruktionsboken minst en gång per vecka så kommer maskinen att leverera gott kaffe och hålla länge. Borsten som följer med är bra, men du måste komplettera med rengöringstabletter.
Första gången man gör rent tar det kanke en stund, sen går det snabbt.

2. Första koppen man brygger när maskinen är nystartad brukar bli lite blaskig, men sedan är det bara att köra på.

Tack för infon.
Har den engelska manualen,vilken sida ser jag hur tabletterna används?
http://www.bagarenochkocken.se/saeco/Saecoprimeatouchplusbruksanvisning.pdf
 

karnaa

Member
Tack så mycket.
Vad blir det för skillnad på att köpa tex Zoegas Blue java (hela bönar) och mala själv,än att köpa det vanliga malda?
Har ingen större koll på detta men vill gärna lära mig.:)
 

Mangan

Well-known member
har du en helautomat så köper du aldrig färdigmalet. Malet kaffe tappar smak och aromer ruskigt snabbt (5 min - 3 dagar beroende på vem du frågar), medan bönor håller färskhet minst en månad om du förvarar dem på ett bra sätt.
 

Mangan

Well-known member
Angående böntips:

- La bomba
- Mauro Concerto

Medan du testar inställningar och dylikt, så funkar även Zoegas Sidamo Ethiopia som ett budget alternativ (hysch hysch bara...inte riktigt politiskt korrekt med stora svenska rosterier här på forumet :D)
 

karnaa

Member
Ha ha ha!
Tack så mycket,Jag kommer självklart att ha ett billigare "vardags kaffe" å då lär det väl till start bli (jag är feg,jag vet) något av de sorter vi köper normalt till vår bryggare.
 

karnaa

Member
Nu har jag köpt och testat FTO och Mouro Concerto,och jag måste nog säga att Concerto är den klara vinnaren dvs gav den finare crema...:)
 

Englund

Well-known member
Inte helt förvånande eftersom Concerton innehåller ca 80% robusta vilket ger mer crema medan FTO:n innehåller 100% arabica. Nu är ju Concerto:n ett klockrent alternativ till helautomatiska maskiner, men annars brukar många mer gå på smaken än hur mycket crema det blir när man bestämmer sig för favoritbönor.
 

karnaa

Member
Visst får jag crema med FTO ,men tycker mer om smaken som Concerto ger...
Kör med fabriks inställningar men tar gärna emot tips om inställningar...
 

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,625
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp